• Ersättaren för Magnum och Premium långfärdsbilar kom att heta T-serien, följt av motorns hästkraftsantal.
  • Toppmodellen, som skall ersätta Magnum är mycket imponerande och tuff med sin helt egna stil.
  • Två rejäla steg i fronten ger möjlighet att rengöra den höga vindrutan.
  • Inredningen i den lite kilformade hytten är strålande.
  • Spegelmonteringen är bra – och detsamma gäller sikten mellan spegel och A-stolpe.
  • Det är fyra steg upp till det platta golvet. Observera att det är kortare avstånd mellan andra och tredje steget. Det känns lite obekvämt.
  • C-serien använder samma moduluppbyggda förarhytt. Här är det ersättaren för Renault Lander.
  • T-serien utan plant golv har en 200 mm motorlådshuv men ändå full ståhöjd. Det blir nog den mest utbredda modellen. Även eftersom motorurvalet är större.
  • Chaufförens arbetsplats är bra inredd, säker och behaglig.

Farväl till Magnum och Premium – in med Renault T

Storslagen premiärvisning med 4 000 gäster

Den stora utvecklingen i Renaults lastbilsprogram blev dramatisk och innebar ett farväl till legenderna Magnum och Premium. De ersätts av helt nya serier, där tyngdpunkten är lagd på kvalitet och effektivitet. Den som hade förväntat stora innovativa överraskningar blir däremot besviken.

Det stora skiftet i Renaults modellprogram sammanfaller med övergången till Euro 6-normerna. Det har krävt så stora ingrepp i drivlinan och i förarhytterna att tillverkaren beslutat genomföra alla förändringar på en gång och därmed modernisera hela modellfloran. För att göra den nya modellserien så synlig som möjligt redan från start, har man valt att införa helt nya namn för alla storlekar.

Alltså bort med alla de kända namnen – och in med helt nya, oavsett hur mycket eller hur lite, som har ändrats eller förnyats.

Men, det är inte bara namnen som försvinner, det är även själva lastbilarna. Den legendariska Magnum-lastbilen med den framskjutna framaxeln och den höga förarhytten utgår tillsammans med Premium-modellerna, alltså Route, Distribution, Lander och Kerax. De ersätts således av helt nya lastbilar som baseras på den nya frambyggda ”T” hyttserien. Det är en hytt som väl förklädd har testats på landsvägarna de senaste två åren.

Lägre ståhöjd

T-hytten är moduluppbyggd och modulerna kan kombineras så de kan ersätta hytterna på de utgående modellerna. Det tidigare flaggskeppet Magnum ersätts således av en T-modell med platt golv och höjt tak och få en drivlina med ett DTI 13 motorval på 440, 480 eller 520 hk. Den erbjudes bara med sovhytt i full längd och blir den nya Renault T-seriens toppmodell.

Premium Route ersätts av en T-modell med lite lägre ståhöjd då den får en 200 mm motorlåda. I gengäld är det bara tre steg upp till hyttgolvet och man kan välja mellan DTI 11- och DTI 13-motorer. Denna version av T-serien kommer att kunna levereras med både kort och lång hytt och med normalt eller förhöjt tak. Med förhöjt tak begränsas motorvalet, ovisst varför, till DTI 13.

K- och C-serien

Med utgångspunkt från den nya hytten har Renault också konstruerat avlösarna för tidigare Kerax och Lander-modellerna. Kerax som täckte området ”tung anläggningskörning” utbytes mot K-serien, medan den lättare Lander ersätts av C-serien.

K-serien kan levereras med kort eller lång hytt men alltid med normal takhöjd. Motorurvalet blir DTI 11 eller DTI 13 med effekt upp till 520 hk. I denna tunga anläggningsbil sitter chauffören ganska högt och han kommer dit via 3 eller 4 steg.

K-serien kan erhållas med olika hjulkonfigurationer och är inriktad på körning vid stora anläggningsuppgifter under svåra förhållanden – en riktigt ”rå” bil som vi knappast kommer att se så mycket av här i Norden.

Här kommer vi nog snarare att kunna stifta bekantskap med C-serien, tidigare Lander, som kan levereras i ett otal varianter. Det börjar redan med ett stort hytturval som just på C-serien har en variant i bredd 2,3 meter, hämtad från D-serien. Den sistnämnda är tänkt som hytt till anläggningsbilar där chauffören skall in och ut många gånger om dagen och den har därför bara två instigningssteg. C-serien kan dock också levereras med hela urvalet i 2,5 meters breda modulhytter i lång eller kort version – och med standard eller förhöjt tak.

C-serien blir nog lite av ”universal” lastbilstyp som kan användas på många områden för anläggningskörning och tung distribution – alltså lite av en riktig ”åkeribil” i ordets rätta betydelse. Det avspelar sig också i drivline-urvalet, då C-serien kan levereras med alla kombinationer av motorer – DTI 13, DTI 11 och DTI 8. Alltså effekter från 250 hk till 520 hk.

