• Gratistjänsterna Z.E. Trip och Z.E. Pass, förenklar lokaliseringen av laddningsstationer inom bilens aktuella räckvidd, liksom betalningen för energitillskottet. Foto: Alf Wesik
  • I allt fler länder och städer diskuteras olika former av förbud mot dieseldrivna fordon, vilket gör att Renault ser ett starkt ökat intresse för elbilar.
  • Allt fler hantverkare, serviceföretag och distributionsfirmor, ser såväl praktiska som marknadsmässiga fördelar med att välja elbilar till sin fordonsflotta.
  • En hastig blick avslöjar knappast att det rör sig om en elbil. Allt är sig likt.
  • Gilles Normand, globalt ansvarig för Renaults kommersiella elbilar, vill inte säga något exakt år, när han tror att "alla" bilar är elfordon, men säger ändå på uppmaning: "Kanske 2030, kanske 2035." Foto: Alf Wesik

Ett riktigt energiknippe från Renault

Nya Kango Z. E. är ett mycket rent nöje att köra

När Renault transportbilar visar en ny en ny Kangoo så handlar det om att ta sig fram. Så billigt, så miljömässigt – men framför allt så långt som möjligt. Med nya Renault Kangoo Z.E. så är räckvidden i kraftigt ökad jämfört med tidigare modell. – Den klarar 27 mil på en laddning, säger Gilles Normand, med inte så lite illa dold förtjusning, medan han klappar sin nya elbil, lite lätt på huven.

Gilles Normand vet vad han talar om. Han är ledamot av Groupe Renaults högsta ledning och han är högsta ansvarig för kommersiella elbilar på Renault. I verklig körning, med full last och i skiftande miljöer och utmaningar, motsvarar räckviddssiffran mer blygsamma 12 till 20 mil – men det är ändå en 50-procentig förbättring jämfört med tidigare modell, och fullt tillräcklig för de flesta dagliga rutter som bilmodellen främst är avsedd för.

– Absolut, vi ska jämföra med den tidigare verkliga räckvidden på 8 till 12,5 mil, säger Gillas Normand till Åkeri & Transport. Förbättringen har kunnat åstadkommas genom en rad förbättringen, som inkluderar ett nytt batteri som ger längre räckvidd, en ny elmotor och ny laddare.

Kortare laddtid

Med dessa prestandasiffror har Renault Z.E. den bästa teoretiska räckvidden av alla eldrivna transportbilar. Dessutom är det så att den nya laddaren medger 35 kilometer extra bara genom att den ansluts under förarens lunchtimme.

Normal laddningstid är sex timmar för att fylla det 33 kWh starka batteriet, som i sin tur utvecklats i samarbete med LG Chem och bygger på litiumjonteknologi. Växelsträmsladdaren för enfas, alltså vanligt vägguttag, är på 7 kW och ansluts till en Wallbox. Men det finns även möjligt att ladda via uttag med lägre säkring och med vanligt uttag – dock med en längre laddningstid.

Den nya effektiva R60-motorn levererar 44 kW, eller motsvarande 60 hästkrafter och är baserad på personbilen ZOE. Bilen är uppkopplad via Z.E. Connect och medger kontroll av laddningsnivå, återstående körsträcka och återstående laddningstid.

Ledande i Europa

Via extratjänsten Z.E. Connect PRO kan data om hela fordonsflottor tas emot. Tjänsten gör det enklare att administrera fordonsflottor inom exempelvis ett företag. Via tjänsten Z.E. Interactive kan laddningen programmeras via en app i mobilen, eller via en dator, så laddning sker under tider elpriset är lägre.

Renault lanserade sin första eldrivna Renault Kangoo är 2011. Sedan dess har företaget sålt mer än 120 000 elbilar och Renault har därmed en ledande position bland tillverkare, och en marknadsandel i Europa på över 25 procent.

– Och när det gäller enbart transportbilar så har vi en marknadsandel på 34,5 procent, säger Gilles Normand. Och av de totalt 120 000 elbilar som Renault sålt är 25 000 transportbilar – och det är en snabbt stigande kurva eftersom intresset och efterfrågan är mycket stort.

– Vi är dessutom ensamma om att kunna erbjuda elbilar i alla olika storlekar på transportbilsområdet. Det blir särskilt markant när vi i slutet av året släpper ut Renault Master Z.E. på marknaden.

Värmepump

En provkörning visar för det första att en redan snabb och lättkörd bil blivit ännu snabbare. Den är kvick i vändningarna och accelerationen upplevs som distinkt och omedelbar. Den är därmed ett rent nöje att köra, särskilt i stadstrafik.

Det gäller bara, som vanligt, när det gäller rena elbilar, att se upp så att omgivande trafik, är uppmärksam på att man närmar sig. Elbilen produceras på samma lina som de konventionella transportbilarna från Renault och även när det gäller praktiska omständigheter, så är det precis som "vanligt".

Det innebär bland annat att lastkapaciteten är oförändrad såväl när det gäller volym som vikt. Batteripacket är format så att det ryms i golvet under lastutrymmet och den extra vikten på generator och elmotor, kompenseras av att vikten från växellåda och förbränningsmotor eliminerats.

Renault Kangoo Z.E. är första transportbil med en separat värmepump.

– Pumpen sitter monterad i bilens klimatanläggning, fortsätter Gilles Normand, och gör att bilens körsträcka bibehålls även vid kallt väder. Det fungerar som så, att bilens ordinarie elförbrukning begränsas under den tid det krävs extra värme – och dessutom utnyttjas en lagrad antingen kyla, eller värme, som lagrats i pumpen under laddningsproceduren.

– Och när det är extra kallt ute, som kan bli fallet i Norden, har vi en bränsledriven minivärmare som hjälper till när så krävs. Därmed bibehålles räckvidden även vid mycket låga temperaturer.