• Utgångspunkten för testkörningen skedde vid stationen på 2 171 meters höjd. På bilden de tre grundmodellerna, med från vänster glasat skåp, för buss eller taxi, i mitten heltäckt skåp för gods eller hantverksinredning och till höger som chassiebil, i detta fall med enkelhytt och flak. Och allra längst till höger Mercedes som plogbil.
  • Sverker Dahl är pressansvarig på Mercedes-Benz Sverige AB, och berättar att introduktionen av nya Sprinter har varit lyckad, med ökade marknadsandelar.
  • Markfrigången ökar på bilar utrustade med Mercedes 4Matic, alltså fyrhjulsdrift. Det är 110 mm högre markfrigång i framänden och 80 mm i aktern på Sprinter.
  • Det var tuffa förhållande på normalt sett avstängda bergvägar omkring Hochgurgl i Österrike. Här provkörning av en Mercedes-Benz Sprinter 4Matic. Foto: Alf Wesik

Drift runt om ger helt ny framkomlighet

En teknisk utveckling som verkligen gör skillnad

Vi testade Mercedes drivkraft på fyra tusen meters höjd

All wheel drive, Syncro, 4, 4x4, 4Motion, S-AWD, Quattro – eller 4WD. Ja, beteckningarna är många och de flesta av de fordonstillverkare som tack vare egna system eller andras, lyckats få sina bilar att driva med alla, vill gärna visa sin finess genom en alldeles egen beteckning. Hos Mercedes-Benz heter systemet 4Matic. Och det är verkligen en beteckning att ta sikte på, för den som knallar runt i bilhallen och spanar efter en ny bil. Särskilt för den som då och då antingen i jobbet, eller på fritiden, tar sats, blundar och kör ut på vägar utanför stadsgränserna.

Det finns olika system för fyrhjulsdrift. En del är bra, en del är bättre och några få stämplar vi med kvalitetsbeteckningen bäst. Det råder ingen tvekan om att om det är så att svenska Haldex har ett finger med i spelet, så talar det mesta för att bilmodellen hamnar i kategorin ”Bäst”.

Haldex utvecklade sitt första system för all wheel drive år 1998. Det visade sig redan från början ge fordonet helt andra och förbättrade egenskaper än de system som då fanns på marknaden. Sedan dess har systemet utvecklats i flera generationer och såväl komfort, körbarhet och den så viktiga framkomligheten har förbättrats.

Kompatibelt

Hos Mercedes-Benz har man ett egenutvecklat system som tagits fram från början i samarbete med Steyr-Daimler-Puch, numera Magna Steyr. Redan från början skedde utvecklingen med den tydliga inriktningen att de flesta fordon som skulle ha fyrhjulsdrift, skulle även ha automatisk växellåda, och därför gjordes hela drivkedjan kompatibel, från start till stopp. Dessutom kompatibelt med en hel del andra elektroniska hjälpmedel.

M-B:s fyrhjulsdrift har funnits ända sedan 1987 och har precis som Haldex utvecklats i flera generationer. Från början byggde systemet mycket på elektronisk styrning som fördelade kraften mellan de olika hjulen. Tack vare olika differentialer och dubbelkopplingslåda, kunde kraften fördelas antingen som tvåhjulsdrift, eller fyrhjulsdrift, med olika kraft till fram- och bakaxel.

Fördelning

Tack vare smartare teknik har systemet efter hand, i generation två och tre, kunnat göras såväl enklare som bättre. Det är ju en mycket bra kombination.

Således finns idag tre olika differentialer, i fram- och bakvagn, som fördelar kraften mellan de olika hjulen på respektive axel, samt differential som fördelar kraften mellan fram- och bakvagn. Tack vare elektronik, sammankoppling med ABS och ETS, Etectronic Traction System, som både fördelar kraften sinsemellan mycket snabbare och till och med kan bromsa vissa hjul när så krävs för stabilitet och friktion, så har den stora nackdelen med en ökande bränsleförbrukning, till stor del kunnat elimineras.

Gör skillnad

Men alla dessa teoretiska förträffligheter är ju mest bara mumbo jumbo, om det inte funkar i verkligheten. Åkeri & Transport har haft tillfälle att provköra 4Matic i sin senaste generation, under näst intill ideala förhållanden, på uppemot 4000 meters höjd i de österrikiska Alperna just utan Hochgurgl.

Vi hade i princip bara sällskap av några äventyrsklättrare, offpiståkande svenska 15-åringar, bergsgetter och pistmaskiner. Ja, lite överdrivet naturligtvis, men ändå, så många andra bilmärken och -modeller gjorde sig inte ens besvär.

