• Segern i denna upplaga av Young European Truck Driver gick till Danmark. På prispallen fick Lars Søndergård sällskap av Patrick Schildmann från Tyskland på andra plats och Thomas Knüsel från Schweiz på tredje plats.
  • Mia Magnussen var en av de första att gratulera sin man till segern. Lars och Mia bor utanför Aale på Jylland.
  • En vacker buckla, en splitter ny Scania och så äran, förstås. Som segrare i Young European Truck Driver blev Lars Søndergård rikligt belönad.
  • Andreas Söderström var en av nio som gick vidare till ”Knock the King”
  • ”Knock the King” har varit Andreas paradgren, men den här gången ville den röda kungen inte falla i rätt riktning.
  • – Det är bara att bita ihop och komma igen, konstaterade Andreas Söderström, som nu kom på en delad fjärdeplats.
  • Hejarklackarna bjöd på högtryck från läktaren.
  • Infrastrukturminister Anna Johansson beundrade förarnas insatser och fick senare dela ut priserna.
  • Patrick Schildmann från Tyskland var revanschsugen efter att ha förlorat mot Andreas för fem år sedan. Precis som Andreas gjorde han en utmärkt insats när han kom till en olycksplats.
  • Även en delad fjärdeplats ger uppmärksamhet och väcker beundran.

En dansk vinnarskalle

Lars Søndergård vann Europas största lastbilstävling

För fem år sedan vann Andreas Söderström sin lastbil efter att korats som Europas bästa unga förare. I år var han åter i final i Scanias tävling Young European Truck Driver. Han klarade sig utmärkt långt fram i tävlingen, men i ”Knock the King” hade han marginalerna emot sig och hamnade på delad fjärdeplats. I det avslutande momentet gick segern till Lars Søndergård, Danmark, som även han vinner en splitter ny Scania.

Årets upplaga av Young European Truck Driver var den sjätte i ordningen. Denna upplaga har samlat 22 000 deltagare, alla under 35 år. I den rafflande finalen i Södertälje möttes 26 tävlande, däribland Andreas Söderström från Söderströms Åkeri i Växjö. Finalen pågick under två dagar och bestod av bland annat momenten bränsleeffektiv körning, säkerhet, brandbekämpning och inte minst olika inslag av precisionskörning.

Till vardags kör Andreas den bil som han vann för fem år sedan. En Scania R620 lastväxlare, som får göra tjänst med transport av asfalt och grus.

– Bilen har nu gått 25 000 mil, berättar han.

Paradgren

Det hade förestås suttit fint med en ny vinnarbil för Andreas. Besvikelsen över att inte komma ända fram dolde han dock väl.

– Det var trist att falla i ”Knock the King”. Den delen av tävlingen har känts som min paradgren, så visst är jag en smula bitter, förklarade han utan att göra avkall på sitt breda leende.

– Det är väl bara att bryta ihop och komma igen.

I finalen fick Andreas möta Patrick Schildmann, som blev tvåa vid deras möte för fem år sedan. Revanschlustan var stor, men den räckte alltså inte till seger. Istället var det Lars Søndergård som fick kliva överst på segerpallen.

Kommer igen

Tävlingen arrangeras normalt vartannat år. Andreas hoppas kunna kvalificera sig ytterligare en eller ett par gånger.

– Det är kul att mäta sig med andra, så jag gör gärna nya försök i tävlingen, lovade han.

Omkring 500 funktionärer var engagerade under finaldagens tävlingar och öppet hus.

– Det har varit fantastiskt att se hur fokuserade förarna har varit under hela tävlingen. Endast en kan erhålla titeln Europas bästa unga lastbilsförare, men jag tycker att alla 26 deltagare ska känna sig som vinnare, kommenterade Scanias kommunikationsdirektör Erik Ljungberg.

Tidningar inom mediagruppen Swepress