• Volvo är en omtyckt maskinleverantör hos Sigurd Sand AB.
  • Krister Sand längtar ofta upp i hytten men hamnar oftast framför datorn eller i bilen på väg mellan olika projekt.
  • Börje Andersson jobbar med administration och Krister Sand driver entreprenadföretaget Sigurd Sand AB.
  • Vindkraftverk är fortfarande ovanliga i mellersta Sverige men nu börjar tornen resas ett efter ett mot horisonten och just dessa vilar på en grund som Sigurd Sand AB anlagt.
  • ”Att vara med och skapa något som kommer finnas kvar långt in i framtiden är väldigt inspirerande”.
  • Förutom att gräva, schakta och krossa jobbar Sigurd Sand AB även med skogsbruk med bland annat krossning av stubbar och massaved som sedan blir flis.

Flera olika ben att stå på

Sigurd Sands har vuxit genom årens lopp ”Jujst nu är det mycket inom vindkraften”

Att lyckas expandera i hård konkurrens och stor press är inte helt enkelt men Krister Sand har lyckats. Hemligheten bakom det hela tror han beror på nära samarbete med kunderna och innoativa samt kostnadseffektiva lösningar. - Att hitta nya lösningar och nya ideér är något vi är bra på vilket ger oss många ben att stå på.

Först kör jag nästan vilse. Vi ska träffas på ett sågverk men väl på plats inser jag att sågverket är enormt stort till ytan och är sammanlänkat med femtielva olika vägar som snurrar runt runt. Jag hittar ett par rediga karlar som lotsar mig genom virrvarret av vägar och snart hittar jag rätt.

Krister Sand tar emot med ett brett leende och bjuder genast på kaffe och bulle. Vi kommer i en lugnare period för entreprenadföretagare. November är en månad på halvfart där grävjobben börjar sina och plogningen inte kommit igång.

- Vi fixar undan lite småjobb här på hemmaplan, monterar snökäppar och hjälper till lite i vindkraftparken som vi var med och anlade i somras, men annars är det lugnt nu, säger Krister Sand, vd.

Nära samarbete

Företaget Sigurd Sand AB startades på 60-talet och erhöll tjänster inom schackt och gräv. De grejade på åt kommunen, grävde avlopp och anlade tomter för nybyggen. Man hade några traktorgrävare och sakta men säkert växte företaget. I mitten på 90-talet växlade man upp och gick från tio maskinenheter till dagens 30 aktiva enheter. Totalt finns ett sextiotal enheter inklusive personalbilar. Idag är det sönerna till Sigurd som driver firman och Krister är kapten på skutan.

- Jag tror att anledningen till att vi kunnat växa är för att vi jobbar i nära samarbete med våra kunder. Vi är nyfikna och vill gärna hitta nya lösningar som även kan bli billigare för kunden, på så sätt har förfrågningarna ökat och vi har expanderat sakta men säkert. Jag vill inte att företaget ska bli ”tjockt” och tvingas börja stressa för att hinna med jobben utan det ska vara lagom, säger Krister.

Förutom att möta kunderna och jobba nära dem satsar de medvetet på att hänga med i utvecklingen. De satsar framåt och letar ständigt nya infallsvinklar och tilltänkta ben att stå på i företaget.

- Vi försöker hänga med i tiden och se vad som komma skall runt om i samhället, om vi är beredda så kan vi även erbjuda rätt tjänst vid rätt tillfälle.

Inga obehöriga

Så förutom vägbyggen, avloppsgrävning och anläggningsarbeten så renoverar man vattekraftverksdammar och bygger vindkraftverksparker. Åtminstone marken tornen står på och vägarna upp till dem.

- En av våra kunder skulle till att bygga vindkraftverk och eftersom vi redan hade kontakt fick vi frågan om vi ville göra jobbet. Nu är vi inne på vårt andra stora vindkraftsprojekt som dessutom är på hemmaplan och där har vi haft fullt upp precis hela sommaren, säger Krister.

Förutom att det är skönt att vara på hemmaplan är fördelen med vindkraftparken att allt runt omkring är en byggarbetsplats. Inga obehöriga har tillträde, trafiken är planerad och lugn mot för ute på vanliga vägarbetsplatser där medtrafikanterna ofta kör helt utan hänsyn.

- Det är ett farligt jobb att befinna sig ute efter vägarna. Trafikanterna visar sällan hänsyn så det är med livet som insats man står där. Upp till vindkraftparken behövdes inte ens blinkande ljus och varningar för där var alla med i bygget och visste vad som hände.

Bryter stubb

Största utmaningen i projektet var att dra helt nya vägar anpassade för extremt långa transporter samtidigt som man tvingas ta hänsyn till naturen och markförhållanden. Att beräkna tid för vägprojektet är svårt - ingen vet hur marken egentligen ser ut och det blev tajt många gånger men allt höll.

- Att dra vägar och göra en plan är minsta kostnaden för projektet men om det inte håller i tidsplanen spricker resten av kedjan som kostar betydligt mer pengar. Byggherren planerar efter när tillverkare i andra länder kan leverera och bokar transporter, om vägen inte är klar blir de stående, kanske missar något viktigt datum och kostnaderna blir enorma, säger Krister.

Flera ben

Men allt gick som sagt bra. I mångt och mycket återanvände man det schaktade materialet för att sen bygga väglinjen för att spara på transporter och miljön, men annars har man eget krossverk och bergtag. Och skog. För ett annat ben att stå på är skogsbruket. Dels kör man gallring och avverkning på egen skog men även på entreprenad.

Man bryter även stubb som sedan krossas och säljs som flis till värmeverk. På området kring sågverket ligger oräknerliga antal travar med massaved som också ska säljas som flis.

- Det är roligt att få vara med och skapa något som kommer finnas kvar långt in i framtiden; vägar som människor tar sig fram på, vindkraft som genererar miljövänlig el, och även om ett avlopp till en privat bostad inte syns så är den grävningen ändå en av förutsättningarna för att bo där. Jag kör maskin så ofta jag hinner, jag saknar det, det är där jag trivs bäst, säger Krister.