• C-systemet för lastsäkring består av tre fasta skenor, varav en på kupéväggen och två på flakets sidor.
  • Interiören visar tydligt Alaskans släktskap med Nissan Navara.
  • Det finns ett brett utbud av påbyggnader och tillbehör för att täcka kunders olika behov. Här visar Magnus Lundström från Modul-System ett exempel på hur Alaskan kan utrustas med skåp, extragolv och lådor. Foto: Jan Petersson
  • Renault pickup är byggd för att ta sig fram vått och torrt.
  • Renault pickup är byggd för att ta sig fram vått och torrt.
  • Renault pickup är byggd för att ta sig fram vått och torrt.
  • Alaskan uppför sig stabilt även i stark sidolutning.
  • Alaskan uppför sig stabilt även i stark sidolutning.
  • Automatiken är till stor hjälp i starkt kuperad terräng.
  • Automatiken är till stor hjälp i starkt kuperad terräng.
  • Automatiken är till stor hjälp i starkt kuperad terräng.

En tuff utmanare med kapacitet att ta för sig

När Renault ger sig in i pickup-segmentet sker det med ett säkert kort. Nykomlingen Alaskan är till stora delar identisk med Nissan Navara – samma modell som även Mercedes valt för motsvarande satsning i samma segment. Således kan Alaskan betraktas som gammal i gården redan från start. Det hindrar inte bilen från att ge ett nytt, piggt och kraftfullt intryck. Nu hoppas Renault att Alaskan klarar utmaningarna lika bra på marknaden som på och vid sidan av vägen.

Det var 2016 som Renaults första pickup rullade ut på marknaden. Först i tur stod den latinamerikanska marknaden. Det var för övrigt i Colombia som modellen först introducerades. Sedan dess har Alaskan kommit till Europa och i november var turen kommen till Sverige.

En titt i kupén visar tydligt Alaskans släktskap med Nissan Navara, även om diamanten i rattens mitt påminner om modellens hemvist. Desto större är de exteriöra skillnaderna. Alaskan har sitt eget formspråk, som signalerar att det är en tuff pickup, redo för utmaningar oavsett det handlar om arbete eller fritid. Av allt att döma har formgivarna träffat väldigt rätt, för modellen fick snabbt många komplimanger för sitt uttryck. Det kan säkert hjälpa till att skapa ett extra stort intresse när Alaskan möter marknaden. Renault själva beskriver modellens design som kraftfull, med dynamisk front och mycket atletiska linjer.

Femlänkad upphängning

För den kräsna användaren räcker det förstås inte att pickupen har ett tilltalande yttre. Funktionen måste finnas, likaså robustheten och tillförlitligheten. Och så körkomforten, förstås. Det finns anledning att tro att användarna inte behöver bli besvikna heller i dessa avseenden. Alaskan har femlänkad bakhjulsfjädring, som höjer körupplevelsen både på och vid sidan av vägen jämfört med mer konventionella bladfjädrar.

Lägg därtill ett motståndskraftigt stegramschassi i superhållfasthetsstål, som ger hög vridstyvhet, förbättrad strukturell styvhet och spelar en stor roll för bilens off-roadförmåga. Alltsammans gör pickupen till en komfortabel arbetshäst.

Även med tomt flak är Alaskan riktigt trevlig även på landsväg. Man sitter kungligt, uppträdandet är följsamt och ljudnivån närmast förvånansvärt låg. Visst kommer det ett motorljud vid kraftig acceleration, men det märks att konstruktörerna har lyckats väl i sina strävanden att minimera vägljudet.

Låg förbrukning

Kraften kommer från en Renault 2,3-liters dCi-motor. I 160-hästarsutförande har Alaskan enkelturbo och levereras då med sexväxlad manuell växellåda. Med dubbelturbo ger motorn 190 hästkrafter. Alaskan erbjuds då med manuell (sex växlar) såväl som automatisk växelåda (sju växlar). Dubbelturbotekniken kombinerar en liten turbo för att ge rejält vridmoment vid låga varvtal och en större turbo för att ge mer kraft vid högre varvtal. Vridmomentet är 403 (160 hk) respektive 450 (190 hk) Newtonmeter vid 1500/2500 varv per minut.

Bränsleförbrukningen uppges vara 0,63 (manuell växellåda) respektive 0,69 liter per mil vid blandad körning. Med 0,63 liter per mil blir C02-utsläppsvärdet 167 gram per kilometer, vilket är renast och effektivast i segmentet.

Det kraftiga chassit, tillsammans med den bakre femlänkade hjulupphängningen, ger en nyttolast på mer än ett ton och en dragförmåga på hela 3,5 ton. Även detta är tungt vägande försäljningsargument för modellen. Likaså flakets lastyta på nästan 2,5 kvadratmeter. Flaket är försett med C-fästningssystemet, som garanterar att lasten är helt säkrad. Det finns även en rad tillbehör som hjälper till att skydda och säkra lasten. Flaklämmen kan klara upp till 500 kg, vilket underlättar lastning och lossning. En annan fördel är att flakhöjden endast är 81 centimeter från marken, vilket underlättar lastning.

