• Joakim Gustafsson, produktspecialist Transportbilar på Mercedes-Benz. Foto: Alf Wesik

Flexibilitet i alla sorlekar

Den har visats tidigare, nya Mercedes Vito – bland annat i denna tidning, men på årets upplaga av Bilar som jobbar var det ändå en sorts premiär ut mot allmänheten. Och intrycket var gott, besökarna verkade gilla storsäljaren MB Vito. -Det är ju en stor fördel för många användare att den kan beställas i de minsta varianterna med framhjulsdrift och med bakhjulsdrift i de stora versionerna. Samt naturligtvis som fyrhjulsdriven för de som har tuffare terräng att tampas med.

Det är Joakim Gustafsson, produktspecialist Transportbilar på Mercedes-Benz, som är särskilt glad för just den möjligheten, att välja hur många drivhjul det krävs, och var de ska vara placerade. Det finns fördelar med såväl fram- som bakhjulsdrift men för de allra tyngsta lasterna finns bara bakhjulsdrift tillgängligt – och när det gäller drivning på alla hjulen är ju fördelarna uppenbara.

Den som kör långa sträckor, kanske ofta med tom bil eller lätt lastad bil kan uppleva en bättre kurstabilitet och mer komfort med farmhjulsdriften. Dessutom bygger bakaxeln mindre på höjden.

Däremot ska man inte glömma att det blir bättre svängradie med bakhjulsvarianten.

Kalla nord

Tillverkaren kan sägas var först med att erbjuda det här alternativet i denna klass, även om bland annat Ford Transit haft möjligheten att välja mellan bak- eller framhjulsdrift sedan länge. En anledning till att inte ”alla” tillverkare erbjuder den optimala valmöjligheten är att marknaden är ganska smal – men det finns en betydande efterfrågan från bland annat oss i kalla nord – så om inte tillverkarna själva tagit hand om produktionen, erbjuder de flesta märken en extern påbyggare som kan utrusta bilen.

-Visst kanske bränsleförbrukningen vid viss körning, blir något högre, men det är faktiskt en väldigt liten skillnad, fortsätter Gustafsson.

Till saken hör också att nya Vito erbjuder verkligt bränslesnåla modeller, och den snålaste drar enligt fabriksuppgifter måttliga 0,57 liter per mil. Lägsta bränsleförbrukningen hittas inte på det motorsvagaste alternativet, utan med 163-hästaren under fronten.

Assistans

I övrigt har Mercedes på bara några år bytt ut hela sitt transportbilsprogram, med i princip en ny modell per år.

Nya minstingen bland lätta lastare, Mercedes Citan, har väl inte hunnit etablera märket riktigt i det segmentet ännu, men den finns som alternativ för märkestrogna.

Och marknadsledaren i det större segmentet, Mercedes Sprinter rullar på som alltid. Företaget jobbar just nu med olika påbyggnadsalternativ och tittar även på olika komplement när det gäller hamnmontering, bland annat är ett nytt skåp med gavellift aktuellt.

-Det vi gärna framhåller är säkerheten, berättar Joakim Gustafsson.

Det finns bland annat en rad assistsystem som hjälper föraren när denna hamnat i blåsväder. Gustafsson nämner sidovindsassistenten, som nu även finns på Vito, däcktrycksvarnaren, trötthetsvarnaren samt kursstabilitetsassistenten.