• Markus Josefsson vid Falkenbergs Transport, menar att situationen är ”helt vansinnig”.

Ett stålbad väntar branschen

"Finns knappt någon att fråga ens"

– Det kommer att bli sämre innan det blir bättre. Det går inte ens att ens få tag på dåliga chaufförer. Tyvärr. Så säger Markus Josefsson, vd för Falkenbergs Transport.

Falkenbergs-företaget har nio chaufförer.

Josefsson ser ett chicken race framför sig. 

– Det gäller att försöka hålla ut. Jag är i ett läge när jag inte vågar anställa någon eftersom jag inte vågar ta på mig mer jobb. Och jag jagar inte heller jobb.

Han tycker att situationen är ”helt vansinnig”.

– Tidigare var äldre förare en backup. Men de ville inte lägga pengar på YKB-utbildningen och kanske bara köra sporadiskt, någon vecka om året.

Markus Josefsson säger att det svåra är att dels hitta nya chaufförer och dels få tag i ersättare om någon behöver vara ledig eller är sjukskriven. 

– I somras körde både jag och min transportledare själva, varje dag i stort sett. Det är ingen bra sits. Jag jagar inte jobb så länge som det är så här.

Förlorar ni intäkter?

– Ja, självklart. Ett välmående företag måste utvecklas. Saknas den möjligheter, så stagnerar företaget.

Det absurda är enligt Markus att det finns hur mycket körningar som man kan tänka sig.

– Jag kan ringa till vilken trailerdragare som helst och få körning. Men det betalar sig inte. Det är den andra sidan av myntet.

Han säger att det även finns körning att få av de stora drakarna, som DHL, Schenker och Bring.

 

Isberg

– Det lönar sig inte heller. De är inte intresserade av att betala en rimlig ersättning. Såg nyhetsinslaget i teve att ett företag kör för Ikeas butiker till slavlöner och blivit polisanmält av Transport i Jönköping. Det är bara toppen av isberget.

Markus Josefsson har sagt ifrån att han behöver ha mer betalt men fått nobben.

En uppdragsgivare som finns kvar för honom är RossingGruppen i Halmstad.

Utnyttjar förarna den pressade situationen genom att kräva mer betalt?

– Ja. För en chaufför är en högre lön den enda moroten. Små företagen går i konkurs. Åkare som kan reda ut stormen kommer att vara i ett guldläge. De kommer att kunna sätta det pris som de behöver ha för att köra. Det gäller att reda ut den här stormen. Därför kommer det att bli sämre innan det blir bättre.

Josefsson säger att Falkenberg och Halland drabbades hårt under striden om vilket företag som skulle få utbilda chaufförer – Grönlunds eller Yrkesakademien.

Polisanmälan

Bring, som ett exempel, har polisanmälts av fackförbundet Transport. Enligt anmälan bryter ett norskt bolag inom koncernen, Bring Trucking Slovakia mot regler, smiter från skatt och betalar slavlöner.

Chaufförerna påstås avlönas med 30 kronor i timman för att köra gods åt Ikea i Sverige. Enligt bolaget, ett dotterbolag till norskägda Bring, utförs tillfälliga internationella transporter och att företaget därför inte behöver följa svenska lagar och avtal – rättslösa och livegna.

Filmklipp vid en terminal i Jönköping visar att bilarna står uppställda där mellan körningarna, mot reglerna. Förarna lever under mycket enkla förhållanden och tillbringar fritid och helger i lastbilarna eller i baracker.

Ikea slår ifrån sig och påstår sig kontrollera att leverantörer följer lagen och välkomnar om de internationella transporternas gråzoner blir tydligare.

Polisen saknar möjligheter att spana på depån i Jönköping.

 

Tidningar inom mediagruppen Swepress