• Den provkörda Iveco Eurocargo 75-210, en 7,5 tons Eurocargo med 4-cylindrig Tector 5 motor på 206 hk, standard hytt och sexväxlad ZF AS-Tronic växellåda.

Förhandsvisning av Iveco Eurocargo

En lastbil som trivs i städer, ett fordon städer trivs med

Kort innan utgivning av denna Åkeri & Transport fick vår tidning tillfälle att stifta bekantskap med den senaste upplagan av Iveco Eurocargo. Här följer en kortare artikel och så återkommer tidningen med en längre test så snart tillfälles ges.

Precis som många av de andra stora tillverkarna så väntar vi på ett större och mer omfattande generationsskifte hos Iveco. Men skiftet dröjer och i avvaktan på det visar tillverkaren ännu en ny version av storsäljaren Iveco Eurocargo.

Iveco vågar helt enkelt inte chansa och just Eurocargo betyder, och har betytt så mycket för framgångarna, under 25 års tid, att det känns riktigt att det i avvaktan på det stora skiftet, kommer en ny uppdaterad Eurocargo.

Saknade hytter

Men det är ändå något av en besvikelse, som Åkeri & Transport, här får tillfälle att rapportera om. Efter den stora framgången med Iveco Daily som blev Van of the Year 2015, och den omfattande presentationen av det nya layout- och designmallen, så hade vi hoppats på även en helt ny Eurocargo. Men det handlar alltså om en facelift, även om det är en mycket avancerad facelift – och med ett mycket bra utgångsläge att börja ifrån.

Förhandsvisningen, före den stora premiären som sker den 15 september, ägde rum i slitna industrikvarter i Turin och lovade mer än den höll.

Vi hade exempelvis väntat oss en helt ny hyttserie, med nya dörrar och framförallt nya sidorutor. Som inte är tvådelade. Den nuvarande lösningen har skymt sikten i de yttre backspeglarna i 25 år och vi hade som sagt hoppats att sikten skulle vara bättre nu.

Men vi är övertygade att det kommer en lösning. Precis som alla andra tillverkare har lyckats hitta andra och bättre lösningar. Och vi är mycket väl medvetna om att det är ett stort steg att ta för Iveco eftersom samma typ av dörrar används även i Stralis och Trakkers hela program. Vi vet samtidigt att just dörrarna är den mest komplicerade delen på hela hytten, och den dyraste delen för tillverkarna.

Riktigt kontor

Vid visningen i Turin gjorde däremot Iveco en mycket stor sak av, och med rätta, att tillverkaren nu är ”SCR Only”. Det innebär i klartext att Iveco har tagit fram teknik och lösningar som innebär användande av SCR genom hela programmet.

Nya Iveco Eurocargo lanseras som ”The truck the city likes”. Det är stora ord, eftersom alldeles oaktat vilket system för att minska utsläppen som de olika tillverkarna använder, så är det ändå samma normer som ska klaras, samma regler som stipuleras i Euro 6.

Då är det trevligare att se de många fördelar som Iveco kan visa i TCO, alltså Total Cost of Ownership. Här handlar det om ett riktigt kontor på hjul – som förutom låg förbrukning och god servicevänlighet är komfortabelt i alla miljöer,multifunktionellt och riktigt bra ergonomiskt att jobba i.

Kortare provkörning

I samband med visningen fick Åkeri & Transport tillfälle att göra en kortare provkörning med en Iveco Eurocargo 75-219, alltså en 7,5 tons Eurocargo med fyrcylindrig Tector 5 motor på 206 hästar, standard hytt och sexväxlad ZF AS-Tronic växellåda.

Det var inte särskilt hård trafik vid tillfället och i den del av Turin där vi körde, men likaväl skulle två mc-poliser eskortera oss, vilket snarare krånglade till det hela än, gjorde det enklare. Nu var vi tvungna att både koncentrera oss på trafiken och var de två mc-poliserna befann sig.

Vi fann oss dock snabbt till rätta. Det mesta i hytten känns igen och de ändringar som gjorts är helt klart till det bättre. Bland annat har tryckknapparna till växelskiften återigen placerats om, men helt klart till det bättre.

I de nordiska länderna har Iveco ännu inte sålt så mycket att de blivit ledande märke. Men bäst går det i de lättare viktklasserna med Iveco Daily och just Eurocargo. På andra håll i världen är dock positionen långt mer framträdande och ingår som ett stark varumärke i Case New Holland, med bland annat Fiat Power Train.