• Den nya Scania förarhyttsserien, utvecklad i samarbete med Porsche, blir ovanligt rymlig också som G-modell. Instegshöjden är fortfarande bra och sidospeglarna täcker inte sikten snett framåt.
  • I Scanias nya klimattunnel i Södertälje kan det genomföras test vid temperaturer mellan – 35 och + 50 grader Celsius – samtidigt som luftfuktigheten kan ändras mellan 5 och 95 procent.
  • Den stora fördelen med att testa i klimattunneln är att alla tester kan repeteras exakt under alla väderförhållanden.
  • Här kommer den. Den nya Scania R-modellen som enligt rykten kommer att presenteras 2016. Observera de tunna A-stolparna.
  • Denna Scania G-serie har en god frigång under kofångaren. Observera skydden av frontlyktsinstallationer i kofångare och tak. Dessa tolkar vi som att Scania har tagit steget fullt ut för LED-lampor, som kräver stor inbyggnadsplats för kylning.

Det handlar om ren familjeaffär

Den nya generationen Scania ligger nära i tiden och Porsche Engineering är en nära samarbetspartner på projektet. Nya spionfoton avslöjar intressanta detaljer. Tunnar A-stolpar främjar sikten.

Alla Scanias förarhytter tillverkas på fabriken i Oskarshamn. Härifrån transporteras de till sammansättningsfabrikerna i Södertälje, Zwolle och Angers.

Genom att koncentrera hyttillverkningen till en fabrik har Scania full kontroll över tillverkningsprocessen under det egenutvecklade SPS, Scania Production System, och full kontroll över kvalitéen.

Kunskapen avgörande

Scania har länge varit på gång med en ersättare till den nuvarande modellen. I varje fall ända sedan 2010 då Scania offentliggjorde att man hade ingått ett avtal med Porsche Engineering om att inleda ett samarbete för utveckling av nästa generations förarhytt till Scania lastbilar.

Mycket praktiskt är de två företagen nu koncernförbundna, via Volkswagen, men det var de inte då avtalet ingicks.

Man måste därför utgå från att när Scania valde Porsche Engineering Group GmbH som samarbetspartner för ett så viktigt projekt som ”nästa generations förarhytt” så är det enbart skäl som kunskap och expertis, som varit avgörande.

Porsche kan tillföra kunskap om design, material och produktionsmetoder – särskilt när det gäller att bygga lättvikt och kombinera aluminium och starkt stål.

Detta ska tolkas som att Scania med sin nya förarhytt kommer det att fokuseras på låg egenvikt till gagn för bränsleförbrukningen och nyttolasten – liksom att man inte kompromissar om säkerheten.

Bättre utsikter

Samtidigt med detta beslut påbörjade Scania ett större investeringsprojekt som skulle bana väg för Scanias ambitiösa målsättning att nå en produktionskapacitet på 100.000 enheter.

Produktionsanläggningen i Oskarshamn byggdes ut med många tusen kvadratmeter och blir en av världens mest moderna förarhyttsfabriker med en exceptionellt hög teknisk nivå.

Till exempel kommer det att finnas 200 robotar på det nya monteringsbandet för förarhytter. Målsättningen är att öka den dagliga produktionen från nuvarande 300 enheter till 400 hytter.

Åkeri & Transport har tidigare fått tillgång till en rad spionbilder som är tagna på offentlig väg i Spaniens gassande sol, och de visar mycket tydligt, att det handlar om en stor och rymlig hytt – förmodligen med helt plant golv i den största versionen.

Scanias klimattunnel

Av bilden tagen lite framifrån ser vi också att A-stolparna blir ovanligt tunna, till gagn för sikten snett framåt. Mindre tydligt, men det kan anas, är att sidolämmarna ser ut att bli lite större än tidigare.

Det är en punkt som tidigare har kritiserats i jämförelsetest. Själva den karakteristiska Scania-designen är väl dold under kamouflage, men linjerna kan kännas igen från sidorutorna.

De nya spionfotona som är tagna under vintriga förhållanden vid Arjeplog, visar av allt att döma en 6x2 G-modell med Highline sovhytt. Här märks särskilt de försiktiga skydden för framlyktorna i kofångare och i taket. Det tolkar vi som att Scania har tagit steget fullt med LED-lampor. De kräver som bekant en stor inbyggnadsplats för avkylning.

De arktiska testerna har förmodligen fortsatt i Scanias nya klimattunnel i Södertälje där det kan genomföras tester under temperaturer mellan -35 och + 50 grader – samtidigt med att luftfuktigheten kan ändras mellan 5 och 95 procent.

Vi känner oss övertygade om att Scania kommer att lansera en riktig ”superförarhytt” till den nya generationen.

Envisa rykten säger att det kommer att ske 2016 – kanske med världspremiär på IAA 2016 och därefter produktionsstart omkring årsskiftet.