Förkastligt med vinterdäck sommartid

Många bilar har fortfarande vinterdäcken på, antingen dubbdäck med borttagna dubbar eller dubbfria vinterdäck. I de flesta fall är valet medvetet, för att spara pengar väljer man att köra slut på sina vinterdäck på sommaren. En helt annan sak är hur många av dessa bilister vet det är farligt att köra med vinterdäck på sommaren. Risken för vattenplaning ökar väsentligt, våtgreppet är uselt, styrningen reagerar sakta och stabiliteten är betydligt sämre än med sommardäck.

Däckrazzior som Däckbranschens Informationsråd, Polisen, Trafikverket, NTF och Bilprovningen gör tillsammans visar att många av dem som kör med vinterdäck på sommaren anger ekonomiska skäl till det. Lagen kräver att vinterdäck ska ha minst tre millimeters mönsterdjup i huvudspåren, medan kravet på sommardäck är endast 1,6 millimeter, vilket även gäller vinterdäck i sommarbruk. När vinterdäckens mönsterdjup närmar sig tre millimeter på våren, anser många att man får bästa möjliga däckekonomi genom att köra slut på vinterdäcken under sommaren.

Det är inte alls något smart val, eftersom vinterdäck har dåliga köregenskaper i varierande sommarförhållanden. Vinterdäck, och speciellt dubbfria vinterdäck, har en mjukare gummiblandning än sommardäck och skillnaderna blir tydliga i varma sommarförhållanden.