• MX-11 motorn kommer att finnas tillgänglig som motorval i alla XF och CF Euro 6-modeller från och med hösten. Åkeri & Transport fick möjlighet att testa denna XF 440 4x2 dragbilen med Space Cab förarhytt och med en med vatten fullastad 3-axlad tanktrailer påkopplad.
  • Hemligheten bakom DAFs nya FRT XF440 ligger i den nya MX 11-motorn – den motorn är helt enkelt perfekt för ett 40 tons fordon.
  • På känt DAF-manér är hytten fylld med små praktiska detaljer som gör det dagliga livet i hytten till en positiv upplevelse. Redan när chauffören närmar sig den nya lastbilen kan han med hjälp av nyckeln fjärrbetjäna många funktioner, bland annat kontroll av belysning, komfortlås och stänga alla rutor.
  • Som den första tunga lastbilen kan DAF XF Euro 6 levereras med LED-huvudlyktor, som, förutom att ge ett klart, skarpt ljus, också har en mycket låg strömförbrukning och en särskilt lång livstid.
  • De gamla, tvådelade sidorutorna har försvunnit och det ger möjlighet till ännu bättre spegelmontering.
  • I linje med flera andra uppdaterade Euro 6-lastbilar har DAF FX också fått en ”Driver Performance Assistent” (DPA), som baserad på uppgifter från kördatorn visar chaufförens förmåga att köra bränsleekonomiskt.
  • Hytten är fylld med små praktiska detaljer som gör vardagslivet i hytten till en positiv upplevelse.
  • Efterbehandlingsenheten är, som standard, monterad på högra sidan, nära motorns avgasrör, och det ger plats för stor tankkapacitet på vänstra sidan. AdBlue behållaren på 90 liter är som standard monterad under förarhytten på vänstra sidan, men kan beställas med alternativ placering. Detsamma gäller för hela efterbehandlingsenheten som också kan beställas monterad på motsatt sida.
  • MX-11 motorn blir tillgänglig som motorval i alla XF och CF Euro 6 modeller från och med hösten.

Det är helt klart - den bästa DAF XF någonsin

Motor som holländarna kan vara stolta över

Åkeri & Transport har haft möjlighet att genomföra en längre testkörning med den nya DAF XF 440 och kan utan att darra på manschetten utnämna den till den bästa lastbil DAF någonsin har byggt. Det har bland annat resulterat i en viktreduktion på imponerande 180 kg i förhållande till MX-13, och det är ju ren nyttolast som kan tillgodoräknas.

Hemligheten bakom DAF:s nya toppenbil, FT XF 440, hittas i den nya MX 11-motorn – den är helt enkelt perfekt för ett 40 tons fordon. Sex cylindrar och en total slagvolym på 10,8 liter är helt korrekt i storlek om egenvikten skall hållas nere. Och de 440 hk och 2100 Nm i Euro 6-utförande, som motorn presterar, passar också helt perfekt till ändamålet.

Den nya DAF MX-11 motorns rätta namn är Paccar MX-11. Det har man bestämt hos moderbolaget Paccar Inc. i USA, där den nya motorn med all säkerhet också kommer att hamna på marknaden. Vi vill dock fortsätta att kalla den DAF MX-11, för den är precis som MX-13, utvecklad, konstruerad och producerad i DAF:s hemort Eindhoven. Och det förtjänar holländarna ett erkännande för.

Allt helt lika

MX-11 motorn kommer att vara tillgänglig som motorval i alla XF och CF Euro 6-modeller från och med hösten. Vi fick möjlighet att testa den i en XF 440 4x2 bil med Space Cab förarhytt, kopplad till en fullastad 3-axlad tanktrailer. Vi har tidigare i år testat en DAF XF Euro 6 med MX-24 motor och om någon nu tänker att ”då är det bara motorn som skiljer” – så har man helt rätt. Allt annat är nämligen helt lika. Ändå blev det en helt annan körupplevelse, och det beror på den nya motorn.

Den nya MX-11 motorn är en helt nykonstruerad motor med nytt motorblock och nytt topplock med överliggande kamaxlar. Aktiveringen av de fyra ventilerna per cylinder sker med hjälp av två kamaxlar som styr både insugs- och avgasventilerna. Och eftersom Common Rail insprutningstrycket byggs upp i en inbyggd, centralt placerad högtryckspump kan kamaxlarna och det tillhörande drevet konstrueras mycket lättare.

