• DAF hade arrangerat en lyckad test av LF 2016 Edition i Barcelona.
  • DAF lastbilar är populära och håller en förhållandevis hög marknadsandel, men det beror i varje fall inte på LF-serien. Den lastbilen är så anonym att den ofta glöms bort.
  • Fronten på en DAF LF är stilren – men gränsande till tråkig.
  • Fronten på en DAF LF är stilren – men gränsande till tråkig.
  • Här en DAF LF 280 som lättvikts volymfordon med sovhytt.
  • DAF LF har alltid utmärkt sig med en bra vändradie och det beror på det extremt fina hjulutslaget.
  • Med 7,5 tons framaxel är det två steg upp till förarhytten och det ger ett bekvämt insteg.
  • DAF är fortfarande den enda tillverkare som kan leverera LED huvudfrontlyktor. Men bara på CF och XF.
  • Så snart man aktiverar kraftuttaget sjunker den bakre luftbälgen i botten – och så står den stabilt på bakaxeln.
  • Moderna LED-lyktor är standard på DAF Edition 2016.
  • DAF är mycket flexibel med placering av AdBlue-tanken, SCR-katalysatorn och PM-filtret. Det är konstruktionsvänligt men problemet kan vara att utsläppet kan bli avkylt innan det når filtret och det förkortar regeneringsintervallet.
  • Den centrala displayen framför chauffören ger nästan för mycket information.
  • Här är ett av mina klagomål som nämns i texten. Den mindre lyckade reglaget till automatväxeln är fortfarande placerat på motorlådan till höger om chauffören – den skulle för länge sedan ha placerats direkt under ratten.
  • De lagstadgade speglarna är moderna och strömlinjeformade – och tar de inte mer plats än nödvändigt.
  • Paccar PX-7-motorn är ursprungligen en Cummins 6,7 liters rak motor som DAF har trimmat för eget bruk. Det är samma grundmotor som Iveco Eurocargo och Scania City Wide använder.

Ett oförtjänt anonymt rykte DAF LF 2016 växlar upp för efterlängtat genombrott

Återstår vissa skönhetsfläckar att tvätt bort

Att lastbilar från DAF är populära i de nordiska länderna och håller en förhållandevis hög marknadsandel kan inte skyllas på LF-serien som täcker in distributionssegmentet upp till 18 tons totalvikt. Den lastbilen är så anonym att den ofta glöms bort vid en granskning av utbudet.

I segmentet från 8 till 18 ton är kampen om kunderna ovanligt intensiv och alla sju "stora" finns på banan med lockande och moderna lastbilar som marknadsförs till förhållandevis låga priser. I denna storleksklass är nämligen priset en mycket avgörande faktor.

Just därför är den tekniska utvecklingen i denna viktklass präglad av att man försöker undvika stora prishöjningar. En helt nykonstruerad förarhytt för denna viktklass dyker mycket sällan bara upp, så där.

Årets lastbil

Som exempel kan nämnas Iveco Eurocargo vars förarhytt har mer än 25 år på nacken och även om lastbilen formligen "skriker" efter en ny förarhytt så blev det ändå endast en modernisering, om än kraftig – vilket emellertid var tillräckligt för att den skulle kunna väljas till "Truck of the Year". Det säger något om den tekniska nivån i detta segment.

Förhållandet när det gäller DAF LF är att förarhytten utvecklades som ett samarbete mellan Renault och Volvo, och dessutom produceras på Renaultfabriken i Blainville.

Varje förändring av grundkonstruktionen på den ska därför stämmas av och godkännas i full enighet och i flera instanser. Bara detta förhållande betyder att även relativt små förbättringar tar sin lilla tid att bli verklighet.

Ett exempel på detta stötte jag genast på då jag satte mig bakom ratten på en DAF LF 280 4x2 vid den fint arrangerade testkörningen som DAF arrangerade i omgivningarna runt Barcelona.

Nämligen att utrymmet för höger fot mellan rattstång och pedaler alltid varit för litet. Och det är det fortfarande – man ska helst inte ha större skostorlek än 44. Dessutom är reglaget till automatväxeln fortfarande placerad på motorlådan till höger framför chauffören – den skulle för länge sedan ha varit placerad direkt under ratten.

