• – Vi vill göra beställningar av transporter enklare, samtidigt som miljön besparas. Åkeribranschen kämpar med små marginaler och ökade lönsamhetskrav. Vår tajming känns helt rätt, säger Thomas Fogdö.

Felskär som retade Fogdö

Frakten lika dyr som instrumentet

Kompisen skull köpa en gitarr i Sollefteå. Frakten skulle bli lika dyr som instrumentet. Det blev ingen affär. Så tog Thomas Fogdös planer på att öka fyllnadsgraden på lastbilarna. Han startade internettjänsten Packbud, en auktionssajt för transporter. – Körningarna som skapas ger grädde på moset och minskar tomkörning, säger han.

Av Clas-Göran Sandblom

Thomas Fogdös farfar Nils Johansson var åkare i Gyljen utanför Överkalix.

– Nu har jag kommit i kontakt med branschen igen, säger den femfaldige världscupvinnaren.

Efter den ödesdigra vurpan, som gjorde Thomas förlamad och rullstorlsburen1995, har han föreläst som idrottspsykologisk rådgivare.

– Jag har alltid varit intresserad av psykologin bakom prestationerna.

Jobbet innebär mycket resor, feflexioner och tid till eftertanke utmed vägarna.

– Det är slående hur många lastbilar som åker utan eller med lite gods. Tråkigt att se fordon som bara är halvfulle eller kanske har mindre last än så. Många skulle förstås tjäna på att lastbilarna fylls upp. Just nu ser jag en bil som bara har en traktor på flaket. En stor yta är tom, säger han i mobilen mellan Uppsala och Enköping på väg till en föreläsning.

Smidigare

Fogdö har länge tänkt att det borde finnas en samlingsplats på nätet där de som inte är så vana att anlita transporter kan gå in för att få i väg ett paket. Och för transportörer att hitta körningar. Ett enklare sätt att beställa transporter.

Åkare ska kunna gå in på sajten och leta efter en körning åt samma håll som bilen är på väg.

– Tjänsten ska inte ses som en prissänkare utan mer som ett sätt att optimera en transport. Många åkare jag talat med tycker att detta är något som behövs och de har gjort tummen upp.

Thomas som inte heller vill tala om konkurrens om lasterna kan dock tänka sig att de verkligt stora åkerierna och speditörerna ser hans satsning som en konkurrent.

– Men de små som inte har de logistiska möjligheterna ser det som en möjlighet, som ett komplement.

Säkra pengar

Han uppger att 45 transportörer från Umeå till Skåne har anslutit sig, vilket är gratis.

– Betalningen för ett uppdrag sker direkt till oss, i förväg. Vi tar provision på priset och det måste transportören kalkylera innan han eller hon lägger ett bud. Den som utför körningen kan vara helt lugn, betalningen är säkrad i förväg. Jag hoppas att folk snabbt kommer att inse nyttan.

Kompisen, som aldrig fick köpt gitarren, heter Mikael Funa och blev vd för bolaget.

– Vi har jobbat ihop i ett annat bolag och håller fortfarande ihop i Allt om Uppsala. Han har jobbat med internatlösningar och kan den biten. Otroligt värdefullt. Han är ovärderlig när det gäller den tekniska plattformen.

För att kapa kostnader har sajten utvecklats i Litauen.

Pengar flödar - ut

Den ekonomiska satsningen är stor, men Thomas Fogdö vill inte gå närmare in på den saken.

– Nu kostar det bara pengar. Det är mycket för en som kämpar för att vända på slantarna. Vi måste räkna med ett par år innan vi gör ett nollresultat.

Han säger också:

– Detta är vansinnigt roligt. Dels att lära sig en ny bransch och för att det på något sätt blivit ett generationsskifte för mig som haft en farfar i branschen. Detta är dessutom en bra sak för miljön.

Packbud har startat utan bidrag och säger att det skulle vara intressant men är mer inne på att släppa in en delägare.