Med två överliggande kamaxlar (DOHC) blir aktiveringen av de 24 ventilerna mycket enklare, eftersom varje kamaxel är placerad lite över sin rad av insugs- eller avgasventiler. Kamaxlarna är för övrigt byggda på samma sätt som Mercedes-Benz praktiserar i sin HD motorserie, nämligen genom en metod, där man samlar en kamaxel och en axel och lösa kamskivor, som sedan krymps ihop.

Den kamaxel som aktiverar avgasventilerna har dessutom en särskild kam som styr den mycket effektiva motorbromsen. Det är en dekompressionsbroms som verkar genom att avgasventilen öppnas kortvarigt i kompressionsläget. Därvid ökas den motorbromsverkan som VGT turbon styr så effektivt. Dekompressionsöppningen sker på tre cylindrar åt gången och upplevs därvid som en tvåstegs motorbroms. Full motorbroms sker med 435 hk och därför är de 300 hk redo redan vid 1500 v/min.

Viktoptimering

Själva motorblocket har också gjorts lättare, men styrkan och styvheten är bevarad med hjälp av längsgående ribbor samt med hjälp av CGI tekniken. Tillsammans har det resulterat i en viktreduktion på imponerande 180 kg i förhållande till MX-13, och det är ju ren nyttolast som kan tillgodoräknas.

Den betydande viktvinsten emotses också i andra fordonskategorier med stort intresse. Till exempel hos Solaris och VDL som är stor mottagare av DAF bussmotorer (både PR och MX). Båda har problem med att hålla axeltrycksgränsen på dragaxeln på de 2-axlade bussarna och här är en viktreduktion på 180 kg mycket välkommen.

På samma sätt som för storebror MX-13, använder den nya 10,8 liters motorn också hela ”batteriet” av hjälpmedel för att kunna uppfylla de mycket stränga Euro 6-kraven. Själva förbränningens innehåll av NOx finjusteras löpande med hjälp av rätt dos EGR utsläppsluft som först har kylts av och därefter cirkulerat inne i förbränningsrummet igen. Denna EGR tillsats styrs elektroniskt, samt att en effektiv VGT turbo, en EGR ventil och en motrycksventil (Back Pressure Valve) ombesörjer att korrekt EGR-mängd kan hållas under alla förhållanden.

Efterbehandlingen av avgaserna sker i en separat enhet som innehåller ett stängt partikelfilter (DPF) och en SCR-katalysator med insprutning av AdBlue. Katalysatorn är en högeffektiv koppar/zeolit belagd katalysator som har en hög konvertering under alla temperaturförhållanden. Partikelfiltret är däremot beroende av att det håller en hög temperatur så regenerering kan ske kontinuerligt och passivt. Därför är grenröret och delar av röret för utsläpp nu isolerat. Skulle det inte vara tillräckligt så kan MX-11, med hjälp av en extra dosa spruta in dieseldimma mot filtret varvid temperaturen strax höjs rent katalytiskt, alltså helt utan låga.

Bromseffekt

Efterbehandlingsenheten är som utgångspunkt monterad på högra sidan nära motorns avgasrör och det ger plats till stor tankkapacitet på vänstra sidan. AdBlue behållaren på 90 liter är standardmässigt monterad under förarhytten på vänstra sidan men kan också beställas med alternativ placering. Detsamma gäller för hela efterbehandlingsenheten som också kan beställas monterad på motsatt sida. Denna enastående flexibilitet kommer nog att värdesättas av de kunder som vill ha största möjliga tankkapacitet.

Två överliggande kamaxlar och VGT turbo, kombinerat med Commonrail insprutning med ett tryck på upp till 2 500 bar säkerställer inte bara en god bränsleekonomi utan ger också möjlighet att montera en effektiv motorbroms. Den når i MX-11 upp till inte mindre än 435 hk och det är något som kan märkas i en buss eller enkellastbil. DAF upplyser om att redan vid 1 500 v/min är det mer än 300 hk bromseffekt till förfogande. Med hänsyn till bränsleförbrukningen ställer DAF i utsikt att MX-11 är 3 procent mer sparsam än motsvarande MX-13 motorn.