Den automatväxlade 190-hästaren har en tjänstevikt på 2 086 kg och en maximal lastförmåga på 1 024 kg. Maximal tågvikt är 6 000 kg, så den som vill köra ett släp på 3 500 kg kan inte lasta fullt på bilen.

I marknadsföringen vänder sig Renault till flera målgrupper, såväl företagskunder som privatpersoner. Anläggningsentreprenörer, hantverkare och lantbrukare är viktiga professionella målgrupper, eftersom de driver verksamheter som behöver robusta och mångsidiga bilar, som klarar tunga laster. Samtidigt värdesätts att bilarna är komfortabla både för förarna, kollegor och familjemedlemmar. Genom påbyggnadslösningar finns det också möjligheter att anpassa bilarna för speciella behov.

Utöver proffskunderna finns det förstås även privatkunder som värdesätter en rymlig bil med god komfort, generöst lastutrymme och en hög dragförmåga, dessutom kombinerat med bra framkomlighet i utmanande förhållanden. Dubbelhytten erbjuder rejält benutrymme även i baksätet, men precis som i många andra pickuper ger ryggstödets branta lutning inte den allra mest vilsamma sittställningen för långfärder. Kupén har automatisk klimatkontroll med dubbelzon och oberoende luftkonditionering fram och bak.

För framkomlighet

På den europeiska marknaden har Alaskan rullat in med dubbelhytt och fyrhjulsdrift. Längre fram kan det komma att introduceras fler varianter, beroende på hur efterfrågan utvecklas.

Bilarna tillverkas vid Nissan-fabriken i Barcelona.

Transmissionen bjuder på tre olika körlägen:

Tvåhjulsdrift (2WD) under normala körförhållanden med enbart drivning på bakhjulen, vilket ger bra väghållning och hög energieffektivitet på vanliga vägar.Fyrhjulsdrift med högväxel (4H). Idealiskt för sliriga förhållanden, sämre väggrepp och lättare terräng. Läget kan aktiveras i hastigheter upp till 60 km/h genom att använda "Shift on the fly"-knappen. Läget fungerar i hastigheter upp till 100 km/h.Fyrhjulsdrift med lågväxel (4LO). Driver också alla fyra hjulen, men använder den extra överföringslådan för att förbättra dragkraften och därmed greppet vid krävande terrängkörning. Läget aktiveras när bilen står still och är idealiskt vid körning i sand, snö eller lera.

Alaskan har även ett antal förar- och fordonshjälpmedel som förstärker körupplevelse, kontroll och funktionalitet:

Elektronisk "Limited slip differential (eLSD), som gör att rullningshastigheten för varje enskilt hjul övervakas via bromssensorerna. När systemet upptäcker att ett hjul på samma axel snurrar snabbare än det andra används bromsarna, under någon millisekund, för att öka dragkraften, förbättra stabiliteten och ge föraren en större känsla av säkerhet.Den självlåsande bakre differentialen är mekaniskt manövrerad och optimerar greppet vid sandiga eller hala markförhållanden.Hill Start Assist tekniken utnyttjar bromssystemet som ser till att bilen inte börjar rulla bakåt vid körning i uppförsbackar.Hill Descent Control utnyttjar också bromssystemet. I det här fallet ser tekniken till att bromsarna inte låser sig när bilen körs i utförsbackar. Detta utan att föraren behöver röra bromspedalen.

360-graders kamera

I standardutrustningen ingår även antisladdsystem (ESP), elektronisk bromsfördelning (EBD), nödbromsassistans (EBA), antispinn (TCS) med mera. Alaskan har sju krockkuddar som standard, bestående av två främre krockkuddar, två sidokrockkuddar, två krockgardiner och en knäkudde på förarsidan.

Bilen har en rejält tilltagen färgdisplay placerad i mitten av instrumentpanelen. Den innehåller en rad viktiga funktioner och information till föraren, däribland bränsleekonomi, navigationssystem, inställningar för förarhjälp, kompass, styrning av USB-uppkopplingar, ljudfunktioner med mera.

Samma display används till bilens 360-graders kamerasystem. Systemet använder fyra kameror, varav en på främre stötfångaren, en på vardera ytterbackspegeln och en på bakluckan.

Tekniken ger föraren besked om fordonets exakta position. Kamerasystemet fungerar i hastigheter upp till 10 km/h och visar hinder både i städer eller i terrängen.

En bakre parkeringssensor är utrustad med larm som varnar föraren om faror bakom bilen med hjälp av en backkamera som också sänder information till navigationsskärmen.

Tidningar inom mediagruppen Swepress