• Den ljusa och rymliga verkstaden mäter 42 meter i bredd och närmare 100 meter i längd. Verkstaden har en mittplacerad logistikgång.
  • Verkstaden bjuder gott om plats även när arbetet gäller en 50-tons grävmaskin.
  • En nytillverkad skopa på 1 800 liter, byggd med Hardox 500 på alla utsatta delar och med bockade strukturer för att spara svetsmeter.
  • – Som ett led i "Made in Sweden"-filosofin använder vi uteslutande plåt från SSAB och är certifierade för Hardox in My Body, säger Jan-Olow Engström.
  • – Kloka, ödmjuka och välkomnande. Så vill vi uppfattas. Det ska kännas enkelt att titta in till oss, säger Jan-Olow Engström.
  • Jonas Andersson reparerar en av Engströms asfaltstrailers.
  • TMCC-kärra med flak i Hardox, perfekt för berg, schakt, fyllnadsmassor med mera. Finns med både två och tre axlar.
  • Engströms och TMCC etablerade sig 2014 i Berglunda, Örebro.
  • Erik Selling i TMCC:s butik för förnödenheter, reservdelar, lastsäkring, oljor, belysning med mera.
  • Här har en kran från PM monterats på en bil som ska användas av Engströms. Lastväxlaren kommer från JOAB.

Den egna verkstaden vässar tänderna

Driver innovation och produktion – mitt i verkligheten

Allt kan göras bättre, oavsett det gäller kvalitet, säkerhet eller produktivitet. Det vet både chaufförer, maskinister och inte minst de som servar och underhåller maskiner, fordon och redskap. Utifrån detta har Engströms i Örebro öppnat dörrarna till den egna verkstaden. Dotterbolaget TMCC har utvecklats till en fullrustad verkstads- och påbyggnadspartner, inklusive nytillverkning av redskap och transportlösningar.

Engströms i Örebro är ett av Sveriges största entreprenadmaskinsföretag. Med över 60 år i branschen och med 200 enheter inom allt från transport till anläggning är det lätt att förstå att den egna verkstaden har samlat på sig digra erfarenheter.

– Under åren har vi jobbat fram många produktidéer och förbättringar, men många gånger har de innovativa lösningarna försvunnit ut från företaget. Nu tar vi greppet om utförandet själva, vilket bygger ytterligare kompetenser. Vi är också glada över att agera motvikt till de senaste decenniernas flytt av verksamheter utomlands. För oss är det viktigt med närhet mellan innovation och produktion. Det ger vinster i både tid och kvalitet, säger VD Jan-Olow Engström.

Erfarenheter

När fordon, maskiner, redskap och annan utrustning av olika fabrikat kommer in till verkstaden blir det tydligt vad som borde gjorts bättre från början, oavsett det handlar om elektronikfel, korrosion, svetsar som brister eller andra kvalitetsproblem.

– Det märks snabbt om något är gjort för att hålla kostnaderna nere, men för oss som använder produkterna blir det allt annat än billigt. Reparationer kostar i både arbete, material och stillestånd. Kunskapen om hur det inte ska se ut använder vi för att utveckla konstruktioner som är hållbara och ger en hög produktivitet, tillägger Jan-Olow.

Metod och material

En viktig del i produktutvecklingen är att jobba med högkvalitativa material och anpassade produktionsmetoder, som gör det möjligt att öka kvaliteten samtidigt som vikten hålls nere. Lättare flak betyder ökad kapacitet på lastbilar, släp och kärror. På motsvarande sätt betyder lättare grävskopor, med design optimerad till grävrörelsen, högre kapacitet och lägre bränsleförbrukning.

– Vi brinner för kvalitet och vill alltid ge det där lilla extra. Därför är det en stor tillgång för oss att vi har våra egna chaufförer och maskinförare som testpatrull. Vi får direkt veta om något bör justeras för att bli ännu lite bättre. Det sporrar oss.

Verkstadsverksamheten lades under eget namn 2014, samtidigt som verksamheten flyttade nybyggda lokaler i Berglunda, Örebro. Numera drivs TMCC som ett eget aktiebolag. Under arbetsnamnet TMCC Transport System har företaget presenterat egna lösningar, däribland släpvagnar, tippflak, kranbilar, tippkärror och lastväxlarsystem och lastväxlarflak. Det handlar också om rena smidesjobb, exempelvis att förlänga grävmaskiners bommar och stickor samt att anpassa undervagnar i bredd och/eller höjd. En nytillkommen verksamhet är service och renovering av tiltrotatorer.