När man omgående konstaterar detta blir man besviken. Inga stora förbättringar att hämta här.

Grundförändringar

Att städa upp i röran av reglage under ratten och genomföra ett 100-procentigt komplett förarplats är nödvändigt för alla tre samarbetsparterna - DAF, Renault och Volvo. Ändå har man inte kunnat komma överens.

Det säger mig att det bästa man får ut av detta samarbete är rationaliseringsvinsten som ger utslag i ett lågt produktionspris och hög kvalité.

Att de tre parterna ändå har lyckats få ut tre olika lastbilar inom ramen för detta förarhyttsamarbete beror på de duktiga designer som efterhand har utformat grundhytten med individuella karosseridelar och spoilers.

På så sätt har DAF fått LF-hytten att framstå som en tydlig medlem av DAF-familjen, med tydliga drag från CF och XF. Interiören kan de tre förarhyttpartnerna också designa individuellt och få reglage och kontakter att kännas igen av de "egna" kunderna.

DAF LF, Renault D och Volvo FL får på sätt ut maximalt av förarhyttsamarbetet och kan hålla en attraktiv prisnivå i detta mycket priskänsliga segment.

Nackdelen blir emellertid att framtida konstruktionsförändringar skall ske gemensamt och det kommer att dämpa utvecklingen.

DAF LF 280 FA 4x2

DAFs LF spänner närmare bestämt från 7,5 ton till 19 ton totalvikt och LF-serien präglas av att den ursprungligen är konstruerad med utgångspunkt från den lättare delen av detta segment.

Ursprungligen var det en Leylandprodukt då den är konstruerad från Leyland Roadrunner som i DAF-familjen startade vid 6 tons totalvikt och presenterades som DAF 45 en gång i tiden.

Som alltid när en lastbilsserie har "fötts" som lättviktare och därefter har förstärkts till högre totalvikt är den låga egenvikten ett säkert kännetecken. Det gäller även DAF LF som efterhand har utökats till att nu klara mer och mer last, nu upp till 19 ton totalvikt.

Finfina siffror när det gäller nyttolast är alltid ett säkert kännetecken.

Lite av en tillfällighet tilldelades jag en LF 280 FA 4x2 med Dumpermontering, lastad till 80 procent totalvikt, exakt 15,5 ton.

Den 283 hk starka motorn var av typen Paccar PX-7 på 6,7 liter, fördelat på 6 cylindrar. Det är egentligen en Cummins som DAF har trimmat lite själv och därefter döpt om den. Den använder både EGR och SCR (AdBlue) för att nå Euro 6-nivån.

Det maximala vridmomentet är på 1.020 Nm som uppnås redan vid 1.200 v/min. Det är en mycket snabb motor som i kombination med en 12-stegs AS-Tronic växellåda visade sig vara den perfekta drivkraften på den 30 minuter långa stadsturen.

Mina invändningar mot LF-hytten, som jag nämnde tidigare, gäller naturligtvis också här, bortsett från att med 12-stegs AS-Tronic växellådan som alternativ har man ju inte behov av att byta växel manuellt. Man kan helt enkelt glömma allt om växellådan – och det är verkligen bra.

Förarplatsen

Chaufförens arbetsplats har genomgått otaliga uppgraderingar under DAF LF:s livstid och målet har alltid varit att skapa enhet i handhavandet så en chaufför som kommer från en XF eller en CF genast kan finna sig tillrätta i en LF.

De nya lagkraven på nödbromsanläggning (AEBS), vägassistans (LDWS) och radarfarthållare (ACC) är naturligtvis standardutrustning när det krävs och detsamma gäller Driver Performance Assistent, som lär chauffören en bättre körstil.

Den centrala displayen på instrumentbrädan lär inte bara chauffören att köra så effektivt som möjligt, den innehåller också fartskrivarupplysningar, körtimmar, upplysningar om nästa planerade servicekontroll samt upplysningar om påbyggnaden. Dessutom blev jag mycket imponerad då jag satte mitt förarkort i färdskrivaren – som genast svarade mig med alla upplysningar i den centrala displayen – på mitt eget språk.

