• Nyheten är liten till det yttre men har stor betydelse för skogstransporterna. Den har presentarats på tre mässor: Skog, Skogsnordia och Mittia.
  • Våglänken sitter i gripklon.
  • – Displayen är densamma, så det är lätt att känna igen sig, säger Mattias.
  • Våglänken underlättar vårt jobb och väger exakt. Nu vet vi säkert att vi håller oss inom lagens råmärken, säger Mattias Johansson.

En fråga av största vikt

Timmerbilschaufförerna krävde en bättre kranvåg. Nu har de fått gehör. – Det bästa är att vi nu slipper skiftande resultat vid skiftande väder. Dessutom slipper vi dra en hydraulslang över kranen, säger Mattias Johansson, chaufför på Kjell & Aste Larssons Åkeri i Molkolm.

Varje gång Mattias Johansson och hans kollegor tvingats dra en slang från kranhytten och över timmerlasset för att mäta vikten. Fram till nu. Elektroniken har tagit över.

– Egentligen fanns det inte utrymme för slangen eftersom kranen är byggd för de vanliga funktionerna. Det blev ofta så att hydraulslangen fastnade i något och att den rycktes sönder. Då är man tillbaka till ruta ett, att tvinga lufta och kalibrera systemet.

En liten låda på skopan registrerar vikten och rapporterar till en låda i förarhytten.

– Vi kunde ha ett jättestort spel i våglänken på morgonen. Med olika vägningsresultat. När oljan blev varm så drogs våglänken ihop. Efter ett halvt lass kunde den sluta att väga. Det problemet är borta nu med den här vågen, säger Mattias Johansson som testat systemet.

Noll variation

Resultaten blir alltså desamma oavsett ute-temperatur.

– Det skiljer ingenting, säger Mattias på klingande värmländska.

Den äldre vågen klarade inte heller skiftande körsätt. Nu finns en kompensering för olika accelerationsrörelser.

– Vi ser en jämnare vägning på samma bil, säger Anders Wallerius, utvecklingsansvarig.

Varje chaufför vill förstås lasta så mycket som lagen tillåter.

– Ofta har vi betalt efter vikt och vill förstås ha så mycket som möjligt på bilen.

Tidigare fanns det risk för överlastböter:

– Nu när vi kan lita på vågen kan vi lasta så mycket som vi får ta med oss och veta att vi ligger på rätt sida lagen. Det ligger förstås pengar i det.

Lätt att ladda

Mattias Johansson beskriver den nya våglänken som enkel, robust och noggrann.

Det nya systemet består av en låda med elektronik som kompenserar rörelser och en mottagarlåda.

Kravet på bättre batteritider är uppfyllt. Nu räcker det att ladda med två AA-batterier, som placeras lätt åtkomliga.

– De räcker gott och väl till två månaders drift, säger Wallerius.

– Om batterierna skulle ta slut så är det bara att svänga in och köpa nya på närmaste ställe, en mack eller närbutik.

Anna Dolfie på Tamtron, bekräftar att kunderna har efterfrågat ett trådlöst system.

– Vägningen blir mer noggrann. Testförarna vill inte lämna ifrån sig systemet. Med de nya viktreglerna har behovet varit extra stort. Våglänken levererar rätt vikt oavsett temperatur och vem som lastar, säger hon.

Svensk-finskt

Kjell & Aste Larssons Åkeri äger två timmerbilar, som båda går i skift.

– Utöver det har vi sex krokbilar, säger Mattias som är anställd och har timmerbilarna på sitt ansvar.

Nu har de ersatts av Torbjörn, son till Kjell, och Dan, bror till de båda tidigare ägarna. Alla med efternamnet Larsson.

– Vi åker runt med timmerbilarna i Värmland och en bra bit in i Örebro län, säger Mattias.

Tamtron har finska ägare. Produkten, Tamptron Timber Trådlös, tillverkas i Munkfors och Vindeln.