• Antalet anställda har fördubblats. Nu ska ännu fler anställas av Sendus. Fredrik Hamilton trea från höger.

Förenklar för åkerierna

Sendus växer så att det knakar

Efter ett halvår bytte Sendus fil. Ny bygger företaget ett system som tagit sig raka vägen till de små åkerierna. – Det är en bransch där uppdragen fortfarande ofta sköts med papper, penna och en kalender, säger Fredrik Hamilton, vd.

Allt började med att Fredrik Hamilton själv skulle hitta en bra transportör för ett paket mellan Stockholm och Vingåker.

– Jag insåg att många bilar rullar tomma på vägarna.

Tillsammans med en kompanjon startade han en sajt där han sammanförde kunder och åkare för effektivare transporter.

– Det växte väldigt bra men krävde mycket handpåläggning från oss. Vi snackade mycket med många transportörer som har en till tio bilar. Vi märkte att de inte hade något system för att hantera sina körningar.

Enorm marknad

Hamilton såg en marknad. I februari växlade Sendus in på sitt nya affärsupplägg. Han startade den grenen av företaget tillsammans med Axel Varg.

– Det har gått över förväntan. Vi har ett par hundra bilar som anslutit sig. De flesta i Stockholm, men även i Skåne, Småland och på Västkusten.

Fredrik är vd med säljansvar och Axel har ansvaret att driva produkten i rätt riktning.

Inget behöver installeras. En mobil och dator är det enda som krävs

Fördelen:

– Många åkerier är små. Det finns 12 000 åkerier, många med bara några bilar, i Sverige. Istället för en krävande administration finns allt samlat. Transportledaren är ofta vd och har väldigt mycket annat att stå i.

Samlas i mobilen

Chaufförerna får uppdragen på papper. Information om körningar som tillkommer får föraren per telefon eller sms. Nu ligger jobben sparade på webben och på en app i mobilen – med kommentarer och eventuellt ändrad status på körningen.

– Med systemet tas effektivare beslut, exempelvis var närmaste bil finns för ett nytt uppdrag. Bra för åkeriet men plus även för miljön. Kunden kan få exakt besked.

Faktureringen underlättas. En kund som frågar var godset finns får besked direkt, istället för att chauffören kontaktas. Denne kan enkelt navigera till adressen där varorna ska hämtas eller lämnas.

Anställer fler

Sendus har sina lokaler på Gärdet i Stockholm och hade tre man på heltid för ett år sedan men växte snabbt till sex. Under sommaren blev de elva.

– Vi är ett växande företag och kommer att fortsätta så.

Marknaden är stor.

– Det är ett prisvärt system, en hundring per bil och månad. Ingen bindningstid. Vi tror på att bygga långsiktiga relationer och vill inte låsa in någon som kanske inte vill använda vårt system. De som börjar fortsätter, det känns trygg.

Testa

På sajten finns aktuell överblick över uppdragen, var bilarna finns i realtid, kontaktuppgifter och adresser.

– Ändringar går direkt till chaufförens telefon. Enskilda uppdrag men även sådana som kommer på en excel-fil kan läggas in i systemet.

En uppfattning om vad det handlar finns på sendus.se. Loggin: demo@sendus.se. Lösenord: hejhej.