• Tio stycken Mercedes-Benz eActros är ute på fullskaliga fälttester hos kunder i Tyskland. Målet är att eActros ska kunna beställas ur ordinarie sortiment redan som modellår 2021.
  • Chassiet är detsamma som på konventionella Mercedes-Benz Actros. Men drivlinan skiljer. De elva batterierna är placerade mellan rambenen, från en psotion vid hyttens bakkant och bakåt. Det två separata säkerhetsbatterierna för 24-voltsystemet kan ses som det blå paketet på vänster sida.

Eldrivna eActros testas ute hos kunder

Målet är att de ska kunna beställas inom ett par år

Nu är det dags. Mercedes-Benz har placerat de första exemplaren av sina fullt eldrivna lastbilar för fullskaliga tester hos kunder i Tyskland och Schweiz. Från lastbilstillverkaren uppges att Mercedes-Benz eActros kommer att finnas tillgängligt som val i det ordinarie lastbilsprogrammet - redan inom ett par år.

Mercedes eActros är uppbyggt kring samma chassie som den konventionella Actros. Skillnaden här är att drivlinan består av två stycken 400 volts elmotorer som tillsammans ger 250 kW, eller motsvarande 335 hästkrafter.

En trevlig detalj är att elmotorerna utvecklar vridmomentet 485 Nm vardera - men utväxlingen omvandlar detta till 11 000 vardera, vilket gör att prestanda är jämförbar med dieseldriven lastbil.

Batteripacket består av elva enheter med en total energi på 240 kWh. Det ger teoretiskt en räckvidd på 20 mil.

Tack vare att fordonets ordinarie 24-voltsystem får sin energi från batteripacket via en DC-DC omvandlare  - och två separata batterier, är det ingen risk att vitala system som bromsar, servopumpar, ljus och liknande, slås ut ens när ordinarie energikälla tryter.

Fabriken uppger att laddninstiden är mellan tre och elva timmar, beroende på tillförd effekt och i detta fall mellan 20 och 80 kW.

Innerstäderna

Det är tio exemplar av lastbilen som nu finns ute hos kunder för utvärdering och tester i realistiska miljöer.

– Nu ska vi jobba med våra kunder för att utveckla eActros så att den verkligen blir ett realistiskt alternativ för hårt vardagsjobb, säger Martin Daum som är chef för lastbilar inom Daimler.

Fokus kommer att vara på innerstadstransporter. Där är de räckvidder som krävs väl inom ramen för vad Mercedes-Benz eActros har kapacitet för. Det är också i dessa miljöer som minskade lokala utsläpp och minskat buller står högst på önskelistan.

– Tysta el-lastbilar gör också att det kan bli möjligt med distributionskörning i städerna nattetid. Det gör att vi kan få mindre trängsel i städerna på dagarna, säger Bengt-Ove Andersson, som är försäljningschef på Mercedes-Benz Sverige AB.

Upp till 25 ton

eActros, som lastbilen heter, byggs i ett antal olika test-utföranden med både två och tre axlar och totalvikter på 18 och 25 ton.

Påbyggnader kommer att vara skåp, med och utan kyla, samt kapellflak och tank. Lastförmågan blir jämförbar med motsvarande dieseldriven lastbil. ?

Jämfört med konceptlastbilen har eActros genomgått en hel del förändringar. Efter periodens slut kommer bilarna att lämnas över till tio nya kunder för ytterligare ett års tester och utvärderingar.

Målet är att serietillverka eldrivna tunga lastbilar med konkurrenskraftig prisbild 2021.

Tidningar inom mediagruppen Swepress