D-serien

Den lätta delen av det nya programmet utgörs av D-serien, där ”D” står för distribution. Förarhyttsmässigt är den baserad på de tidigare Midlum-hytterna som byggdes i den nordfranska staden Blainville i ett produktionssamarbete med DAF, med LF, och Volvo, med FE och FL. Detta samarbete fortsätter och har medfört att alla grundförändringar i produktionen skall accepteras av alla. Det har dock inte vållat några stora problem eftersom ju alla skall övergå till Euro 6 samtidigt. Det enda som kan skilja de tre deltagarna åt, är på lösdelarna på fronten och på interiören i hytten.

Alla tre samarbetsparter har varit i samma situation, nämligen att ställas inför uppgiften att ”passa till” frontens utseende till en ny Euro 6-modellserie. Det har Renault klarat sig riktigt bra ifrån och särskilt den 2,1 meter smala D-hytten har ett elegant och harmoniska utseende som matchar de tyngre familjemedlemmarna med den helt nya moduluppbyggda hytten.

D-seriens hytter kommer att byggas i de kända versionerna kort, lång och lång med förhöjt tak. Dessutom får D-serien nya Euro 6-motorer, nämligen den 4-cylindriga DTI 5 och den 6-cylindriga DTI 8 med effekter från 210 hk till 320 hk. För helhetens skull skall det också nämnas att Renaults D-serie också levereras med manskapshytt samt att det också tillverkas en version med speciellt lågt placerad förarhytt avsedd till t.ex. insamling av hushållsavfall.

Känd teknik

Även om detta att leva upp till Euro 6-kraven kräver många nya åtgärder på tekniksidan så är det uteslutande känd teknik som används i de nya Renault lastbilarna. Drivlinorna levereras alla av Volvo PowerTrain och har som utgångspunkt de tidigare Euro 5-motorerna. I T-serien är den 11 liter stora DTI 11-motorn på 460 hk den mest intressanta. Den har den rätta storleken och nu när den är ombyggd till Common Rail insprutning, förväntar vi oss att bränsleförbrukningen blir rekordlåg.

Den nya hytten, där frontrutan har en lutning på 12 grader, där som en jämförelse Volvo FH har 8 graders lutning, och hela hytten är lite kilformad, har ett luftmotstånd som är klart bättre än föregångaren Magnum, men nog inte så mycket bättre än Premium.

Så beroende på vad man jämför med, kommer T 460 förmodligen att få en bränsleförbrukning som är omkring 5 procent lägre än motsvarande Premium Euro 5.

Drivlineprogrammet:

DTI 13 6 cyl. 13 liter 440/480/520 hk 2.200/2.400/2.550 Nm

DTI 11 6 cyl. 11 liter 380/430/460 hk 1.800/2.050/2.200 Nm

DTI 8 6 cyl. 8 liter 250/280/320 hk 950/1.050/1.200 Nm

DTI 5 4 cyl. 5 liter 210/240 hk 800/900 Nm

DTI 11 blir Renaults nya ”supermotor” och med en slagvolym på 11 liter, med effekter på upp till 460 hk och ett vridmoment på 2.200 Nm, blir det en perfekt motor till Renaults T-serien. Denna motor är en vidareutvecklad version av den nuvarande DXI 11 men ombyggd för Common Rail insprutning och uppgraderad till Euro 6 med SCR och inte avkylt EGR, samt partikelfilter.

Till ”flaggskeppet” T 520 kommer Renault att leverera 13-litersmotorn (DTI 13) med upp till 520 hk och 2.550 Nm i vridmoment. Det är en Euro 6 vidareutveckling av DXi 13-motorn, dock utan Common Rail insprutning, fortfarande med EUI, och det är i stort sett samma motor som nu ligger i den nya Volvo FH.

Till segmentet strax under har man utvecklat en ny 8-litersmotor, DTI 8 med 6 cylindrar och upp till 320 hk. Med två cylindrar färre kommer den att heta DTI 5 och ger upp till 240 hk. Här handlar det om en helt ny motor som avlöser de nuvarande DXi 7 och DXi 5, alltså Deutz motorer. De nya motorerna har utvecklats och byggts i samarbete med Nissan Diesel, ett Volvo Group företag.

Storslagen

När det gäller växellådorna är det inte heller några överraskningar då hela programmet bygger på de kända Optidrive växellådorna som blir standardutrustning. Manuella ZF eller Volvo växellådor kommer dock att kunna väljas till.

Presentationen i Lyon den den 11 juni, med mer än 4000 gäster blev ett storslaget och festligt firande av Renault Trucks ”pånyttfödelse” till en ny era, där kvalitet och effektivitet kommer att spela huvudrollerna.

De innovativa nyheterna, som IFS framaxel, GPS-styrd drivlinekontroll, dubbelkopplingsväxellåda och aktiv styrning kommer Volvo Group att överlåta till Volvo Trycks att presentera på marknaden.