• På väg hem till depå för nattvila. Med nio timmars körtid blir dagarna långa för de finska timmerförarna.
  • Markku Heinonens pärla; VolvoFH16 660hk från -11 med kran från Epsilon och bankar från ExTe.
  • Varje bil som kör för Markku Heinonen måste ha egen kran för att de ska vara självgående ute i terrängen.
  • Varje bil som kör för Markku Heinonen måste ha egen kran för att de ska vara självgående ute i terrängen.
  • Markku Heinonen hade aldrig ens suttit i en timmerbil när han skaffade sig 47 stycken!
  • På väg hem till depå för nattvila. Med nio timmars körtid blir dagarna långa för de finska timmerförarna.
  • Soprent efter senaste stormen som drabbade mellersta Sverige hårt.

Finskt kompani till undsättning för att hjälpa till med stormvirke

Markku och hans pojkar - ”ring bara så kommer vi”

”Bättre förutsättningar i Sverige”

Stormarna avlöser varandra i de svenska skogarna. Timret måste ut ur markerna och de svenska åkarna hinner inte med. Då kommer Markku Heinonen med sitt finska kompani. - Så fort det varit storm så ringer skogsbolagen och då kommer vi!

Jag tror ett tag att jag kört vilse. Det var länge sedan jag såg bebyggelse, grusvägen blir bara smalare och smalare. Gpsen fortsätter visa vägen men jag börjar tvivla på dess förmåga. Det enda som fortsätter tala för att jag är på rätt väg är att vägen är väl tillplattad. Det syns att stora tunga fordon kört åtskilliga timmar på dessa vägar.

Kanterna i kurvorna är uttryckta och mjuka efter att hundratals timmerbilar har tagit ut svängen lite extra. Några timmervältor ligger kvar och snart kommer jag ut i ett litet samhälle. Älgered. Någonstans i urskogen mellan Hassela och Bergsjö.

Här ska jag träffa Markku Heinonen. Han vinkar in mig från vägen. En Vovlo FH16 660 står på gårdsplanen och väntar på skiftbyte. Markkus pärla.

- Jag är egentligen en Scania-man. Mitt hjärta bultar extra för Scania, men i ärlighetens namn så skiljer det inte något på maskinerna. Volvon är min senaste pärla, säger Markku på smattrande finlandssvenska.

Inget får gå fel

På lastbilen sitter en kran från Epsilon. Motorn är på 660 hästar med automatisk växellåda. Bilen är från 2011 och FH16 serien togs fram av Volvo för att komplettera maskinparken med en äkta arbetshäst.. Sedan Volvo F16 lanserades 1987, med den första generationens 16-litersmotor på 470 hk, har effektnivåerna höjts steg för steg i takt med marknadens och kundernas behov.

År 1993 var det dags för 520 hk. Tio år senare kom en helt ny motor med 610 hk. 2009 var Volvo först med att nå gränsen på 700 hk. Idag är den allra senaste av modellen timmerbil uppbyggd mer som en ”racerbil”. Växellådan I-Shift Dual Clutch är Volvos senaste påfund. Dubbelkopplingen innebär i praktiken att nästa växel väljs i förväg, innan den ska läggas i. När växlingen sker inaktiveras den arbetande kopplingen samtidigt som den tidigare vilande kopplingen griper in. Växlingen sker därmed utan att kraftöverföringen avbryts.

- Det krävs robusta och starka lastbilar när man kör timmer i backig terräng. Ingenting får gå fel när man kommer med 65 ton virke i bak.

Timmerchaufförerna sitter ofta med andan i halsen, det har alltid varit på gränsen; trycka på tillräckligt hårt för att ta sig hela vägen upp samtidigt som man inte får tappa fäste. Nya växellådan ger 2600Nm redan vid låga varvtal och kraften överförs direkt ned i hjulen och chauffören kan ta det betydligt lugnare då den jämna kraftöverföringen och stabila vridmomentet gör back- och terrängkörningen lättare, risken att tappa fäste minskar också.

