Första provkörningen av nya Scania

Goda utsikter med flyttad förplats

Scania nollställer moduler

Det har varit såväl smart som lönsamt – Scanias system med modultänkande inom lastbilstillverkningen. Det har förfinats genom årens lopp och bygger numer såväl på kompletta modulsystem, som enstaka moduldetaljer. Med den nya Scanian kan vi säga att Scania fortsätter och förfinar tekniken ytterligare ett steg. Men att det samtidigt nollställes.

Detta tänkande med fast moduler infördes redan i början av 19870-talet när GPRT-serien lanserades. Förenklat kan vi sammanfatta hela den här filosofin med att så mycket som möjligt ska ha ett enhetligt utseeende, och därmed passa in i varandra.

Genom att jobba på detta vis med moduler bringar vi ner antalet specifika detaljer till varje modell. Tillverkningen förenklas, reservdelhantering underlättas och en förbättring av en detalj kommer inte bara en modell till nytta – utan flera olika modeller, och i vissa fall samtliga modeller.

Vi kan utan att överdriva säga att modultänkandet är en avgörande grund för Scanias succé, såväl tekniskt som ekonomiskt.

Hur bra det än framstår, så finns det en begränsning i modultänkandet. Om exempelvis en tekniker kan se en klar fördel med en detaljs konstruktion, så kan en förändring omöjliggöras eftersom det inte går att lösa en konstruktionsförändring i hela modulen. Och då drabbas inte bara en bil, utan flera modeller eller serier.

Detta innebär att för att få ut det yttersta åt alla håll, måste man stanna upp ibland, och tänka över hela situationen från ett mer övergripande perspektiv.

För Scanias del har den tidpunkten nu inträffat. Modultänkandet kommer att fortsätta, men de olika modulerna, små som stora, nollställes sålunda.

Bra utsikter

Det gäller exempelvis hytten i den nya Scanian som är helt ny och bygger på en viktig sådan övergripande förändring, nämligen att förarstolen flyttats 65 mm längre fram, jämfört med tidigare, samt 25 mm längre ut mot förardörren.

Genom att tänka om och börja om från början med en ny placering av förarstolen, vinner Scania många fördelar. Den kanske allra viktigaste fördelen är att Scania anser att föraren helt enkelt får en bättre position, när det gäller att kontrollera och köra fordonet.

Runtomsikten förbättras genom den här placeringen och det gör att sätesjustering, samt rattjustering, förbättras och ökas. Oavsett vad den som köper en ny Scania väljer för modell blir det därmed mer rymligt än tidigare.

Just detta exempel med förarplatsens placering kan tyckas liten och den som är van att köra en Scania kommer att känna igen sig även i den nya hytten. Men det blir ändå en helt ny körupplevelse och förändring till det bättre.

Åkeri & Transport kan intyga detta efter en provkörning av nya Scania. Vi har provkört såväl olika bilar ur R-serien som nya S-serien, med olika axelkonfigurationer och med olika slags påbyggnader.

För att inte blanda ihop korten alldeles för mycket väljer vi här att förmedla intrycken från testkörningar av modeller med 13-litersmotorer ur R- och S-serien.

Smart insteg

Toppmodellen är självklart nya Scania S, med största hytten. Inte nog med att utrymmet har förbättrats rent måttmässigt, det är även bättre layout på hela härligheten. Det mest iögonfallande är självklart det helt plana golvet.

Scania tillgodoser med den nya hytten högsta tänkbara krav vad gäller utrymme, ergonomi och funktionalitet.

-Den nya hytten innehåller alla de önskemål vi hade när arbetet inleddes, säger Göran Hammarberg, ansvarig för förarhyttsutveckling på Scania. Det gäller faktorer som komfort, förvaringsutrymmen, rymlighet, ergonomi och runtomsikt.

-Detta kombineras med ett mycket brukarvänligt insteg med fyra steg upp till arbetsplatsen. Jag är övertygad om att de chaufförer som får chansen kommer att älska sin nya arbetsplats.

Jodå, vi kan väl reagera att det är mycket stora ord från Hammarberg. Men efter en första kort provtur runt demobanan återstår bara att kapitulera.

 -Han har full täckning i det han säger.

Det första vi granskade med en viss skepsis var insteget till den nya S-hytten. Ett steg ytterligare och en framaxel som är flyttad 50 mm framåt på chassiet. Hmm, det kan väl aldrig fungera bra..?

Jodå, genom en bättre utformning av själva stegen, en bättre öppningsvinkel av dörren och en ny design, går det alldeles förträffligt att stiga in. Och väljer sedan föraren att fälla upp ratten, eller alternativt sänka förarstolen, så känns det inte högre än vanligt.

Ratt och förarstol

Redan tidigare versioner av Scania har haft erkänd goda möjligheter till rattjustering. Så också på den nya Scania. Och till detta ska även läggas möjligheten till ännu bättre sätesjustering, än tidigare. Även kortvuxna chaufförer har möjlighet till bra sikt, om de inte pryder hytten med julgranar, gardiner, klistermärken och annat, förstås.

Glasytan såväl framåt som åt sidorna är större än tidigare, instrumenten har gjorts betydligt tydligare och mer lättavlästa i alla väder, sidorutorna har en bättre utformning och A-stolparna skymmer mindre. Ja, listan kan göras lång på små saker som sammantaget gör förarmiljön bra mycket bättre än tidigare.

