• Mittx VD Leif Ångman poserar bredvid två av deras egna produkter.
  • Här ligger ett parti med bågar i väntan på transport till ytbehandling.
  • Här kapas bitar till sidoskydden för hand.
  • Idag utförs en del av jobben med robot.
  • Leif visar ändavsluten till sidoskydden som fästs via gängorna på insidan.
  • Polering sker för hand för att få bästa resultat.
  • Lagret är fyllt till bredden med aluminium.
  • Denna bit ska sitta i ett sidoskydd som är den produkt man främst förknippar Mittx med.
  • Verkstadschefen jobbar med ritningar.
  • Gängorna som löper längs hela insidan på sidoskydden gör att skydden kan kapas till önskad längd och levereras direkt.

Ett lätt men viktigt material

Mittx - en uppstickare mitt i aluminiumriket - i X län

Den lilla byn Färila har blivit ett Mecka för aluminiumtillbehör till lastbilar, skog- och entreprenadmaskiner och det mekaniska verkstadsföretaget Mittx har vuxit till att bli en stor aktör på marknaden.

Det är en solig septemberdag då Åkeri & Transport besöker Mittx i Färila, Hälsingland. Företagets ägare och VD Leif Ångman tar emot och visar mig runt. Leif är 59 år och är uppvuxen i Färila, men sedan tio år tillbaka bor han i Ljusdal tillsammans med sin fru. Paret har två barn som studerar på annan ort.

Färila har kommit att bli en erkänd ort när det gäller just tillbehör till lastbilar, hur har det blivit så?

-Min svåger, Axel Sandstedt som gick bort för två år sedan har spelat en viktig roll i att vi idag har så många stora och starka aktörer här. Trux som han startade och drev är enormt stora, sedan finns även Exte. Qpax som Axels son Peder startat och driver tillsammans med sin fru Marlene är också en stor lokal aktör, och alla dessa är samarbetspartners till oss idag, berättar Leif.

Leif jobbade tidigare som montör och svetsare och reste runt i landet, men han kände att det blev slitsamt både för honom själv och för familjen.

-Jag startade eget 1995 och då hette företaget Ångmans Svets. Jag var ute och reste lite i början, parallellt med att jag gjorde en del jobb på hemmaplan, framförallt åt Trux men även åt Peges. Men ganska snart hade jag så mycket att göra hemma så jag slutade resa.

Det var mestadels svetsarbeten på den tiden och även en del reparationsarbeten på frontskydd. Han bytte rördelar, riktade och svetsade toppbågar. Leif utvecklade sidoskyddet som sin första egna produkt år 2001 och i samband med det tyckte Axel att han behövde ett mer internationellt namn.

-Axel har alltid haft med länsbokstaven x i sina företag och med inspiration av det blev det Mittx.

Mittx har elva anställda. Tre administrativa tjänster, samt åtta verkstadstjänster. Lokalen de håller till i är på cirka 1600 kvm och företaget omsätter cirka tretton miljoner kronor om året.

Egna produkter

Sidoskyddet till lastbilar är den produkt man framförallt förknippar med Mittx. Sidoskyddet är något som lastbilar och vagnar måste ha enligt lag, som skydd för medtrafikanter, så de inte ska kunna hamna under i händelse av kollision.

-Ambitionen är att vi snart ska kunna leverera sidoskydden inom ett dygn. Det låter kaxigt, men med vår nya lösning så är vi snart där.

Idag bygger Mittx sidoskydden färdiga och kapar bara till önskad längd. Sedan skruvar de på ändavslut via en gänga som löper genom hela sidoskyddet. På så sätt spelar det ingen roll hur långt skydd kunden beställer.

Stora uppdragsgivare

Mittx levererar idag produkter till kollegorna Trux och Qpax på hemmaplan, men de har även stora företag runt om i landet som kunder.

-Swecon är en jättestor aktör som gör påbyggnader på Volvos maskiner. För två år sedan började vi spåna tillsammans med dem och tog fram en takbåge och idag gör vi även motviktsbågar och huvbågar, och det märks nu att det har börjat ta fart med dessa produkter.

Mittx levererar även till Delvator och Liebherr och Leif berättar att det är även en del affärer på gång utomlands. Merparten av sysselsättningen idag är legojobb, men Leif brinner starkt för sina egna produkter.

-Förutom sidoskydden så är våra nya produkter på entreprenadsidan på frammarsch. När vi levererar till stora påbyggare har de en egen belysning de monterar på, men vår motviktsbåge som sitter på grävmaskiner säljer vi komplett med belysning och all el fördragen så det bara är att koppla in. Vi ser redan nu att intresset har ökat för dessa nya produkter och det ska bli intressant att se hur det ser ut om ett par år.

-De flesta produkter vi gör idag anodiseras, men vi kan även erbjuda våt- och pulverlack.

Målet med företaget den närmaste tiden är att de egna produkterna ska växa sig ännu starkare och även att de ska få fortsätta att leverera till de samarbetspartners de har idag.

Under rundturen på verkstaden får jag fotografera produkter och personal, men verktyget som bockar rören får jag inte fotografera.

- Verktyget är lite av en yrkeshemlighet. Många andra får små veck och märken på sina rör, men det får inte vi tack vare vårt unika verktyg säger Leif.

Under tiden jag går med Leif får han ett samtal från England. Jag får senare höra att det samtalet mynnat ut i deras första order till England.

-Vi jobbar uteslutande med aluminium vilket gör oss till experter på det. Vi har genom bra service och kvalitetsprodukter vuxit till att bli en stor aktör, framför allt i norra Sverige, men även i övriga landet. Sedan är personalen vår främsta styrka och tillgång.

Fakta: Mittx Aluminiumproffset AB

Startår: 2001

Antal anställda: 11 st

Årsomsättning: 13 milj

Verkstadslokal: 1600 kvm

Ägare: Leif Ångman