- Jag hade aldrig tänkt på timmer eller lastbilar en enda gång i hela mitt liv förrän den där kvällen i Småland för snart tio år sedan. Nu har jag ansvar för 47 ekipage som mest, hur kom det sig?!, säger Markku och skrattar.

Ringde runt

Markku Heinonen är från Finland och jobbade över hela världen med installationer och skötsel av ångpannor. 2005 befann sig firman i Småland, stormen Gudrun hade precis bedarrat. Markku satt på en pub och tog en öl när bordsgrannen plötsligt frågade om han hade timmerbilar.

- Jag svarade ”jajjemän”! och så hade jag fått jobb. När jag kom upp på hotellrummet funderade jag på varför i hela fridens dagar jag lovat något sådant!

Men Markku var inte den som är den. Han ringde runt till bekanta i Finland och snart hade han samlat ihop en diger skara timmerbilar och chaufförer. De skulle bistå de svenska timmeråkarna med att forsla ur stormskadat virke ur de småländska skogarna.

- Och på den vägen är det. Vi kommer hit när det varit storm, sen åker vi tillbaka till Finland, säger Markku.

Före den 15 juli

Hittills har de varit i Sverige vid fem olika tillfällen sedan 2005. När vi träffar Markku Heinonen har han fyra bilar i Uppland, tolv bilar i Älgered, fyra i Östersund, sex i Lycksele, fyra i Ånge och 14 i Växsjö. Alla kör stormvirke.

När skogen faller för stormbyarna måste virket snabbt tas om hand. Granbarkborren kan ödelägga hela skogar när de väl får fäste. Grundprincipen är att allt färskt granvirke som avverkats eller blåst ner före 15 juni måste vara upparbetat och borttransporterat till industri senast 15 juli. Därefter ökar risken för att den nya generationen granbarkborrar hinner lämna virket och gräva ner sig i marken för att övervintra. Viktigast är att få bort färskt grovt virke av äldre granar som ligger någorlunda solexponerat, exempelvis i hyggeskanter.

- Svenska timmeråkare hinner inte med. De har sina ordinarie körningar året runt men när det blir så här extremt måste man snabbt få in mycket folk och där kommer jag in i bilden. Jag kör inte lastbil själv och äger bara tre egna men har nästan ett 50 tal bilar som tillhör verksamheten.

Markku Heinonen har etablerat kontakter med de svenska skogsbolagen över hela Sverige genom åren och så fort en storm dragit förbi ringer de Markku som i sin tur annonserar i Finland om att han behöver folk.

- Förutsättningarna är mycket bättre i Sverige för timmertransportörer mot för i Finland så det är aldrig några problem att få dem att komma hit.

Sina pojkar

Markku har som krav att det ska vara rejäla lastbilar av god kvalitet och inte för gamla. De kör enligt EU direktiven och när de är här jobbar de för det svenska bolaget BS Logistic. Eftersom de kör vindfällen har de dispans att lasta 65 ton på travarna mot för ordinarie 60 ton, allt för att snabba på utförseln.

- Förra gången vi var hit skulle vi vara på plats i fem veckor. Vi var här i 14 månader. Vi har löpande kontrakt så är det fortfarande virke kvar när kontraktet egentligen löper ut så förlängs det.

Markkus ”pojkar” som han kallar sina chaufförer, bor fint i Älgereds kollektiv. Den gamla skolan har gjorts om till boende för finnarna och med stort kök, stort vardagsrum och varsitt väl tilltaget sovrum tycker Markku att det är bättre än hotell.

- De stannar tre veckor, sen åker de hem och en annan chaufför kommer på plats. Vi kan passa på att byta personal på helgerna då de ändå måste vila 36 timmar

Varje lastbil har kran för att vara självgående. De kan åka var som helst, när som helst bara det finns virke att lasta.

- Jag är 68 och skulle haft pension sen länge men jag tycker det här är så roligt så det ska jag fortsätta med tills jag är hundra år, så länge det finns stormskador så kommer vi!