• Volvo B58-60T från 1971. Lika blå som himlen!
  • Bussen rullar troget än på allehanda långresor och jippon. Hon är mycket populär att hyras för företagsevent där man behöver transportera många människor men gärna med stil och klass.
  • Även om man kör buss till vardags är det inte vem som helst som får ratta denna goding. Det blev dyrt en gång då någon råkade starta på fel växel.
  • Man sitter oväntat bekvämt i de numer över 40 år gamla stolarna där tusentals människor haft sina ändalyktor.
  • Men att dra i snöret för att plinga till chauffören att stanna var alltid lika kul! helst hela tiden...
  • ... eller som fruarna säger ”Vi skurar på gamla drömmar”....

Det lilla gänget entusiaster har vuxit till en stor förening

Gamla Bettan trivs i solskenet

”Letar fortfarande bra-att-ha-grejer”

På en solig parkering står gamla Bettan och solar sig. Kanske inte lika strålande blank som den dagen alldeles i början på 1970-talet då hon rullade ut från H Höglunds verkstad i Säffle men det sägs att man blir vackrare med åren. Denna Volvo B58-60 T är en av de allra första bussarna med godsfinka i bak som möjliggjorde att dels transportera resenärernas packning men även för enkla varutransporter längs den linje bussen alltid gick.

- Vi köpte bussen 1991 till medlemmarna i föreningen. Varje medlem äger en liten del och nu är vi snart 600 medlemmar så det finns väl bara småbitar att gnida på nu, säger Lasse Söderqvist från Arbrå, ordförande i Hälsinglands Fordons Historiker.

Mot samma öde

Volvos B58 chassi blev en riktig storsäljare och grunden till Volvos framgångar med mittmotorkonceptet. Tidigare hade Volvo inte haft något större intresse för bussar utan prioriterat lastbilarna men framgången med B58 ändrade på tankebanorna. Karosserna tillverkades i Säffle på en fabrik som ägdes av H Höglund Co men köptes sedan upp av Volvo. Men när bussarna hade gjort sitt, då parkerades de ute i ödemarken.

- Många bussar och gamla lastbilar har gått samma öde till mötes. När de hade gjort sina mil tog ägaren ut den i skogen och körde tills den inte gick längre. Då vred man av nyckeln, vände ryggen till och gick hem. Det har tillverkats tusental av denna buss men det är inte så jättemånga kvar, säger Lasse.

På fel växel

Växellådan är en halvautomatisk Wilson-låda och tvåväxlade bakaxlar. För att få köra föreningens buss krävs, förutom rätt bokstavskombination på körkortet, även utbildning av veteranerna själva.

- Vi har klarat oss bra men så en dag var det en oerfaren chaufför som startade bussen på fel växel. Det kostade oss 15 000 kronor att laga växellådan men nu vet vi det; att vem som helst kan inte köra även om man kört buss sen innan.

Lasse Söderqvist är ordförande i föreningen och är en driven sådan med många idéer och stort engagemang. På bara några år har medlemsantalet ökat med flera hundra och den största anledningen är att medlemmarna kan få försäkra sina gamla fordon hos Motorhistoriska RIixförbundet.

- De skickar ut besiktningsmän som ockulärbesiktigar fordonet och sedan får man lösa en förmånlig försäkring hos dem. 90 procent av alla medlemmar är medlemmar just på grund av detta men sen arrangerar vi en massa trevliga evenemang också!

Till Åland

Förutom att de ”skruvar på gamla drömmar” som sloganen säger så träffas man varje onsdag och gör utflykter. Det är allt från ett tjugotal veteranfordon upp till 80 (!) som tar en tur och besöker ett kafe, en utställning eller någon annan förening, fikar och snackar skit.

- Jag kan inte sätta fingret på vad som är så mysigt med gamla fordon. Kanske är det att de fortfarande rullar trots att de är gamla, att man kan få fart på dem fast de har stått i decennier, och så kan man laga dem själv. Men mycket är gemenskapen med andra likasinnade, man försöker hjälpa varandra med delar och tillbehör för att någon ska få fart på sitt fordon, säger Lasse Söderqvist.

Den stora bussen rullar årligen ut på långresor med medlemmarna. Årets resa gick till Åland där man åkte runt i byarna och tittade in hos samlare, letade delar, gick på marknader och luktade på blommor - för fruarna följer också med! Bettan rullar på i god fart, ända upp emot 110 km i timmen kan hon göra med lätthet men eftersom hon är till åren kommen hålls hastigheten till mer lagoma 80 km i timmen.

- Vi stoppade om och klädde om alla stolar för fyra år sedan, och visst, man kan inte lägga sig ned i dem men de är förvånansvärt sköna att åka långt i. En passagerare sa till och med att han brukade alltid bli åksjuk i de moderna bussarna men här gick det mycket bättre och det tror jag beror på att hela bussen går mjukare på något vis, den bara gliiiider fram.

En aktiv förening

Rutorna är också renoverade. De gamla tvåglasrutorna fick vita beläggningar emellan sig och tillsist såg man inte ut. De skruvades isär och beläggningen kunde varsamt skrapas bort, några rutor fick bytas men nu så, är de blanka och rena igen.

- Just denna buss har gått uppe i Jämtland och Klövsjö. När vi köpte den av SJ fick den inte längre vara klarröd som var ”deras ” färg så därför lackades den om i blått men annars är allt i original även om vi fått renovera den lite här och där, säger Lasse Söderqvist.

Föreningen är ovanligt aktiv och blomstrande. De medverkade i storfilmen Girl with the dragon tattoo, de körde bröllopsgästerna på popstjärnan Anderas Johnsons bröllop och är ofta med på olika event för att marknadsföra sig. Deras egna ”Skruvat och Klart” är en nostalgiutställning som nu är inne på sitt tredje år.

Bra att ha

- Vem som helst får komma, det är ingen anmälan utan alla får komma som de är när det är dags. Första året kom det 250 bilar, i fjol var det mer än 500 och i år hoppas jag på över 700 veteranfordon!

Lasse Söderqvist pratar fort och mycket. Pennan glöder mot anteckningsblocket och man dras med av hans entusiasm och glädje. Man förstår att han är en omtyckt ordförande som får saker att rulla (bokstavligen!)

- Föreningen har funnits sedan 1982 och startades av ett gäng entusiaster som ofta åkte runt tillsammans och letade bildelar. Nu är det snart 600 medlemmar och vi gör fortfarande samma saker; letar gamla bildelar och samlar på oss ännu mer saker som ”kan vara bra att ha”!