Något av det första man märker när man startar den 10,8 liters ”lilla” motorn är den låga och mycket behagliga ljudnivån. Och den förbli oförändrat låg antingen motorn går på tomgång eller den körs i ”full fart” – eller om motorn är varm eller kall. En ren fröjd för örat!

Förbättrad växellåda

En av de helt klart märkbara förbättringarna som vi också genast märkte kommer i övrigt från ZF AS Tronic växellådan, som är förbättrad på flera punkter. Det rör sig först och främst om snabbare och bättre växelskiften vilket uppnås genom ZF-mjukvaran. Men också DAF-mjukvaran bidrar med en växlingsstrategi som är inriktat på långfärdskörning, tanktransport, tung lasttransport eller för off-roadkörning.

På vår testtur gladdes vi särskilt över att ZF nu äntligen går in för ”EcoRoll” på samma sätt som Volvo och M-B har gjort länge. Vår 365 km långa testtur i norra Holland gav fin anledning till att EcoRoll kunde träda in och ge många nästan gratis frigångskilometrar. Som vi har skrivit om tidigare lanserade ZF en ny version av AS Tronic växellådan förra året – det skedde på IAA under namnet ZF TraXon. Det är dock inte den versionen som DAF XF använder, men tills vidare, bara delar av mjukvaran.

Vår testbil var i övrigt utrustad med en helt ny bakaxel med utväxling på 2,53:1 som passade perfekt till vår lugna hastighet på de blandade vägarna. På landsväg kom vi ofta ner under 80 km/h och här höll sig AS Tronic snällt på högsta växeln även om varvtalet sjönk till 800 v/min.

Viktskillnad

DAF kan för övrigt leverera en ännu högre bakaxelutväxel, nämligen 2,38:1, som säkert kommer att föredras om man använder lågprofil däckutrustning.

Som nämnt var vår lastbil utrustad med Space Cab-hytten och den var avfjädrad med 4-punkts spiralfjädrar och detsamma var det på de flesta andra testbilarna. Då jag själv föredrar 4-punkts luftavfjädring var det naturligt att fråga varför så få bilar utrustats med luftavfjädring. Svaret var att det var på grund av viktskillnaden. Till viktkänsliga fordon gör man allt för att minska egenvikten.

I linje med flera andra uppdaterade Euro 6-lastbilar har DAF FX också fått en ”Driver Performance Assistent” (DPA), som på uppgifter från kördatorn visar chaufförens möjlighet att köra bränsleekonomiskt. Samtidigt ger ”chaufförsassistenten” råd om och betyg till föraren för graden bränslebesparande körning.

På gott DAF-manér är hytten fylld med små praktiska detaljer som gör det dagliga livet i hytten till en positiv upplevelse. Redan när chauffören närmar sig den nya lastbilen kan han eller hon med hjälp av nyckeln fjärrbetjäna många funktioner, bland annat kontroll av belysning, komfortlås och stänga alla rutor.

Som den första tunga lastbilen kan DAF XF Euro 6 levereras med LED-huvudlyktor, som förutom att ge ett klart, skarpt ljus, också har en mycket låg strömförbrukning och en särskilt lång livstid. Därmed ger de också ett litet bidrag till lägre bränsleförbrukning och lägre driftskostnader.

Vi måste säga att DAF har lyckats utmärkt med att uppdatera den 25 år gamla förarhytten.

 

Kalla fakta: DAF XF 440

Typ                 FT XF 105.440
Axeltryck        From: 7,5 ton, bak: 11,5 ton
Axelavstånd    3600 mm
Avfjädring        Fram: Parabel, Bak: 4-punkt luft
Bromsar          EBS med skivor runt om
Däckutrustning                      315/70R22,5
Totalvikt          18 ton
Motortyp         MX-11 10,8 ltr, Euro 6
Effekt              440 hk
Moment          2100 Nm
Växellåda       AS Tronic 12AS130 DD
Bakaxel          Enkelutväxling 2,53:1
Förarhytt         Space Cab
Serviceintervall                     Upp till 150.000 km