Och tackar som frågar, det kändes mycket säkert att kasa omkring på alptopparna i snöblåsten. Mercedes-Benz 4Matic gör skillnad. Vi startade med att provköra Mercedes-Benz Sprinter 4x4 utrustad med i- och urkopplingsbar allhjulsdrift, elektronisk bromshjälp för nedförskörning, DSR, Down Speed Regulation, och 4ETS, som vi redogjorde för tidigare. Trots att det rör sig om ganska stora skåp, för terrängen lite otympliga mått och riktigt, riktigt dåliga mark- och väderförhållanden, kunde framfarten ske såväl komfortabelt som säkert.

Tuffa förhållanden

På vissa av de sträckor som körningen skedde hade jag tvekat att köra ens med fyrhjuldsdrivna personbilar, men det visade sig vara en överdriven försiktighet. Den senaste tekniken vad gäller fyrhjulsdrift har verkligen utvecklats markant.

Visst känns framfärden lite vingligare med ett stort skåp att köra, jämfört med en låg personbil. Men eftersom transportbilarna i sina senaste konstruktioner blivit allt mer personbilslika i såväl utförande som uppförande, så blir känslan densamma i dessa tuffa förhållande.

Det som inte går att kompensera, även med sidovindassistansen, är just stark blåst. Och särskilt känsligt blir ju detta på glashala vägar.

Men allt som allt, en mycket positiv upplevelse. Bilmodellen blir med 4Matic blir därmed helt perfekt för den företagare som kör taxi- eller busstrafik i svårare terräng, eller helt enkelt för den som ofta vistas i vanlig svensk busvinter. Den är lika perfekt för den självverksamme hantverkaren som inte vill bli stående halvvägs mellan uppdragsgivaren och bygghandeln. Då sjunker snabbt timlönen.

Millimeter som märks

Mercedes-Benz finns i alla olika utförande, som pickup med flak, eller ren chassiebil, med en sätesrad eller två, med hela plåtsidor i lastutrymmet eller fönsterrutor i buss- eller taxiutförande.

Till framkomligheten bidrar också den något högre markfrigången på 4Matic bilarna från Mercedes. Bilen ska naturligtvis inte klassas som en ren offroadbil, men det är ändå 110 mm högre markfrigång i framänden och 80 mm i aktern. Och det är millimeter som verkligen märks i praktiken.

Det bidrar även till att överhänget, alltså förmågan att långsamt ta sig över riktigt svåra terrängavsnitt förbättras. Hela arrangemanget gör naturligtvis att egenvikten ökar för Sprinter 4x4 i förhållande till 4x2.

Det är lätt att tro att fyrhjulsdriften endast märks vid långsam körning, till exempel vid körning i djup snö, utanför vägen, eller i en stark uppförsbacke. Men även om det är under dessa förhållande som de flesta uppskattar fyrhjulsdriften mest, så sker mycket i det tysta också. Vid körning på större vägar i landsvägsfart blir också körningen stadigare, snösträngar märks mindre, liksom spårbildningen i körbanan.

Men här är det även på sin plats med en varning. Bromsförmågan ökar inte med fyrhjulsdrift.

Förbrukning

Det elektroniska stabilitetsprogrammet, adaptiv ESP, gör att samtliga säkerhetssystem integreras, såsom ABS, ASR, ABV, BAS och AAS. Det är många bokstäver och förkortningar, men de kan alla sammanfattas som att de förbättrar framkomligheten och bidrar till en ökad säkerhet.

Till framkomligheten bidrar naturligtvis även drivlinan. Den består bland annat av en delvis ny motorfamilj som uppfyller normerna för olika former av skadliga utsläpp enligt Euro 6. Mercedes-Benz använder sig av sin BlueTec benämning och SCR-teknik för att uppnå de uppsatta värdena. Detta innebär insprutning av AdBlue.

Den mest bränsleekonomiska versionen av Mercedes Sprinter uppges dra så lite som 0,63 liter vid blandad körning. Bilarna kostar från 244 000 kronor och uppåt beroende på modellval och utrustning. Den billigaste versionen avser Sprinter 210 chassie och hytt. Billigast skåpmodell kostar 321 000 kronor.

Flera nyheter

Mercedes Sprinter kan beställas med motorer med effekt från 95 hästar och upp till 190 hästar. Den finns även som en Euro 6 godkänd bensinare på 156 hästar, samt för natur- eller biogasdrift. Den manuella växellådan omfattar sex växlar och automaten, den så kallade 7G-Tronic Plus, med lock upfunktion, är sjuväxlad.

- Mercedes Sprinter presenterades i sin senaste version under 2013 och det har givit önskvärd effekt i försäljningsstatistiken. När marknaden i stort på grund av konjunktursvackan minskade i segmentet med fem procent, så ökade Mercedes sin marknadsandel från 7,8 till 8,9 procent, säger pressansvarige Sverker Dahl.

Dessa procenter kan omvandlas till reella tal och innebär att nyregistreringarna ökade från 3 067 bilar 2012 till 3 319 bilar under 2013.

-Orderingången är mycket positiv. Med tanke på kommande produktlanseringar räknar vi med en ytterligare förstärkning av vår marknadsposition under 2014.