• – Konceptet har tagits emot väl och genererar mervärden för både transportörer och transportköpare, säger Fredrik Hamilton, marknadschef på Sendus.

Framgångsrikt första halvår för nätbaserad marknadsplats

Privatmarknaden fyller upp proffsens bilar

Det har blivit ett första halvår präglat av utveckling och utmärkelser för den internetbaserade marknadsplatsen Sendus.se. Samtidigt har dessa första månader tydligt visat transportföretagens vinster av ökad fyllnadsgrad och nya affärsmöjligheter.

– Många har kunnat öka returfrakterna och möjligheterna till samtransporter. Det har levererat ett ökat värde till transportörerna, vilket är fantastiskt kul, säger Fredrik Hamilton, marknadschef på Sendus.

Idén bakom marknadsplatsen bygger på att skapa mervärden för både transportörer och transportköpare. Den som har behov av en transport registrerar uppdraget och inväntar sedan buden från olika transportörer. För transportköparna öppnar det nya möjligheter och alternativ, samtidigt som transportörerna ökar fyllnadsgraden och förbättrar lönsamheten.

– Majoriteten av kunderna är privatpersoner, men vi märker ett ökat intresse också bland företagen, i synnerhet bland mindre bolag med enstaka försändelser. Ibland är det just fraktlösningarna som gör affärer möjliga, säger Fredrik Hamilton.

Det har visat sig att Sendus kommer extra väl till pass när det handlar om större och krävande gods, där det ger tydliga mervärden att transporterna utförs av proffs. Merparten av uppdragen gäller transporter inom landet, men en del är mer långväga än så.

– Det har blivit flera flyttlass mellan Sverige och andra europeiska länder, däribland Storbritannien, Tyskland, Spanien och Italien, berättar Fredrik Hamilton.

Sedan starten i mars har tjänsten utvecklats genomgått stor utveckling. Den har byggts ut för att klara större volymer och har försetts med verktyg som underlättar transportörernas vardag. Exempelvis skickas pushnotiser via sms till transportörerna, vilket bidrar till snabbare avslut och kontakt. Transportörerna kan även logga in för att se aktuell status. Även kunderna meddelas via sms.

– Vi har även skapat möjligheter för parterna att tala med varandra via telefon innan frakterna är bokade. Det sker då via telefonnummer hos oss. Samtalen bandas som dokumentation och allt är anonymt fram tills transporterna är bokade, förklarar Fredrik Hamilton.

För marknadsplatsen är det förstås viktigt att nå både transportörer och transportköpare.

– Vi satsar mycket för att skapa långsiktiga kontakter. Dialogen ger bränsle till den fortsatta utvecklingen av tjänsten. Det måste vara enkelt – för alla.

Det är inte bara tillströmningen av användare och det ökade antalet transporter som visar att företaget hittat en spännande väg till smarta transporter. I tuff konkurrens segrade Sendus i slutet av maj i Tillväxtjakten, arrangerad av Klarna.

”Vinnaren löser ett stort, konkret problem på ett enkelt sätt för kunderna. Deras framgång kommer att ha många vinnare och röra om i grytan med bra balans mellan teknikens möjligheter och ett tydligt affärsfokus. Slutligen har man redan bevisat att det funkar och skapat likviditet i sin marknad”, lyder motiveringen.

Samma vecka, fast några dagar tidigare, segrade Sendus även i Business Challenge, kategorin tävlingens bästa företag.

– Det var en lika intensiv som rolig och lärorik vecka, summerar Fredrik Hamilton.

Utmärkelser i all ära, men det som gläder Fredrik Hamilton och hans kolleger allra mest är effekten och mottagandet hos transportföretagen.

– En del har till och med sett möjligheter att nyinvestera och utöka när de fått nya uppdrag och kunnat öka fyllnadsgrad och lönsamhet.

Fredrik berättar att det är mycket på gång för att utveckla både tjänsten och dess marknad. Ett exempel på det sistnämnda är att Sendus kommer att vara officiell transportpartner till konstmässan Affordable Art Fair, som hålls på Magasin 9 i Stockholm den 3-6 oktober. Företaget har även inlett samarbeten med auktionsfirmor och e-handelsplatser för entreprenadmaskiner, bilar, motorcyklar, med mera.

– Målet är naturligt vis att det ska ges ett eller flera bud på varje uppdrag. Därför jobbar vi ständigt på att bygga ut vårt nätverk av transportföretag, tillägger Fredrik Hamilton, som välkomnar nya transportföretag med vilja att fylla upp sina bilar.