• Volvo har genomfört sin undersökning Driver ID på 160 lastbilschaufförer runt om i Europa. Här ser vi chauffören Pontus Johansson.

Färre arbetsskador med Volvos styrning

Över hälften av lastbilsförarna i Europa har problem med värk i rygg, nacke och axlar, enligt en studie från Volvo Lastvagnar. Nya Volvo Dynamic Steering gör det möjligt att styra en lastbil med minimal ansträngning – och minska skaderisken för föraren.

Långa dagar bakom ratten gör att många lastbilsförare får ont i övre delen av ryggen. Henrik Gustafsson, 27, är en av dem. För fem år sedan, när han körde fjärrtransporter till Norge, fick han problem med en muskel bakom vänster skuldra. Henrik slutade därför med fjärrtransporter och började istället köra timmer i skogen med sin pappa. Han tog även upp styrketräning men skadan gick ändå inte över helt. För 1,5 år sedan fick Henrik emellertid möjligheten att köra nya Volvo FH, utrustad med Volvo Dynamic Steering, i fältprov. Sedan dess har ryggen blivit mycket bättre.

- Skillnaden nu är att jag inte behöver sitta på helspänn och köra. Med Volvo Dynamic Steering är lastbilen väldigt stabil, säger han.

Varannan förare har problem

Problemet med arbetsskador är känt sedan länge. I en undersökning från Volvo Lastvagnar, gjord tillsammans med 160 lastbilsförare i Europa, hade över hälften problem med värk i rygg, axlar och nacke. I studien, som genomfördes 2011 och 2012, var merparten av deltagarna män som körde fjärrtransporter.

En annan studie gjord av European Agency for Safety and Health at Work från 2011 visar att hela 54 procent av kvinnorna och 37 procent av männen inom transportsektorn i Europa har muskel- och skelettrelaterade problem, vilket ofta är koncentrerat till rygg, axlar och nacke hos lastbilsförare.

- Att man spänner sig i armar och nacke och gör monotona rörelser ger en stor belastning på vissa muskelgrupper. Håller man dessutom hårt i ratten och gör korrigeringar så kan jag tänka mig att man spänner sig ännu mer. Större muskler som biceps är inte så känsliga, men vid spänningar i underarmen och vissa muskler i fingrarna riskerar man att känna trötthet. Det kan sedan sprida sig vidare bak till nacken, säger Peter Bark, som forskar på arbetsmiljöfrågor vid TransportForsK, ett institut för transport- och logistikforskning.

Drastiskt minskade skakningar med Volvo Dynamic Steering

Med Volvo Lastvagnars nya Volvo Dynamic Steering minskar rörelserna i ratten, som annars skapas av vibrationer på vägen, rejält. Det gör inte bara styrningen enklare och skönare för föraren utan det sliter dessutom mindre på muskler och leder på lång sikt.

Vid körning i låg fart på normal väg med Volvo Dynamic Steering minskar trögheten i ratten med cirka 75 procent. Vid körning på ojämn väg minskar skakningarna nästan helt, med 95-100 procent. I kombination med den automatiserade växellådan I-shift innebär detta att belastningen på föraren minskar drastiskt.

- Om man plockar bort allt som kan hända föraren utanför lastbilen, så är monotona rörelser från vägens vibrationer samt från styrning och växling, så kallade helkroppsvibrationer, den största orsaken till arbetsskador. En väg är aldrig helt slät utan kroppen skakar upp och ner. Det skapar vad man inom ergonomin kallar för en RSI, en ”Repetitive Strain Injury”. Det är ett muskelslitage, precis samma sak som musarm eller tennisarmbåge, säger Jonas Nordquist, Produktegenskapsansvarig på Volvo Lastvagnar.

Och det är just det som händer när lastbilsförare får ont i rygg eller nacke: de sitter still medan kroppen gungar upp och ner. Han eller hon styr ratten med en viss belastning och ju högre belastning, desto större risk för skada.

Henrik Gustafssons ryggont visade sig vara en klassisk arbetsskada. Så när han och hans pappa skulle köpa en ny lastbil var valet enkelt - det blir en ny Volvo FH med Volvo Dynamic Steering.

- Tidigare satt jag och spände mig och korrigerade lastbilen på små, slingriga vägar. Med Volvo Dynamic Steering är ratten stilla även när jag kör på en ojämn väg och det plötsligt kommer en kraft från sidan som i vanliga fall skulle skakat ratten. Det kompenseras bort av systemet och jag kan sitta mer avslappnad som förare. Jag har en helt annan ställning när jag kör idag, eftersom jag kan vara så avslappnad, säger Henrik Gustafsson.