• Tioårsjubileet för FH16-klubben firades med en manifestation på Mantorp i helgen.
  • Scania R 730 LA8x4/4HNB, det vill säga med en styrd stödaxel framför de båda drivande axlarna, byggd för att klarar 280 ton men testad med 120 ton.
  • En Scania R 490 med Smemax byggnation.
  • Swedish Griffin #150 000 Limited Edition. En R730 6x2 dragbil med Topline-hytt.
  • I klassen ”Sveriges tuffaste Volvo FH16” som delas ut av FH16-klubben tog Anders Johansson från Vaggeryd hem första priset.
  • Över 45000 hästkrafter släpptes lös samtidigt av startern Jörgen Carlsson då FH16-klubben firade tioårsjubileum i helgen.
  • I klassen ”Sveriges finaste Volvolastbil” korades Glenn Johnsson från Glenn Johnsson Transport AB i Kungsbacka som segrare. Lastbilen körs av föraren Johan Söderberg.
  • Finländaren Mika Auvinen blev vinnaren i tävlingen för snygga lastbilar, Nordic Trophy, på Mantorp Park i helgen. Här ser vi honom stoltsera med segerbucklan framför sin fantastiska Mercedes ”Highway Hero”. Foto: Joachim Cruus

Finskt i topp igen på Mantorp

Trailer Trucking Festival blev till osedvanligt glänsande helg

Mantorp Park utanför Linköping är mest känt för sina dragracingarrangemang med så många hästkrafter att asfalten smälter. Eller bilracing med så trimmade racerbilar att Svensson tappar hakan. Sista helgen var det dags för Trailer Trucking Festival. Med så många hästkrafter på plats att Top Fuels, Funny Cars och STCC-bilar, mest känns som leksaker.

Trucking Festival har inte på något sätt tappat greppet i kurvorna på Mantorp Park. Det är en fest för alla inom branschen och i år lockande arrangemanget i den flödande solen 11 000 besökare.

För andra året i rad vann finske Mika Auvinen den ytterst prestigefulla tävlingen Nordic Trophy. Hans Highway Hero sopade racerbanan med alla motståndare och den kanonsnyggt motivlackade bulktankbil glänste mer än någonsin.

Det var faktiskt sjätte gången som veteranen Auvinen vann titeln. Highway Hero är byggd på en Mercedes Actros 2551 och stilen kan sägas vara amerikanskt.

Till vardags transporterar ekipaget kalk och aska i Mika Auvinens företag Kuljetus Auvinen i Helsingfors.

Att det skulle bli en seger igen var förstås något Mika hoppades på men var allt annat än säker på.

– Startfältet i år var fantastiskt med så många fina lastbilar. Det är omöjligt att säga vem som var huvudkonkurrent. Det var många här som kunde slå mig.

Skrämmande

Andrapatsen i Nordic Trophy gick till Berthons Transport från Bjärnum med sin fina Scania R560 lackad med Hot Rod-motiv och trea kom Juha Ristimaa, Finland, med en Scania R560 med popstjärnan Madonna som tema.

Runt 300 bilar från tio länder i Europa deltog under helgen i Nordic Trophy som var den 36:e tävlingen i ordningen.

Det är som vanligt publiken som röstar fram vilken lastbil de tycker är snyggast i Norden. Mycket uppmärksamhet fick bland annat ett ekipage från Irland där motivet var mer än skrämmande.

Ägaren hade satsat på en skrämmande vacker bil, eller som han själv kallade det hela, Resident evil, med motiv från en skräckfilmer, den ena läskigare än den andra. Där var målat blodstänk och istället för ekrar hade ratten pistoler.

Utöver Nordic Trophy kunde publiken också ta del av en stor branschutställning och underhållning av många olika slag, bland annat flera uppvisningsrace i truckracing.

Scaniajubel

I Scanias monter var det hög stämning, naturligtvis. Det fanns många skäl att glädjas – de stod i långa rader och glänste ikapp, anledningarna.

