• 2013 investerade Semab i Sveg en spindelgrävare, Menzi Muck, en av få i Sverige. Foto: Per Ericsson
  • Mats Larsson ser med glädje fram mot nya utmaningar i företaget som han driver ihop med sin bror Sune. Foto: Angelica Nilsson
  • Fyra ben med hjul samt extra gripklokliknande stöttor gör att spindelgrävaren kan köras i den mest eländiga terrängen. Foto: Angelica Nilsson
  • Oavsett lutning kan föraren alltid sitta plant i hytten på Menzi Muck tack vare dess tilt- och rotationsförmåga. Foto: Angelica Nilsson
  • Spindelgrävaren har fyra hjul med ”ben” som gör att den bokstavligen klättrar fram i terrängen. Foto: Angelica Nilsson
  • Semab började använda spindelgrävaren som markberedare redan i fjol och hoppas kunna lansera den hårdare i år. Foto: Per Ericsson
  • Menzi Muck började tillverkas i Schweiz 1966 och går vanligtvis som grävmaskiner i skidbackar o dyligt. Foto: Per Ericsson

En maskin som verkligen har allt

Individuellt styrda ben för bästa framkomlighet

Spindelgrävaren är ytterst mångsidig och effektiv

Det finns maskiner och så finns det maskiner. Alla har vi säkert någon gång stött på en unik modell eller låtit oss hänföras av speciell teknik eller framkomlighet. En som kan kryssa för alla dessa kategorier är spindelgrävaren Menzi Muck. Den ser väldigt speciell ut, den har en annorlunda teknik och en fantastisk framkomlighet.

- Den dagen man inte längre kommer på nya utvecklingsmöjligheter så ska man nog inte driva företag längre, säger Mats Larsson som tillsammans med brodern Sune äger och driver entreprenadfirman Semab i Sveg.

De investerade i en spindelgrävare i fjol och satsar nu rejält för att lansera maskinen och tjänsterna. När vi träffas är det fortfarande vinter och maskinen står hemma vid verkstaden. Mats demonstrerar funktionen med de fyra benförsedda hjulen. Maskinen ser formligen ut att klättra sig uppåt.

Alla fyra hjulen driver och tack vare benen kan den klättra sig utför och uppför branter och med lätthet ta sig fram i eländig terräng. Förutom den grymma framkomligheten finns nästan oänliga möjligheter för att tilta och rotera hytten vilket gör att föraren alltid sitter plant oavsett hur brant det är.

Ovanlig i Sverige

Hemma i Schweiz används maskintypen mest i skidbackar och liknande men Mats tänker sig bredare användningsområden än så.

- Vi kommer först prova oss fram med markberedning för att lära känna maskinen och få siffror på den, sen ser jag inga begränsningar vad gäller uppgifter eller område. Sveg är för litet för en så pass speciell maskin så vi kan tänka oss åka långt med spindelgrävaren även om vi i vanliga fall mestadels håller oss i krokarna kring Härjedalen, Dalarna och Hälsingland, säger Mats.

Den schweiziska spindelgrävaren Menzi Muck är inte speciellt vanlig i Sverige. Några exemplar finns det och nu även en i Sveg. De började tillverkas redan 1966 och den modell som Semab äger, a 91, väger 11,5 ton och drivs av en 4 cylindrig John Deere-motor på 140 hk. Den kraftfulla teleskopbommen ihop med de unika hjulen och gripkloliknande stöttorna skapar en monsterliknande spindel.

Så effektivt

En annan firma i Sverige kopplade en 1000-kilos hydraulhammare längst ut och krossade sten med lekande lätthet i hisnande branter. Men Semab har inte enbart en spindelgrävare. Företaget har funnits som aktiebolag sedan 1982 och innan dess i deras faders egna regi. Idag har man som mest ett tiotal anställda under högsäsong men under vinterhalvåret är man fyra.

- Vi skulle kunna vara fler men det är så svårt att få tag på bra personal att vi nu istället måste sälja undan lite maskiner.

Problemet är ständigt återkommande i branschen. De nyutbildade har ofta för lite erfarenhet för att ekonomin ska gå ihop, och de skickliga förarna, ja de har redan jobb.

- Farsan hade bara skogsmaskiner så det var där jag och brorsan också startade. Vi tog över firman när han valde att sluta men för tio år sedan lade vi av med skogen och satsade istället på vägentreprenad. Det ska vara så effektivt i skogen idag, stor press och dyra maskiner så vi valde att byta bransch. Det är tufft inom entreprenad också men inte fullt lika pressat än, säger Mats.

Ny motivation

Spindelgrävaren är den stora nyheten i företaget som annars tillbringar tiden med att bryta nya skogstransportvägar, vägunderhåll, traileruppdrag och olika transportuppdrag. På vintern blir det mycket snöröjning i Härjedalen men denna vinter har varit lite snöfattig men däremot har man istället två grävare på plats ute i terrängen.

- Det roliga i jobbet är utmaningarna. Jag är intresserad av allt som har med motorer att göra men självklart lessnar man ibland, men det är då man hittar motivation genom att fundera på nya utmaningar, nya lösningar och utveckling för företaget!