• VD Kjell Jonsson visar några av alla produkter i ExTes visningshall.
  • VD Kjell Jonsson, ExTe.
  • Timmerbankar uppställda i företagets visningshall.
  • Timmerbankar uppställda i företagets visningshall.
  • En av företagets robotar utför ett svetsjobb.
  • En pall med kugghjul väntar på att bli monterade.
  • En pall med kugghjul väntar på att bli monterade.
  • En del av en spännare som snart ska färdigställas.
  • En av företaget montörer i färd med att montera ytterligare en leverans.
  • Lackeringsarbeten utföres inom företagets egna väggar.

Ett begrepp inom branschen

Nära 120 år inom trä- och virkesbranschen för ExTe

"Idag jobbar vi över hela världen"

I Ljusdals kommun i norra Gävleborg finns företaget ExTe. VD Kjell Jonsson beskriver själv företaget som en världsledande tillverkare och leverantör av timmerbankar och automatiska spännare.

När tidningen träffar företagets VD Kjell Jonsson finns även sonen Daniel med, som arbetar med marknadsfrågor inom koncernen.

Historisk återblick

Företaget ExTe startades redan 1898, men då under namnet AE Sandstedt. På den tiden fanns företaget i en gammal lada, inte långt från där företaget idag håller till. På den tiden tillverkade de kälkar och trillor i trä.

Under mitten av 30-talet hade lastbilen sitt genombrott och i samband med det började företaget tillverka timmerbankar till lastbilar.

Avgörande faktorer

Under mitten av 1960-talet bytte företaget namn från AE Sandstedt till ExTe. Kjell Jonsson tror att det var ett bra beslut för företagets fortsatta utveckling.

– ExTe är idag en välkänd aktör över hela världen.

En avgörande faktor som kommit att spegla hela företagets verksamhet, var idén om att konstruera timmerbankar i aluminium.

– På 70-talet föddes idén till att göra timmerbankar i aluminium, och det var Gränges Aluminium som fick tillverkningsuppdraget av ExTe. Ambitionen var att skapa en lätt konstruktion som skulle möjliggöra större och mer effektiva transporter.

På den tiden vägde timmerbankarna cirka 300 kilo, men prototyperna som gjordes i aluminium vägde bara 75 kilo. Totalt gjordes ett 30-tal försöksmodeller som skickades ut på test. Det unika och samtidigt geniala var att med testprodukterna följde även en representant från Gränges Aluminium och en representant från ExTe med.

Detta gjorde att ansvariga verkligen fick se med egna ögon hur produkterna klarade sig och var de svaga punkterna fanns.

Det blev några knäckta bankar och modifieringar innan man till slut hittat formen för produkten. I mitten av 70-talet var man redo för lansering och detta var något som verkligen slog stort.

Den här produkten tog stora marknadsandelar, även om det dröjde ett tag för branschen att verkligen förstå att det var möjligt att tillverka en så pass lätt, och samtidigt hållbar produkt.

– Det tog säkert fem år innan de första konkurrenterna började dyka upp, och ytterligare nästan fem år till innan dessa konkurrenter fått till sina produkter. Detta gav ExTe ett bra försprång som starkt bidrog till att bli den världsledande aktör vi är idag.

Under samma tidsperiod, åren 74-75 blev toppklättring förbjuden, alltså att klättra på en lastad timmervagn. ExTe konstruerade först en hydraulisk spännare, och lite senare en luftspännare med automatisk efterdragning. Båda dessa spändes lasten utan att någon behövde klättra på lasset.

Samma år, 1975 byggdes nya lokaler och ett år senare flyttade företaget in, på samma område de håller till på än idag.

Företaget ExTe ägs av moderbolaget Extendo. Den första november 2016 förvärvade Extendo företaget Trux som idag är ett systerbolag till ExTe. Trux startades av Axel Sandstedt under mitten av 80-talet. Axel som nu har gått ur tiden har ägt ExTe i många år.

– 1983 föddes en idé om att göra ett frontskydd till lastbilar i aluminium. Axel Sandstedt tog sedan år 1985 den produkten med sig och startade företaget Trux som sedan dess har levt sitt eget liv, parallellt med oss. Men nu tillhör vi samma koncern, vilket kommer stärka oss båda. Vi kan dra nytta av varandras kunskaper och kontakter.

Com 90

Under slutet av 80-, början av 90-talet uppmärksammades problemet med hälsoproblem hos lastbilschaufförer. Det var främst armar, axlar och ryggar som de hade problem med och det visade sig bero på den slitsamma hanteringen med att fästa lasten med tunga kättingar.

Man såg även en stor hälsorisk med att ha chaufförer ute runt vagnarna när man surrar och lossar lasten.

ExTe bjöd då in allmänheten att komma med bra förslag, och totalt fick de in cirka 100 olika uppfinningar med lösning på problemet med att få fast lasten på ett sätt som inte slet på kroppen.

– Vi hade i samband med detta en annan produkt, som vi inspirerades av och konstruerade Com 90 med den som grund.

Det unika med just Com 90 är att chauffören kan sitta i hytten, och med några enkla knapptryckningar kan han eller hon spänna fast, eller lossa lasten.

– Visst kostar den mer än en konventionell lastbanke med spännare, men den skillnaden i inköpspris tjänar man igen på den tid man sparar, vilket möjliggör fler transporter. Och givetvis tjänar man i längden på en förbättrad arbetsmiljö för chauffören.

Personalen

Personalen lyfts fram som en av företagets viktigaste tillgångar. Hos ExTe finns en motionsslinga, ett utegym och en lokal med crosstrainers och löpband.

–Två gånger i veckan kommer en instruktör hit. Vi har delat upp personalen i två grupper, så alla får en friskvårdstimme i veckan berättar Daniel.

Hur stor och lätt kan en produkt bli?

Kjell Jonsson berättar att ExTe har marknadens bredaste sortiment som passar alla typer av timmertransporter. S-banken har marknadens bredaste innermått, men Kjell säger samtidigt att ExTe inte vill dras med i någon hysteri för att bli ännu större och lättare.

– Man kan göra timmerbankar hur tunna, lätta och hur stora som helst, men det finns en gräns då de inte blir tillräckligt hållbara. Så om någon kan tillverka en produkt som är något kilo lättare och någon centimeter större än våra produkter är det inget vi är intresserade av att tävla mot.

– Kvalité är viktigast i längden och det gäller att vara ansvarsfull och inte gå över gränsen och ExTe tummar aldrig på säkerheten.

Framtiden

Kjell Jonsson berättar att företaget alltid satsat stort på utveckling och testning av nya produkter. Istället för att försöka kopiera andras idéer vill man vara först med de bra idéerna.

– Just nu satsar vi även mycket på att kunderna ska känna att vi finns nära dem och att de ska känna sig trygga med oss och våra produkter.

Under rundvandringen på företaget visar Daniel ExTes rigorösa testriggar för dynamiska och statiska provningar som alla produkter genomgår innan de släpps på marknaden, och hur de håller på att bygga om delar av lokalerna.

– Vi har investerat i en helt ny lackeringsanläggning och vi bygger om delar av lokalerna berättar han.

Åkeri & Transport avslutar besöket med att träffa delar av personalen och vi få oss även en titt på en av robotarna som jobbar med precisionsarbeten.

Fakta ExTe

Startår: 1898.

Antal anställda: ca 60 personer

Omsättning: ca 160 miljoner kronor.