• Sandra Berg – tredje generationen på Volvo.
  • Ett år på Volvo ger respekt. Lovisa Nygren säger att ungdomarna och Volvo är vinnare.
  • Stefan Lucev – tredje generationen på Volvo. Foto: Clas-Göran Sandblom

De skruvar på för att bli Volvomekaniker

Stefan Lucev har alltid mekat med motorer. Det ligger i blodet. – Farfar arbetade på Volvo lastvagnar och har privat alltid renoverat motorer. Min pappa har också skruvat. Jag hjälpte honom hemma i garaget. Både han och morsan har jobbat på Volvo.

Unga får betald en ettårig utbildning i någon av Volvokoncernens 13 fabriker.

– För oss handlar det om att säkra kompetens för framtiden. Det är dagens ungdomar som kommer att bygga världens bästa lastbilar, bussar och anläggningsmaskiner, säger Olof Persson, vd och koncernchef Volvo Group.

Den treåriga satsningen heter Volvosteget. 400 killar och tjejer som klarat gymnasiet med godkänt i kärnämnena får chansen varje år, med en månadslön på 17 000 före skatt. Hittills har sju av tio fått fast jobb.

De får lära sig bygga tunga lastbilar i Tuve, dieselmotorer i Skövde, växellådor i Köping, lastbilshytter i Umeå, bussar i Borås, hjullastare i Arvika och på ytterligare sex orter allt annat i produktionen.

Två gånger 20

Åkeri & Transport träffade 20-åringarna Stefan Lucev och Sandra Berg på Volvo Penta på Hisingen, där Volvo en gång startade. Sandra har också påbrå:

– Morfar och mormor mekade alltid med sina bilar.

Första tiden var hon på produktutveckling, PU.

– Jag monterade motorer från scratch.

Sandra hade gått elprogrammet på gymnasiet.

– Innan jag kom hit jobbade lite med motorer på Spårvägen, men det är skillnad på eldrivna och dieseldrivna motorer. Men så fick jag vara mekaniker på spårvagnarna också. Så i viss mening var det lite nytt för mig när jag kom hit.

En 142:a – förstås...

När Stefan var 15 byggde han om en bil till A-traktor.

– Jag har en 40 år gammal Volvo 142 och en Porsche. Gick på tekniskt gymnasium. Nu hoppas han få fast jobb som mekaniker inom Volvokoncernen.

– Bilar har alltid varit mitt stora intresse, så jag sökte hit.

Därefter bytte ”Volvostegarna” med varandra.

– Jag fick vara på ’tunga backen’ där vi monterar de sista detaljerna innan levereras. Det var också kul. När vi monterade kunde vi hålla på med en motor i tre veckor. Här är det snabba ryck, nya motorer varje dag, allt från fem till 16 liters. De största är så pass stora att jag måste stå på järnbocken för att skruva.

Penta gör motorer till industrin, båtar och en del annat.

Stefan riggar en motor, som redan är såld, för att visa oss vilka tester, stickprover, som görs innan leverans.

– Jag hänger på avgassystemet och alla tempar så att den kan köras i provrummet, så att effekt, bränsleförbrukning, oljetempen, motortryck kan läsas av.

Facit

En koppling monteras för att motorn ska kunna köras i bromsbänk.

– Då läser man av vridmoment, antal hästar och varvtal.

Lovisa Nygren är teknikchef på Volvo Penta produktion, VPP, marina motorer, som har en kund redan när de påbörjas. Hon har träffat två årskullar som gått Volvosteget:

– Vi får möjlighet att ge jobb till ungdomar och lära känna dem riktigt ordentligt. Om vi hittar arbetsplatser så har de stora chanser att få de jobben.

Kan man säga att de får en skräddarsydd utbildning?

– Absolut. De får både teori och praktik.

Är ni nöjda?

– Vi är jättenöjda. Det är också en bra utbildning. Ungdomarna är attraktiva även för andra företag, SKF till exempel.

Känns inte det snopet om ni utbildar ungdomarna och SKF norpar dem?

– Vi ser det inte så. Vi ger en fantastisk utbildning och praktikplats till alla dessa ungdomar. Kanske kan vi inte erbjuda jobb till alla men då har vi gett dem något på deras väg ut i arbetslivet. Jättebra, win-win.

Det är ett år som ger tyngd i deras cv. Ett år på Volvo ger respekt.

Volvo satsar 450 miljoner under tre år. I Flen har Volvosteget varit en öppning för andra företag som behöver kompetent personal.

– De gör sin teori del inom Volvo och praktiken hos en annan arbetsgivare, säger Persson.

Nästa kull ”Volvostegare” börjar i november.

Olof Persson igen:

– Om svensk industri ska stå stark även i framtiden måste vi öppna fabriksportarna för de unga.