• Scania S är starten på en helt ny generation Scania, som blir komplett under löpet av kommande två år. Flaggskeppet kommer att kompletteras med R-, G- och P-modellerna.
  • Även om nya Scania till stor del "liknar sig själv", så handlar det om 100 procent ny lastbil. Inget från nuvarande modeller har återanvänts – och det innebär även ett avsteg från nuvarande modellstandard. Även om modultänkandet finns kvar, så är produktkatalogen nu större.
  • Nya Iveco Stralis är starten på en ny generation av företagets tunga lastbilar. Men trots många spännande nyheter så låter den nya kabinen vänta på sig. Den nya hytten är utlovad att komma inom två år. Här ser vi en Iveco Stralis NP, Natural Power, med LNG motor.
  • Iveco Stralis Z Truck är tillverkarens framtidsstudie på en bra hållbar långtursbil. Många av de nyheter som här presenteras som en studie, kommer ändå att återfinnas på nya generationen Stralis som presenteras inom två år.

Flera spännande nyheter på väg

Svenska Scania halade fram ett S ur rockärmen

Hur gick det för lastbilsbranschen under året som om ett öginblick är historia, alltå 2016, och vad har vi för spännande anrättning att se fram emot under 2017. Åkeri & Transport fortsätter den gamla härliga traditionen att göra en liten sammanställning.

Årets största nyhet stod otvetydigt Scania för, med Iveco tätt i bakhasorna. De två tillverkarna presenterade båda helt nya lastbilsmodeller – Scania S-klass och Iveco Stralis. I övrigt kunde vi stifta närmare bekantskap av produktnyheter på rad på årets upplaga av IAA i Hannover.

När det gäller Scania så skedde en ovanligt storstilad världspremiär i Paris, med bland annat Åkeri & Transport på parkett, och när det gäller Iveco så hade världspremiären styrts till Madrid. På båda dessa premiärer var det välregisserade tillställning och i Svanias fall bland under medverkande av tidigare FN-chefen Koffi Annan.

I de respektive världsmetropolerna var det påkostade arrangemang för storkunder, nyckelpersoner inom den egna personalstyrkan, återförsäljare samt pressen. Detta följdes upp med stora arrangemang på lastbilsmässan på Elmia för Scanias del, och på IAA i Hannover för dem båda.

Utan att vi på något sätt ska nedvärdera Iveco, så har Scania betydligt större marknadsandelar i vår del av världen, och därför tilldrog sig företagets nya modell Scania S det allra största intresset. Det var dessutom många som log uppskattande åt bland annat det plana golvet i den nya hytten. Men vid en närmare granskning visade det sig att det bara var en liten kittling, i princip hela bilen var ny, och vår tidning har dessutom sammanfattat detta som en mycket positiv redogörelse vid en första provkörning.

Scania S

Scania S ska ses som startskottet för en helt ny generation Scania, som kommer att presenteras löpande under kommande två år. Största versionen, Klass S, som vi testat är flaggskeppet, men det är ändå kommande R, G och P modeller som kommer att vara vanligast volymmässigt. Vår tidning ser fram emot att testa dem efterhand de dyker upp, bakom kröken.

Sin vana trogen har Scania lyckats att hålla sin entré återhållsam och storstilad på en och samma gång. Den nya bilen har helt ny design, den är ny i varje liten del, men ändå liknar den sig själv. Det är ett tecken på en god design.

I viss mån kommer Scania att fortsätta sitt modultänkande som givit många poäng såväl i den egna kassan i mer än 35 år, som rent praktiskt i verkligheten, men katalogen med standardmoduler har plötsligt blivit lite mer omfattande.

Exempelvis har framaxeln flyttats framåt 50 mm. En till synes liten justering som ger stora möjligheter, körbarheten har förbättrats, komforten för föraren och utsikten åt alla håll – men framför allt öppnar axelplyttningen för helt nya tänkande. Det har exempelvis givit extra plats för sovavdelningen – och även pm förändringen knappt kommer att märkas så är den stor.