Sidospeglarna är alltid något av en käpphäst för såväl frågvisa journalister som för de enskilda förarna. Som standard har de nya speglarna tagits fram med två avgörande faktorer som grund, nämligen bästa möjliga aerodynamik och bra sikt. Det senare innebär såväl bra sikt bakåt och neråt, som över och förbi speglarna.

Speglarna på nya R- och S-serien är utrustade med vidvinkelfunktion, är elektriskt ställbara, eluppvärmda och vibrationsdämpade.

 Det första man märker efter bara ett par meters körning på demobanan är inget. Inget oljud alltså. Bilen är otroligt bra bullerdämpad. Jag har faktiskt aldrig varit med om något liknande.

Och när vi tippar hytten och kontrollerar, så ser vi varför. Den är otroligt bra bullerdämpad med fin upphängning och Scania klarar därmed bullernivåer enligt de stränga kraven i Euro 6. I vissa modeller har det även isolerats särskilt mycket kring växellådan.

Växellådan

Nästa sak man märker redan vid den första provkörningen är just växelproceduren. Växelskiftena går snabbt och elegant på 0,4 sekunder och helt ryckfritt. Scania Opticruise har även försetts med ny programvara som ger en helt ny möjlighet att styra dragmoment vid växelskiftena individuellt på såväl motorsidan, som på draghjulssidan.

Hela växlingsproceduren upplevs som otroligt positivt och komfortabelt. Jag är inte helt oenig med Scanias tekniker som menar att deras alternativ numer är på samma toppnivå som Volvo I-shift.

 Som vanligt vill jag dock vänta ytterligare ett år innan jag ger dem slutgiltigt rätt. Detta eftersom jag helst vill provköra alla modeller av den nya generationen Scania först. Lanseringen kommer nämligen att ske under cirka ett års tid. Först och främst bytes produktionsapparaten vid Södertälje och därefter Zwolle och Angers.

När det har genomförts blir det en liknande tågordning för serierna G och P.

Designen

Även när det gäller designen så vill jag gärna vänta med ett slutligt omdöme. Jag vet att an vänjer sig vid olika designlösningar och här rymmer de dessutom massor av andra fördelar. Men en första reaktion från mig personligen är att föregångaren var snyggare.

Dock hörde jag dels av kollegor, dels av branschföreträdare, att de tycker den nya designmässigt vinner över nuvarande generation.

Fronten och sidospeglarna har fått ny design. Alla speglar kan lackas i integrerad färg. Alla hytter kan förses med kamera som komplement till speglarna, eller helt ersätta dem. Just det vi informerade om tidigare, att föraren sitter närmare sidodörren ger också fördelar när det gäller sikt.

-Vi drar nytta av att modulsystemet medför att den som bestämmer sig för en ny Scania kan skräddarsy sin bil enligt egna önskemål, men ändå inom modulmöjligheten och då till en rimlig kostnad. Det senare gäller också reparationerna, som hålles på bra nivå tack vare modulsystemet, säger Göran Hammarberg.

Chauffören

Interiören är konstruerad för att ge chauffören bästa möjlighet till såväl arbete, det vill säga körning, som för fritid, det vill säga vila. Hela instrumentpanelen är sänkt en smula vilket framåtsikten vinner på.

-Vi har även sett till att det ska vara gott om plats till knäna och bra med plats även när chaufförerna har tjocka varma kläder på sig, eller stora stövlar. Och utformningen av instrumentpanelen gör det enklare att förflytta sig från förarplatsen och bakåt i hytten.

-Sammanfattningsvis har vi lagt lika mycket omsorg av den interiöra designen som den exteriörer, säger Kristofer Hansén, Scanias chefdesigner och ytterst ansvarig för det visuella designuttrycket för nya generationen Scania.

-När de kommer in i hytten ska du ögonblickligen kunna slå fast att du befinner dig i en Scania. Jag tror alla känner igen linjeföringen och detaljlösningar, även om allt är nytt. Det gör att man känenr sig trygg och säker på sitt fordon. Det bästa är om föraren känner en tillit instinktivt. Vi har verkligen bemödat oss för att göra situationen så bra som möjligt för föraren.

Bästa sängen

Jag har personligen alltid känt en viss olust när jag kört eller åkt i Scanias högsta hyttversion, R Topline. Detta eftersom det har gungat lite i sidled. Visst, det har försvunnit efter cirka 50 km när kroppen vant sig vid svängningarna, men har ändå märkts.

Med den nya och ännu högre S-hytten var det därför spännande att känna hur jag skulle reagera. Jodå, det känns även i den nya hytten, särskilt på de omgivande allmänna vägarna, som är lite kurvigare. Men till skillnad från tidigare vänjer sig kroppen, i alla fall min, redan efter ett par kilometers körning.

Scanias tekniker har lyckats förbättra aerodynamiken vilket påverkar bränsleförbrukningen positivt. Det talas om ett par procent. Automatiseringsnivån är självklart oerhört hög på nya Scania. Konstigt vore det väl annars.

Hyttens utformning är ett sant nöje. Det är verkligen trevligt att se sig om och upptäcka alla möjligheter till förvaring, kolla in sängen, provsitta passagerarstolen etcetera, etcetera.

-Den nedersta sängen i nya Scania S är 80 centimeter med möjlighet till att breddas till 100 centimeter. Och den är försedd med allra bästa madrassen. Ingen ska behöva nöja sig med en bra säng. Här är det det allra bästa som gäller, förklarar Göran Hammarberg.

Dessutom medför det helt plana golvet finfina möjligheter att förflytta sig i hytten. Ja att bara trivas med sin nya Scania.

 

Av Ivan Stjernqvist