• Ett hundra nya Volvo FH i allsköns färger på södra parkeringen utanför Liseberg. På bilden ses bara en del av vagnparken. Volvo gjorde premiärleveranserna till en minnesvärd tillställning. Foto: Stefan Karlberg
  • Hans Börjesson, Nordenchef på Volvo Lastvagnar.
  • Rauno Frederiksen, Volvo Fleet Sales Manager i Danmark hjälper till att montera riktiga företagslogo på SCT Transports nya Volvo FH.
  • Henning Christiansen, koncerndirektör för danska SCT Transport AS, tyckte det var en mycket ”flott” tillställning av Volvo, som ordnats när de 100 första nya Volvo FH skulle levereras.
  • Se men inte röra. När Volvo hade såpass celebert besök i Göteborg, passade företaget på att visa nya Volvo FM. Vi återkommer med mer detaljerade artiklar om denna.
  • Inte för att det krävdes några större reparationer, men för säkerhets skull fanns i alla fall en servicvebil på plats, för alla eventualiteter.
  • Lars Utne på Lars Utne Transport, berättar att inte ens Norge förskonats från nedgången i konjunkturen, men att han definitivt tror på en vändning. ”Sedan gäller det självklart för oss i Norge att verkligen se till att vägnätet förbättras”.

Festlig tillställning när Volvo FH levererades

Ett av Sveriges största industriprojekt

...och nu har de första hundra nått kunderna

Se där, det var en ny åkattraktion i Liseberg, det. Volvo Lastvagnar bjöd på såväl radiobil som lastbil, när de 100 första köparna av nya Volvo FH, lite ceremoniellt hämtade sina vagnar i Göteborg en solig men kylslagen helg i mitten av mars. -Syns lastbilarna nu, undrade Hans Börjesson, Nordenchef på Volvo Lastvagnar, när vi skulle ta illustrationsbilden till artikeln. Och jodå, Hans – Volvobilarna syntes förträffligt, tack.

Av Alf Wesik

Normalt sett är det ju på det viset att kunderna hämtar sina bilar hos respektive återförsäljare när det är så dags. Men denna gång, med nya Volvo FH på tur, ville Volvo göra något alldeles extra festligt av det hela.

Och det var precis vad det blev, extra festligt. Och mycket kundvårdande.

Galamiddag

När Volvo stolt visar sin nya lastbil, den tyngsta modellen Volvo FH, så har företaget all rätt att vara stolt. Vi har tidigare spekulerat i summan, eftersom Volvo inte velat släppa den – men nu bekräftades att utvecklingskostnaden ligger på smått hiskeliga elva miljarder kronor. Därmed seglar projektet upp som en av de enskilt största industrisatsningarna i landet någonsin.

Det är väl i princip endast flygplansystemet JAS som kan konkurrera.

Det var därför en mycket påpasslig åtgärd från Volvos sida, att göra leveransen av de 100 första bilarna lite extra festlig och minnesvärd för köparna. Det började redan dagen innan med en galamiddag på Liseberg innan de respektive förväntansfulla kunderna på lördagsmorgonen kunde promenera bort till stora parkeringen utanför nöjesparken och där med egna ögon se alla lastbilar prydligt uppställda.

Och trots att det var bilar till för ett värde på långt över 100 miljoner kronor parkerade på planen så var det långt ifrån alla originalfärger representerade, fick jag veta. Många åkerier hade naturligtvis valt att lacka bilarna i sina egna färger, andra hade stripat dem och utrustat dem enligt egna önskemål, så det var ändå en mycket mäktig syn för den lastbilsintresserade.

Norsk framtidstro

Ägarna fick en och en hämta sina nycklar, lyckönskningar och en önskan om god resa hem.

-Verkligen ett trevligt initiativ, sa Lars Utne på norska Utne Transport i Sarpsborg, som driver företaget tillsammans med brodern Kjell.

-Det är tuffa tider även i Norge, men vi är övertygade om att det snart vänder, vi tror på framtiden och därför är det viktigt att fortsätta investeringarna och hela tiden ligga i framkant. Utne Transport AS har totalt ett 80-tal fordon i drift, varav 24 i egen ägo – och där blir naturligtvis nya Volvo FH den allra senaste och modernaste investeringen.

Prisade danskar

Danska SCT Transport AS fick utmärkelsen Årets Transportvirksomhed för 2012 helt nyligen, men kanske var det lika roligt att hämta ut nya Volvo FH i Sverige. På plats fanns koncerndirektör Henning Christiansen såväl som Rauno Frederiksen och de båda var snabba med att sätta den rätta företagslogon på plats på bilen.

-Detta är verkligen ett mycket annorlunda och trevligt initiativ av Volvo, förklarar Henning Christiansen.

SCT Transport har trots de något bistra tiderna lyckats driva sin verksamhet på ett framgångsrikt sätt. Viktiga verksamheter har bland annat varit omfattande anläggningskörningar öster om Stora Bält såväl som i Köpenhamnsområdet, samt kontinuerliga uppdrag inom byggsektorn.

-Jag och min syster Hanne Bödker-Petersen driver företaget i tredje familjegenerationen och vi har under de senare åren satsat mycket dels på vår personal, dels på vagnparken. Det ska helt enkelt vara allra bästa förutsättningar på alla vis, berättar Henning Christiansen.

Utmärkelsen Årets Transportföretag firades vid en stor tillställning med 330 inbjudna gäster. SCT Transport står för Svend Christiansen Transport som startades år 1930 av Carl Christiansen, fader till Svend. Företaget har cirka 250 medarbetare och förfogar över cirka 400 fordon, omfattande entreprenadverksamhet samt egen stor verkstad.

Knyter ihop säcken

Det var, om vi ska vara riktigt petnoga, endast de 100 första skandinaviska kunderna, som fanns på plats i Göteborg. Av naturliga skäl eftersom det knappast lockar ekonomiska åkare att köra i tomme till exempelvis Frankrike, eller så.

-Det känns verkligen toppen att kunna göra något extra, berättar Hans Börjesson till Åkeri & Transport, med denna aktivitet knyter vi igen säcken. Det har varit en mycket omfattande visnings- och lanseringsperiod från och med september, när nya Volvo FH visades för första gången.

Han berättar att han verkligen gladdes åt alla förväntningar som köparna har på bilen och på de fördelar som köpet kommer att innebära såväl rent praktiskt som ekonomiskt. Som vi har berättat vid ett flertal tillfällen har stor vikt lagts vid bränslesparande åtgärder i massor – och för den kunniga chauffören finns många sköna liter att spara.

Dessutom har säkerheten höjts från en redan hög nivå. Och det gäller både säkerheten som chauffören kan påverka, den aktiva, och den som träder i kraft när olyckan redan är ett faktum, den passiva.

Utöver detta har hyttutrymmet blivit större, åt alla håll och kanter. Det gäller såväl förarplats och passagerarutrymme, som relax och sovavdelningar.

- För oss på Volvo Lastvagnar är detta en speciell dag som vi ville markera lite extra. När vi lanserade lastbilen i september förra året, bjöd Volvo på konserter runt om i Göteborg och vi hade placerat ut FH-bilar på olika centrala platser i stan, vilket var väldigt uppskattat, säger Hans Börjesson till vår tidning.

Och Volvo knöt som sagt, ihop säcken utanför Liseberg. Nu är det den vardagliga försäljningen, och de ordinarie leveranserna, som tar vid.