Som extrautrustning får man de nya LED-baklyktorna med sina otroligt långa drifttider. DAF är för övrigt ledande med LED huvudlyktor men de är ännu bara tillgängliga för XF och CF-modellerna.

Ökad fordonstillgänglighet

Andra lysande exempel på DAF Transport Efficiency-filosofin är Silent-modellerna, som har utvecklats speciellt till distributionskörning i städer på kvällar och nätter. DAF Silent är en särskilt tyst inställning av drivlinan som har utvecklats speciellt för detta.

Med Silentknappen aktiverar chauffören det låga bullerläget där motormjukvaran skiftar till ett program som begränsar vridmomentet och motorvarvet och där det alltså skiftas växel vid lägre hastigheter. DAF Silent modellerna har en ljudnivå så låg som 72 dB(A) och det certifierar dem som "tysta lastbilar".

I LF-serien är det dock bara 7,5 tonsmodellen som kan levereras som Silent, men nog så viktigt är det att de större CF och XF-modellerna med PX-7 och MX-11-motorer alla kan levereras som Silent.

Lägre förbrukning

Jag hade möjlighet att testa en LF Silent 8 - alltså 7,5 ton med PX-5 - och så snart Silentknappen trycks in, ändrar motor och växellåda karaktär och toppen av prestandan minskar. Det är nämligen maxmomentet och toppvarvet som ger det höga dB(A) över Silentgränsen på 72. Enligt DAF är den tystare än en motsvarande gasmotor.

På DAF CF och XF är effekten tydligare. Det normala växelskiftesmönstret där det accelereras i högt varv och hoppar över växlar ändras till lågt varv och skifte till alla växelsteg. Det skulle normalt ge en högre dieselförbrukning men eftersom vridmomentet samtidigt sänks har det visat sig att Silent-mode faktiskt ger lägre förbrukning. Intressant.

På CF och XF omfattar Silentutrustningen också en ljudavskärmning av växellådan, men annars rör det sig endast om en annan mjukvara. Det skulle kunna ge förhoppningar om att Silent kan levereras till ett rimligt lågt merpris – men det skall man knappast förvänta sig.

Utan att veta helt säkert, talas det om merpriser på 30.000 kronor. Brutto förstås.

Förtjänar mer

Men låt det bli en förhandlingsfråga. Idén med Silentmodeller är hur som helst bra, och jag kan till exempel gott föreställa mig att vissa kunder plötsligt kan hitta på att ställa krav på sina åkeriägare att om det skall köras ut varor dygnet runt – och att det i så fall skulle göras med dragbilar som väsnas mindre än 72 dB(A).

Med LF Edition 2016 som också innebär en lång rad nya erbjudande i längre axelavstånd, upp till 6,90 meter, och fabriksmonterad extrautrustning som gör kyltransporter effektivare, är DAF väl rustat för att ta upp konkurrensen i distributionssegmentet upp till 18 tons totalvikt.

Vi måste dock samtidigt konstatera att DAF LF fortfarande inte kan visa det stora genombrottet i de nordiska länderna. Här måste säljarna kämpa om varje affär och de har inte en säker "utbytesförsäljning" som per tradition kommer av sig själv, år efter år.

Därtill är handlarstaben ännu för ung. Men produkten kan man inte klaga över. Den förtjänar en högre marknadsandel.

Kalla Fakta / Märke DAF LF 2016 Edition

Typ LF 280 FA 4x2

Axeltryck Fram 7,5 ton, bak 11,5 ton

Axelavstånd 3750 mm

Avfjädring Parabel fram och 4 luftbälgar bak

Bromsar Skivor överallt, EBS, AEBS

Däckutrustning 315/70R22,5

Totalvikt 18.000 kg

Chassi egenvikt inkl. påbyggnad Ingen uppgift

Nyttolast Ingen uppgift

Motortyp Paccar PX-7, 6 cyl, 6,7 liter

Effekt 263 hk

Moment 1020 Nm

Växellåda ZF 12AS1210 12 steg OD

Bakaxel SR 1132, utv. 4.10:1

Förarhytt Day Cab

Påbyggnad VDL lyftdumper