• Full hand för Scania. Next generation Scania i form av nya Scania S730, nya Scania R500 och så VD och koncernchef Henrik Henriksson, i händelsernas centrum. Foto: Alf Wesik
  • Fr v Johan Karlström, VD Skanska, Andreas Renschler, styrelseledamot Volkswagen AG, Michael Treschow, styrelseordföranden Unilever och Johan Rockström, Stockholm Resilience Centre, diskuterade hur den negativ utvecklingen av globala CO2 utsläpp ska vändas åt rätt håll.
  • Arbetet med Scanias nya generation inleddes redan under Leif Östlings tid som chef för Scania. Av den anledningen var det säkerligen en lika stor dag för Östling, till vänster, som för nuvarande chefen Henrik Henriksson.
  • Infrastrukturminister Anna Johansson framhöll vikten av det klimatarbete som lastbilsindustrin gör. Foto: Alf Wesik
  • Det var trångt i raderna och förväntan i luften när Next Generation Scania skulle premiärlanseras inför tusentals särskilt inbjudna gäster i Grand Palais i Paris.
  • Så rullade den äntligen in i bild, The Next Generation, i form av en Scania R500. Foto: Alf Wesik
  • Henrik Henriksson hade ett huvudbudskap när han introducerade nya generationen Scania; Nothing has been left untouched. Foto: Alf Wesik
  • Det riktigt lyste om den nya generationen Scania när en S730 och en R500 stolta tog sig plats framför Grand Palais i Paris. Foto: Alf Wesik
  • Tidigare Generalsekreteraren i FN, Kofi Annan, var uppskattad talare på Scanialanseringen i Paris. Foto: Alf Wesik

Ett rejält teknikkliv när Scania tar steg in i framtiden

Gigantisk industrisatsning värd 20 miljarder

Faktiskt mer efterfrågad än efterlängtad

Nothing has been left untouched. Orden är Henrik Henrikssons, vd för Scania, och de förkunnades inför en tusenhövdad skara celibriteter i samband med att den nya lastbilsplattformen lanserades på Grand Palais i centrala Paris. Han utvecklade sitt resonemang med den klara målsättningen att med nya Scania i fordonsflottan kan varje åkeri bli lönsammare än idag. Det är sannerligen en imponerande satsning som kommer att beröra hela Sverige. Tacka för det, 20 miljarder har kalaset kostat.

Den nya lastbilsplattsformen från Scania har varit mer efterfrågad än efterlängtad, om sanningen ska fram.

Varför? Jo, helt enkelt eftersom Scanias nuvarande fordonspark, som introducerades år 1995, fortfarande står sig ytterligt väl i konkurrensen. Och fortfarande är en favorit i lastbilsgarage världen över.

Detta är möjligt delvis på grund av den policy som Scania arbetat efter sedan länge, nämligen att strunta i de riktigt stora mastodonttillställningarna där hela lastbilsvärldens ställs på huvudet, och istället lanserat produktnyheter och facelifts efterhand det varit antingen nödvändigt, eller helt enkelt funnits nyheter att visa.

Huvudattraktion

Men nu ställde Scania således sin egen policy på huvudet. Och tog dessutom igen allt med råge. Talarlistan i samband med Parislanseringen var ytterst imponerande och arrangemanget var extremt i sig. Men så kanske det ska vara när det handlar om den kanske allra största enskilda industrisatsningen i Sveriges historia.

Men ändå, talare som tidigare generalsekreteraren i FN, Kofi Annan, infrastrukturminister Anna Johansson, företagsmagnaten och styrelseordföranden i Unilever Michael Treschow, Skanskas VD Johan Karlström, schlagervinnaren Måns Zelmerlöw får ursäkta – denna kväll var ingen av dem huvudattraktion.

Det var den nya lastbilsplattformen, som gjorde något av en förentré i Paris, dagen före den publika premiärvisningen på Elmia Lastbil 2016 i Jönköping.

Översvallande

Det är lite märkligt hur duktiga de olika designavdelningarna hos lastbilstillverkarna är. Det handlar sällan om revolutionerande designsteg, men ändå en klar utveckling från produkt till produkt. Och ser vi tillbaka flera "facelifts" så är det ändå väldigt stora förändringar som skett.

Så även denna gång. Det råder ingen tvekan om att det rör sig om en helt ny bil, och ett helt nytt tänkade. Samtidigt har de klarat den delikata balansgången, på Scanias designavdelning, att behålla märkesidentifikationen.

Det är sannerligen bra jobbat – och mottandet "från hela världen", i Paris, blev också översvallande.