Extra festligt var det att Scania kunde fira 150 000 jämnt. På plats fanns nämligen Scania #150 000 Limited Edition. En R730 6x2 dragbil med Topline-hytt framtagen speciellt för detta tillfälle visar att det handlar om det 150 000:e fordonet som lämnat Scanias fabriker sedan starten 1891.

Det handlar med andra ord om ett mäktigt stycke svensk industrihistoria. Bilen har tagits fram av Scania-Bilar Sverige i samarbete med Mjölby Billack och Artex. Det var Scania-Bilar Sveriges försäljningsdirektör Johan Karlsson som var den som drog täckelset av bilen.

Byggd för 280 ton

-Det känns bra just nu, med produkter som har marknadens mest bräsneleffektiva fordon, med flest motorer som klarar alla alternativa bränslen. RME, HVO, CNG, LNG eller nåt annat, det spelar ingen roll.

Scania visar i montern en riktig tungviktare, en R 730 LA8x4/4HNB, det vill säga med en styrd stödaxel framför de båda drivande axlarna, byggd för att klarar 280 ton men testad med 120 ton. I testen var den både snabb och bränslesnål på ett sätt som konkurrenterna inte kunde matcha.

- Tack vare att tankar, lufttankar och annan utrustning installerats i ett särskilt rack bakom hytten, har den en ovanligt kort axeldistans på endast 3300 mm mellan första och sista axeln, vilket är eftersträvansvärt eftersom det ger en snävare svängradie. Självklart har den navreduktion, retarder och Scania Opticruise.

- För alla de som undrar över vad som gäller i 64-tons debatten kan det vara skönt att veta att en Scania med en motor på över 370 hästar är godkänd för tågvikter upp till 70 ton och har varit det de senaste tio åren.

Tusentals hästar

Även hos Volvo var det mungiporna uppåt. Till den härliga stämningen bidrog bland annat sammanlagt 86 stycken Volvo FH16 och F16-lastbilar. De deltog för att fira tioårsjubiléet för Swedish Volvo FH16 Club.

Samtidigt passade Volvo på att dela ut två finfina priser, för “Sveriges finaste Volvo-lastbil” och “Sveriges tuffaste Volvo FH16”.

FH16-klubben firade ordentligt genom en manifestation på lördagen då alla 86 Volvo FH16 och F16-lastbilar startade sina motorer samtidigt. Den sammanlagda motorkraften som släpptes lös på Trailer Trucking Festival på Mantorp uppgick till över 45 000 hästkrafter.

- Det känns fantastiskt att så många förare har valt att komma hit till Mantorp och visa sitt intresse för Volvo FH16. Klubben fyller en viktig funktion då den skapar en stark sammanhållning mellan alla oss som kör Volvo Lastvagnars bästa och starkaste lastbil, säger ordföranden Boije Ovebrink.

Värdefull input

I dag har FH16-klubben över 550 medlemmar och intresset för klubben ökar hela tiden. Till manifestationen på Mantorp var även icke-medlemmar välkomna.

FH16-klubben är en ideell men viktig förening även för tillverkaren Volvo Lastvagnar som stöttar föreningen på olika sätt vid exempelvis fabriksbesök eller andra klubbaktiviteter.

- Klubben ger oss en fantastisk möjlighet att träffa våra trognaste kunder. Dessa förare bryr sig verkligen om sina lastbilar och ger värdefull input så att vi hela tiden kan utveckla våra produkter utifrån deras behov, säger Jan Strandhede, PR & Informationsansvarig på Volvo Lastvagnar i Sverige.

Priser

På lördagseftermiddagen delades även två Volvo-priser ut från Nordic Trophy-scenen på Mantorp. I klassen ”Sveriges tuffaste Volvo FH16” som delas ut av FH16-klubben tog Anders Johansson från Vaggeryd hem första priset.

I klassen ”Sveriges finaste Volvolastbil”, som delas ut av Volvo Lastvagnar, korades Glenn Johnsson från Glenn Johnsson Transport AB i Kungsbacka som segrare.