• Ford Transit av senaste snitt har fått en rad nyheter under skalet, varav den nya 2,0 liters EcoBlue motorn är den allra största - och minsta. Foto: Alf Wesik
  • Ford Transit har sålt bra och i vissa fall kört ifrån konkurrenterna i försäljningsstatistiken. Och nu kommer ännu fler nyheter.
  • Den nya luftfjädringen kommer liksom den nya automatlådan "sent 2016". Den utlovas förbättra comfort och dynamik, göra att bilen behåller sin markfrigångshöjd även vid tyngre last, reducera krängning och förbättra stabiliteten särskilt vid full last. Komemr finnas tillgänglig för Ford Transit.
  • Detta var det närmaste automatlåda vi kom vid visningen av nya Ford Transit. Men den ska dyka upp i Fords transportbilar från och "sent 2016".
  • Nick Mason, Vehicle Engineering Manager, Transit och Nick Pollard, Chief Programme Engineer, Ford EcoBlue, är stolta över att kunna visa upp en mindre, snålare, lättare dieselmotor, men samtidigt kvickare och starkare än någonsin. Foto: Alf Wesik
  • Magnus Thorén, försäljningsansvarig tramsportbilar, Ford Motor Sverige. Foto: Alf Wesik

Ford lanserar flera snåla nyheter

Motorn är en liten nyhet - och stor

Så stark att bilen gör över 50 på tomgång

Allt var inte bättre förr. Definitivt inte. Ta dieselmotorerna som exempel, för bara några decennier sedan var dieselmotorerna hatade av många. Det var knackande, slöa, svartrykande monster som inte startade när det var kallt. Idag är det högteknologiska, snåla, spinnande och snabba supermaskiner. De får snart passa sig väldigt noga - elbilstillverkarna.

Ford har med sin transportbil Transit utrustad med 2,2 liters dieselmotor lcykats bra. Modellen kryper uppåt i försäljningsstatistiken. I såväl Sverige som i Europa.

De är bränsleeffektiva och pigga i alla varvtal och hastigheter.

Och nu kommer en en ännu mer effektiv maskin, en tvålitersmotor som ersätter 2,2:an. Den är mindre, den är lättare, den är starkare, den har bättre vridmoment. Dessutom har serviceintervallen ökats till 6000 mil eller två år.

– Bättre olja och bättre toleranser i nya motorn Ford EcoBlue. Det är hemligheten, säger Nick Pollard, drivlineansvarig för Ford of Europe, när han svarar Åkeri & Transport på frågan om de längre serviceintervallerna medför mer jobb och dyrare service de gånger de väl inträffar.

– Nej, det är samma jobb och samma kostnader, försäkrar han för säkerhets skull.

Rad förbättringar

Huvudmålet för Ford har varit att sänka driftkostnaderna för användarna. Det råder ingen tvekan om att Ford har lyckats med sin föresats. På köpet har användaren fått en bra mycket bättre motor.

– Detta märks främst genom att vridmomentet har ökat med 13 procent på låga varv. Samma sak gäller förbrukningen, en minskning med 10-15 procent med motorer inom ungefär samma effektklass. När de nya motorerna även är godkända för Euro 6 så innebär det en minskning av utsläppen med 55 procent jämfört med dagens Euro 5-godkända motorer, säger Nick Mason, produktansvarig Ford Transit.

Det är inga småjusteringar som har åstadkommit skillnaden. Fords tekniker har nyutvecklat och trimmat alla vitala delar på motorn, som exempelvis turbotekniken, bränsleinsprutningen med ett insprutstryck på 2000 Nm, och sex injektioner, avgassystemet – och som tidigare omnämnts – toleranser och därmed minskad friktion. Vissa av dessa delar har tagits fram i samarbete med amerikanska Federal-Mogul - se artikel på annan plats i denna tidning.

Såväl Ford Transit som Transit Custom kommer att utrustas med den nya 2,0 liters "EcoBlue"-motorn. Den sägs förbättra bränsleförbrukningen med 13 procent i jämförelse med motsvarande 2,2 liters TDC1-motor. Bilen har separat tank för AdBlue.

Låg utväxling

Motorn finns tillgänglig i Ford Transit och Ford Transit Custom i tre olika effektsteg. Det är en 105 hästare, som i och för sig kändes lite mindre kraftfull än genomsnittet. Men den är hyper-ren mot miljön och snål. Det är en 130 hästare som förmodligen kommer att bli volymval och det är den starkaste 170-hästaren som verkligen gör skäl för epitetet "starkast".

Till samtliga dessa motor är i dagsläget kopplat sexväxlade utsökta manuella växellådor. Tyvärr har strävan efter låg förbrukning i kombination med mycket starka motorer, gjort att utväxlingen på lådan och bakaxlar är onormalt låg – vilket gör att hastigheten kan upplevas för hög vid vissa tillfällen.

Med den svagaste 105 hästaren och den kraft som finns gör bilen 55 km i timmen på tomgång. Man kan alltså fastna i en fartkontroll på 50-vägar – på tomgång. Och kraften på tomgång räcker mer än väl till. Sedan finns sexan och då går det ännu snabbare på tomgång.

Jag hade med en andra ord velat haft en något högre bakaxelutväxling på dessa bilar, för en mer behaglig körning. Men då hade givetvis förbrukningen blivit lidande.

Utöver allt annat har vridmomentet ökat med cirka 20 procent på jämförbara motorer.

Automat

Omvänt klarar den starkaste 170-hästaren med största skåpet på Transit och 600 kilo i lastutrymmet, att accelerera utan problem, i en lång sugande uppförsbacke, från varvtalet 1 200, utan att protestera en millisekund.

Det starkaste alternativet av Ford Transit är ändå hyggligt snål. Utrustad med Start & Stop, kräver den från 0,61 liter per mil och släpper då ut 174 gram per km. Vridmomentet ligger på 400 Nm redan vid 1250 varv.

Från och med i september kommer ytterligare en mycket efterlängtad nyhet på Ford Transit – och det blir möjligt att välja automat.

– Det är viktigt för oss att kunna erbjuda detta alternativ, säger Magnus Thorén, försäljningsansvarig för Ford Transportbilar i Sverige.

En reflektion i sammanhanget är att automatlåda blir mindre och mindre nödvändig i takt med att vridtal på låga varvtal förbättras, liksom de manuella växellådoras manöverbarhet. Den nya placeringen bara på tumavstånd från ratten – som blivit standard hos de flesta transportbilar, medverkar också till att den manuella lådan vinner terräng.

De som minns den "mekaniska automaten" som Ford erbjöd för ett antal år sedan, föredrar säkert också att fortsätta köra manuellt. Nya SelectShift, lär dock bli en betydligt trevligare bekantskap.

I övrigt så har styrningsresponsen fått sig en översyn. och detta från ett redan bra läge. PCA, alltså Pre-Collision Assist, blir möjligt att välja till, liksom fotgängarskydd, adaptiv farthållare och automatiskt trafikskyltläsning. En välkommen finess är sidovindsstabiliseringen, vilken aktiverar bromsarna på så sätt att plötsliga vindstötar från sidan elimineras.