Att den initiala reaktionen var riktig, visade sig dagen efter på lastbilsmässan på Elmia. Även där var det en påtaglig förnöjsamhet som präglade tillställningen.

Tyvärr var det såväl i Paris som i Jönköping väldigt snålt med teknisk information och det kan dels ha att göra med att Scania vill vänta med detaljpresentationerna till tillfällen, där det kan ske mer detaljerat och ordnat, dels att allt inte är klart ännu. Se även annan plats i denna tidning.

Visserligen går det att beställa den nya bilen "på måndag", som Henrik Henriksson sa, men å andra sidan kommer nuvarande serie lastbilar, att finnas kvar under en in/utfasningsperiod om ett till två år.

Klimat

I samband med lanseringen i Paris arrangerade Volkswagenägda Scania en klimatkonferens. Detta var ovanligt påpassligt eftersom det är något av huvudspår för den nya lastbilsplattformen, alltså hållbarhet.

Det är numera en självklarhet i branschen eftersom just minskad klimatpåverkan och lägre utsläppsnivåer i princip följer parallellt med bränsleeffektivitet och driftkostnader.

Scanias VD Henrik Henriksson talade om bränslebesparing på fem procent eller mer. Men alla sådana siffror ska tas med en stor nypa salt. Inte på det viset att de inte stämmer i verkligheten, men av den anledningen att de är högst varierande beroende på vilken körcykel som avses, vilken konfiguration som testas, vilken typ av förare som är inblandad, och hur jämförelsen sker.

– Alldeles riktigt, säger Henriksson till Åkeri & Transport, men vi har massor av exempel på de som klarat minskningar på 10-12 procent, och ännu mer. Dessutom är den här bilen ytterligt noggrant testad i verkligheten och i sina riktiga körmiljöer.

Körbarhet

De knapphändiga teknikuppgifter som i första skedet kunde noteras tyder på att drivlinan kommer att kompletteras. Där har vi återigen det faktum, att Scania efterhand har presenterat nyheter just på motorsidan, som inte gör fullbordade rockader helt nödvändiga. Men alla vinkelfans kan i alla fall andas ut, det finns inga som helst planer på att montera ur några V8:or ur bilarna – men däremot att ytterligare effektivisera dem.

Även i övrigt kommer motorprogrammet att såväl uppdateras som kompletteras.

När Volvo för några år sedan lanserade sin nya FH så gjordes stor sak kring en ökad körbarhet och kursstabilitet, i form av elektronisk hjälp för servostyrningen och i form av individuell framhjulsupphängning på personbilsvis.

Scania anser att deras fordon är så kurstabila och körbara att några sådana åtgärder inte är nödvändiga.

– Varför ska vi göra det, svarar Scanias ledning retoriskt, på min fråga om saken.

Ett område där Volvo och Scania är överens om tagen, är istället "connectivity", eller uppkoppling. Scania bygger upp en hel affäravdelning i Södertälje där just uppkoppling och förbättrad kringservice är huvudverksamheter. Målet är att addera dessa viktiga faktorer till Scaniaköparens helhetssatsning.

Mörka moln

Ett konkret exempel kan vara att nya Scania har en "flexibel" servicenivå. I och med att bilarna är uppkopplade och data överförs dygnet runt med ett intervall på två sekunder så upptäcks behov av justeringar, av byten, av andra serviceåtgärder, ibland före beräknad tid – och då sparar ett snabbt byte pengar genom att dyrare följdfel undviks.

Men det handlar oftare om att serviceintervallerna, tack vare den mer intensiva övervakningen kan tänjas ut – vilket naturligtvis innebär såväl minskat stillestånd som minskade kostnader.

Målet för Scania är föga överraskande att fortsätta öka sina marknadsandelar i Sverige. För närvarande skymmer dock mörka moln över tillverkningsindustrin i helhet, i form av hot om omfattande EU-böter för brott mot konkurrens- och kartellagar. Även Scania hotas av böter och har trots att de nekar till ansvar, avsatt 3,8 miljarder kronor för ändamålet.

Men det ser även fortsatt mörkt ut på för Scania viktiga marknader i Brasilien och Ryssland. På dessa marknader har de flesta tillverkare drabbats lika illa.

– Däremot har vi ökat i Europa och på andra viktiga marknader, så vi är klart optimistiska inför framtiden. Och det verkliga lyftet ska komma om två år när hela omställningen är klar, säger Henrik Henriksson.

Tidningar inom mediagruppen Swepress