• Det specialbyggda ekipaget utgörs av en lång tridembil med bakmonterad kran, plus ett släp på 10,8 meter. Totallängden är 24 meter.
  • Skophalvorna förvaras i en specialbyggd släde under släpet.
  • – Tanken är att köra på HVO för att minska miljöbelastningen ytterligare, säger Janne.
  • Den bakmonterade Z-kranen ger möjlighet att lasta och lossa på både bil och släp.
  • De kombinerade flis- och grotburarna rymmer tillsammans cirka 138 kubikmeter.
  • Janne och Rasmus möts ofta i tjänsten eftersom Rasmus jobbar som säljare/projektledare och biobränsleansvarig i RGS 90 region öst.
  • De båda burarna har extra plyfaskivor som förstärkning.
  • Janne Berglund är nu åter verksam i sitt eget åkeri. Det är han med sitt nya ekipage, specialbyggt för både ris och grot.

Förstärkt påbyggnation och kran ger dubbel nytta

Smarta transporter med ekipage för både flis och grot

Med flis i ena riktningen och med ris på returen utför åkaren Janne Berglund energisnåla och kostnadseffektiva transporter åt RGS 90. I normalfallet kräver dessa körningar två olika typer av ekipage, men Jannes nya bil och släp har konstruerats för att klara båda fraktslagen. Vid en första anblick ser det ut som ett flisekipage, men en närmare titt avslöjar att det handlar om ett genomtänkt specialbygge.

Bygg & Energitransporter i Kisa AB har två lastbilsekipage, som båda är specialbyggen. En av bilarna är ansluten till Högsby LBC och utför transporter åt flera hustillverkare. Det andra ekipaget är den nyskapade kombinationen byggd för både flis och grot. Nytillskottet levererades i juni.

– Utmaningen är att få allt att hålla för hanteringen av ris och annat avfall från parker och trädgårdar. För detta hade en grotbil varit det optimala, men en sådan stålkonstruktion hade inte varit rimlig att modifiera för att även klara flistransporter. Det hade blivit för dyrt eller för tungt, eller både och, konstaterar Janne Berglund.

– Lösningen blev istället att använda förstärkta flisburar på både bil och släp. Plyfan är ju betydligt lättare än stål och är även förhållandevis enkel att byta ut.

Även bottnarna i de båda burarna är täckta med plyfa, men det fungerar mindre bra.

– Med stålklädda bottnar skulle flisen frysa fast på vintern, så det var inget alternativ, men gripen går illa åt plyfan och det blir extra påfrestningar då vi trycker ner riset i burarna. Det misstänkte vi från början, men vi gav det en chans. Nu funderar vi på att klä bottnarna med ett slittåligt plastmaterial.

Jämnlastat

För övrigt har ekipaget fungerat som förväntat. Janne är väldigt nöjd med axelavstånden, för hela ekipaget blir väldigt jämnt lastat.

Lastbilen är en Scania R730 Euro 6. Bakom bilens flis- och grotbur sitter en Epsilon Z-kran från Palfinger utrustad med både grip och skophalvor. De sistnämnda förvaras i sinnrikt konstruerade slädar under släpet. Kombinationen gör det möjligt att ösa både flisat och helt material. Själva lastbilen har ett extra långt utförande och med den bakmonterade kranen kan Janne lasta och lossa båda burarna.

– Bygget är väldigt flexibelt och ger även möjlighet till andra transporter, inflikar Janne.

Ekipaget är levererat av Engströms Lastbilar i Kisa. Kranredet är byggt av Bergs Fegen AB. Bilens modifierade flisbur och släpet i sin helhet kommer från Eksjö Maskin & Truck AB.

Möjlighet till returtransporter

RGS 90 i Norrköping har flera kringliggande kommuner, industrier och energibolag som kunder. Det handlar då främst om transport och leveranser av ris, grenar och kvistar från kommunernas mottagningsstationer, men också om returträ. På en del av stationerna utför RGS 90 även flisning före transport. Via företagets anläggning i Norrköping landar merparten av det flisade eller krossade avfallet slutligen vid olika typer av värmeverk i regionen. På vägen tillbaka passerar bilen RGS 90:s mottagningsstationer. Där fylls korgarna på nytt med oflisat eller flisat material som ska till ett annat värmeverk.

Det nya ekipaget är dedikerat till RGS 90:s transportbehov, så investeringen är gjord i nära dialog mellan åkeriet och uppdragsgivaren.

– För oss är det ett sätt att garantera våra kunder rätt service och kvalitet – i hela kedjan, säger Rasmus Berglund, säljare/projektledare och biobränsleansvarig för RGS 90 i region öst.

Övergång till HVO

Janne och Rasmus gläds åt att transporterna ger vinster inom både ekonomi och miljö.

– Eftersom det handlar om bioenergi känns det extra kul att kunna erbjuda miljösmarta transporter. I planerna ingår dessutom att köra på HVO, fortsätter Janne och berättar om att RGS 90 i Norrköping har för avsikt att investera i en egen tankstation för detta bränsle.

– Det har varit ett krav från RGS 90 att gå över till förnyelsebart bränsle, som ett steg i företagets miljöarbete.

Rasmus Berglund berättar att det i kommunernas upphandlingar blir det allt vanligare att Euro6 och förnyelsebara bränslen ger poäng.

– Det välkomnar vi och just därför vill vi bidra till att göra HVO tillgängligt, framhåller Rasmus.

Startade 2009

Janne har haft åkeri sedan 2009, då han tog över två fjärrbilar efter Fröjds Åkeri i Kisa. Den ena sålde han efter ett par år, men den andra blev kvar. Själv har han kört lastbil till och från sedan 1987. Under senare år har han varit maskinförare hos RGS 90 i Norrköping och även jobbat med saneringsarbeten på företagets entreprenadavdelning.

Sedan i maj jobbar Janne full tid i det egna åkeriet och det gör han med just RGS 90 som uppdragsgivare. Jannes kombinerade ekipage utgår från Norrköping och rullar främst inom Östergötland och Sörmland och Småland.