Rent körmässigt kunder vi omedelbart notera att spårkänsligheten minskat vilken ger en stadigare och mer kursstabil körning. Jag är också övertygad om att samma typ av förbättring och tänkande kommer på nya G och P-modellvarianterna.

Vi har också fått den här erfarenheten bekräftad av en chaufför som kör för Scania på det interna "Transportlaboratoriet" mellan Södertälje och Zwolle. "Det är som natt och dag", konstaterade kan efter bara en kort körning med nya Scania S.

Vi har också noterat att huvudljuset är kraftigt förbättrat. När det gäller lyktarrangemanget misstänkte jag själv en bra lösning redan vid introduktionen, när jag såg att det var intill förväxling likt det hyllade ljusarrangemanget på DAF XF Super Space Cab. Ljusbilden med kort och ljus bild är jämförbar med marknadens bästa och designmässigt är ljusarrangemangen bäst i klassen.

Iveco Stralis

Även när det gäller Iveco så handlar det om en helt ny tung generation när nya Stralis visades upp. Det handlade dock inte om en ny hytt, som jag själv och många andra väntat oss i flera år, utan främst vidareutvecklad drivlina, helt ny elektroniklösning samt nya ramkonstruktion.

Den nuvarande hytten har konstruktionsmässigt 25 år på nacken, men enligt de senaste bullentinerna kommer det att dröja ytterligare ett par år innan det är dags. Som allra vänligast kan vi ändå konstatera att de övriga nyheterna kompletterades med en bra facelift, på nuvarande hytt.

Nya Stralis får tilläggsbeteckningarna XP eller NP, det förstnämnda står för Extra Performance och det sistnämnda för Natural Power. NP är lite av en sensation, det handlar nämligen om den första gasdrivna lastbilen någonsin – som även bjuder på högsta standard när det gäller effekt, räckvidd, körkomfort och chaufförstrivsel.

Stralis NP redicerar TCO, Total cost of ownership, med tre procent i förhållande till tidigare CNG-modell. Payback-tiden kan vara så kort som fem år, beroende på de natuionella förutsättningarna där bilen kommer att köras.

Den nya nioliters LNG/CNG naturgasmotorn uppnår bästa effektkurva någonsin för denna typ av bränsle, nämligen 400 hästkrafter vid 1 700 i varvtal. Detta innebär således tio hästkrafter per ton last, vilket motsvarar kommersiell standard för långdistanskörning. Om man kombinerar detta med den 12-växlade AS Tranic växellådan så har Stralis NP en drivlina som kan mäta sig med de bästa dieselalternativen. Tankkapaciteten innebär 1 500 km körning mellan varje tanktillfälle, vilket förbättrar möjligheten att planera vettiga tankstopp mellan CNG-stopp.

Iveco Stralis XP bör betraktas som en övergångsmodell till en helt ny generation, som nu Iveco har lovat ska komma inom två år. Iveco Z Truck är Ivecos framtidsstudie för vad som komma skall. På Iveco Z har företaget ytterligare förfinat gaskonceptet och uppnår med en ny LNG Bio-metanmotor, en effekt på 460 hästkrafter vid 2 000 varv. Det är en futuristisk design, med lågt luftmotstånd och två nya 600 liters LNG-tankar, som gör att räckvidden ska vara cirka 2 200 km.

År 2017

Kommande år riktas vår uppmärksamhet främst mot Södertälje. Vi ser fram emot att nyheterna fortsätter att presenteras, nu i form av G- och P-serierna. Detta är ännu viktiga modellern för Scania, eftersom det rör sig om volymbilar.

Volvo kommer att fortsätta en ständigt pågående produktutveckling och vi kommer med all sannolikhet att se frågan om autonoma lösningar ta ytterligare ett stort steg framåt.