Samlade resurser

Jan-Olow gläds åt att verkstadens resurser kommer till användning i allt från reparation och service till nyproduktion och anpassning. TMCC har en egen avdelning för konstruktion, svetsar i alla legeringar, arborrar både i verkstad och i fält och har gott om plats för att även plocka in de största maskinerna i verkstaden. Lyftkapaciteten i verkstaden är hela 45 ton.

Det finns en separat avdelning för smide, likaså ett rum för motorrenovering. I lokalen finns även en personbilsverkstad ansluten till Meca och en egen butik för reservdelar, förnödenheter, oljor med mera. Bland hyresgästerna under samma tak finns bland annat en lastbilstvätt och en bilbesiktning. Tvärs över gården finns en lackverkstad. Därtill områdets alla andra verksamheter med anknytning till lastbilar och maskiner.

Ökad andel nyproduktion

För tre år sedan var det reparation och service som dominerade i TMCC. Sedan dess har andelen nyproduktion ökat kraftigt och utgör nu cirka 50 procent.

– Målet är att vi ska komma upp till 70 procent nyproduktion, berättar Jan-Olow.

TMCC har kunder över hela Sverige. På sikt är målet att produkterna även ska gå på export. Hur snabbt och i vilken omfattning det sker beror i hög grad på vilka partners som företaget väljer att arbeta med.

Engström Education

Engströms och TMCC har även startat en utbildningsverksamhet. Målet är högt: varje elev ska ha jobb direkt efter slutförd utbildning.

– Satsningen på Engström Education är vårt bidrag till kompetensförsörjning utifrån branschernas behov. Det handlar om utbildning mitt i verkligheten, med riktiga grejer, egna lärare och eget utbildningsmaterial. Vi genomför satsningen i samarbete med gymnasieskolor, företag och andra arbetsmarknadsaktörer. På sikt vill vi även ha ett samarbete med yrkeshögskolor, berättar Jan-Olow.

Helhetsperspektiv

Det har onekligen varit en intensiv utveckling i Engströms under de senaste åren. Förutom nya lokaler, TMCC och egen utbildning har företaget även varit en motor i skapandet av Örebro Truckstop, vilket utvecklats till ett köpcentrum med allt för chauffören och lastbilen, även det utifrån ett helhetsperspektiv. På frågan om hur företaget får tid och energi till alltsammans lyfter Jan-Olow betydelsen av att ha kul på jobbet.

– Har man roligt på jobbet så är det mycket som löser sig med automatik. Det sporrar att få göra det där lilla extra – att hoppa högre och längre, att ta de där extra stegen. En förutsättning är förstås att det är ordning på företaget i grunden, så att vi kan lägga fokus på kunden. Om vi mår bra, känner energi och glädje i arbetet, bjuder vi på oss själva och då blir även jobbet bättre utfört. Men det är inget som kommer av sig självt. Vi jobbar på det, varje dag.

För Jan-Olow är det viktigt att varje medarbetare känner sig som en välkommen resurs. Alla ska våga komma med förslag och känna att de får hjälp när de behöver det. Det ska finnas en röd tråd och en framtidstro – en känsla av att företaget är i utveckling och att alla är med och bär fram verksamheten.

– I det ligger också ett ansvar, att alla är med och bidrar. Det här gör vi tillsammans, säger Jan-Olow.

 

Fakta Engströms (Br Engströms Entreprenadmaskiner AB), Örebro

Ägare: Jan-Olow Engström och Per-Eric Engström.

Historia: Verksamhetengrundades 1956 i Fjugesta av Per-Olow Engström och Sievert Larsson. Tolv år senare skedde en uppdelning av företaget, varpå ena delen drevs vidare av makarna Per-Olow och Christina Engström. Sönerna Per-Eric och Jan-Olow tog över i början av 1980-talet. I samband med detta fick företaget sitt nuvarande namn. Under 2014 flyttade företaget till sina nybyggda lokaler på Berglunda industriområde, där företaget också varit en aktiv part i bildandet av Örebro Truckstop.

Verksamhet: Transport och maskintjänster främst riktade till entreprenadföretag inom infrastruktur och byggindustri. I företagsgruppen ingår TMCC Sweden AB, som utvecklats ur Engströms verkstadsverksamhet. TMCC är verksamt inom service, reparation, på- och ombyggnation samt nytillverkning inom lastbilar, släpvagnar, maskiner och smide. Engströms/TMCC är importör av kranar från italienska PM Group och flak från tyska Meiller. Återförsäljare för maskiner från Kubota.

Maskiner och fordon: totalt över 200 enheter fördelade på band- och hjulgrävare, dumprar, hjullastare, bandschaktare, teleskoptruckar, pålningsmaskiner, väghyvlar, lastbilar, trailers, krossverk och sorteringsverk.

Antal medarbetare: Drygt 200 (hela företagsgruppen).