Eldriva Volvo-lastbilar 2019

"Till referenskunder redan under detta år"

Här går det undan i svängarna. Knappt hade den första helt eldrivna Volvolastbilen, FL Electric, haft premiärvisats, innan det är dags för en andra lastbilsmodell. – Elektromobilitet är helt i linje med Volvos långsiktiga arbete för hållbara stadsmiljöer och nollutsläpp, säger Volvo Lastvagnars vd, Claes Nilsson.

Det finns fortfarande nackdelar med eldrivna lastbilar. Men de blir färre i antal för varje dag som går, och de blir lindrigare. I samma omfattning förbättras de positiva egenskaperna, som minskat buller i stadsmiljöer och minskat miljöpåverkande utsläpp från avgaserna.

De eldrivna lastbilarna banar samtidigt ny väg att hantera logistiken på. Fler transportuppdrag kan utföras på nätterna, vilket innebär att färre lastbilar måste tävla om utrymmet i trafiken under rusningstid.

Storskaligt

– Vår teknik och kompetens inom elektromobilitet bygger på beprövade kommersiella lösningar som redan används i Volvos eldrivna bussar och lösningar som lanserades i Volvos hybridlastbilar redan 2010. Själva fordonen utgör endast en del av det som behövs för att genomföra storskalig elektrifiering, säger Jonas Odermalm, ansvarig för produktstrategi inom medeltunga fordon vid Volvo Lastvagnar.

Att säkerställa hållbara transporter på lång sikt är en komplex utmaning som kräver ett brett spektrum av helhetsinriktade åtgärder.

Samarbetspartner

Den första Volvo FE Electric är en sopbil som i början av 2019 kommer att sättas i trafik i Tysklands näst största stad, Hamburg. Sopbilens påbyggnad är framtagen i samarbete med FAUN, som är Europas största lastbilspåbyggare.

– Hamburg, som 2011 utsågs till European Green Capital av EU, har länge arbetat brett och framgångsrikt med grön och hållbar stadsutveckling. Det gäller inte minst på transportområdet, där elektrifierade bussar från Volvo redan används i kollektivtrafiken. De erfarenheter och ambitioner som finns här gör Hamburg till en mycket intressant samarbetspartner för oss, säger Jonas Odermalm, chef för produktstrategi Volvo FL och Volvo FE på Volvo Lastvagnar.

Vibrationsfri drift

Nya Volvo FE Electric kommer att tillverkas i flera varianter för olika typer av transportuppdrag. Till exempel med Volvos hytt med lågt insteg, som både gör det enklare att kliva i och ur lastbilen och att hålla säker uppsikt över omgivande trafik.

Även arbetsmiljön förbättras tack vare den låga ljudnivån och vibrationsfria driften. Batterikapaciteten kan optimeras efter behov och laddningen kan ske antingen via elnätet eller snabbladdningsstationer.

 

 

Volvo FE Electric

Helt eldriven lastbil för distribution, sophämtning och andra tillämpningar i stadsmiljöer, totalvikt på 27 ton.Drivlina: Två elmotorer med en total maxeffekt på 370 kW (kontinuerligt effektuttag på 260 kW) och en 2-växlad Volvoväxellåda. Max vridmoment för elmotorerna, 850 Nm. Max. vridmoment på bakaxeln, 28 kNm.Energilagring: Litiumjonbatterier, 200-300 kWh.Räckvidd: Upp till 200 km.Laddning: Det finns två olika laddningssystem att tillgå. CCS2: Maximal laddningseffekt 150 kW DC. Lågeffektladdning: Maximal laddningseffekt 22 kW AC.Laddningstid: Från tomma till fulladdade batterier (300 kWh: CCS2 150 kW cirka 1,5 timmar, lågeffektladdning cirka 10 timmar.

Volvo FL Electric

Totalvikt på 16 ton.Elmotor med en total maxeffekt på 185 kW. Max vridmoment för elmotorn, 425 Nm. Max. vridmoment på bakaxeln, 16 kNm.Energilagring: Litiumjonbatterier, totalt 100-300 kWh.Räckvidd: Upp till 300 km.Laddning: Det finns två olika laddningssystem att tillgå. CCS2: Maximal laddningseffekt 150 kW DC. Lågeffektladdning: Maximal laddningseffekt 22 kW AC.Laddningstid: Från tomma till fulladdade batterier: snabbladdning tar 1-2 timmar (DC-laddning), nattladdning upp till 10 timmar (AC-laddning) med en maximal batterikapacitet på 300 kWh.

Tidningar inom mediagruppen Swepress