• Göran Nyberg, VD, menar att Olofsfors satsning på gruvnäringen är absolut rätt.
  • Den nya vägstålslinjen som går färdiga vägstål från över sju meter långt råmaterial till stansat, härdat, målat, anlöpt, märkt och emballerat vägstål.
  • Erik Sollen och Anders Lindström, som båda jobbar med marknad och försäljning, trivs i höglagret.
  • Erik Sollen och Anders Lindström, som båda jobbar med marknad och försäljning, trivs i höglagret.
  • En av alla ABB-robotar pressar ut ännu ett borstål som ska bli ett tvärjärn till ett Eco Track-band i slutänden.
  • Historiens vingsus blir inte tydligare än vid Leduån i Nordmaling där Olofsfors har funnit och verkat sedan 1762.
  • Vid härdlinjen jobbar Ulf Nilsson med att härda upp till sex meter långa slitstål som senare kyls i ett vattenbad och med hjälp av Leduån.
  • Den turkosblå färgen går igen på alla Eco Track-band från Olofsfors AB.
  • Mikael Sedin Gundberg är operatör vid sparskärslinje där man kapar, borrar, fräser och härdar slitprodukter.
  • Trots att Olofsfors har över 35 robotar i produktionen så krävs ibland manuell svetsning.
  • Olofsfors vägstål är slitstarka och kan nötas maximalt av vägentreprenörerna, menar Erik Sollen.
  • Produktionschef Tomas Strömberg och Ulrika Ogenstedt som är produktionsteknisk chef trivs båda två på Olofsfors. Här får de vara med och påverka allt eftersom ägaren investerar i i utveckling.

De har brukat järnet sedan 250 år

Olofsfors tillverkar band och slitstål för tuffa tag

Som nybliven 250-åring kan Olofsfors AB stoltsera med att ha varit Nordmaling troget hela tiden. Företaget började med ett järnbruk som genom århundradena har utvecklats till ett globalt bolag på flera kontinenter. I dag återfinns band till skogsmaskiner, vägstål och slitstål i produktportföljen som omsätter 380 miljoner per år.

Fem mil söder om Umeå rinner Leduån. Där såg en av dåtidens mäktiga män i Sverige, ryttmästare John Jennings, fina förutsättningarna för ett järnbruk och lade grunden till nuvarande Olofsfors AB. Året var 1758 och det var framför allt den orörda skogen och tillgången på kolare som lockade. Än i dag är Leduån en viktig faktor då Olofsfors använder åvattnet som kylvatten i flera av maskinerna. Men i dag ser produktionen betydligt annorlunda ut. I slutet av 1700-talet tillverkades tackjärn i masugnen och smedjan, nu rullar det ut pallar av ECO-Tracks - band till skogsmaskiner som tillverkas i många olika varianter. Här produceras också SharqEdges vägstål med en hårdhet av 600 brinell.

– Det är ett unikt system av vägstål som vi är ensam om i hela världen. Visst, det finns kopior, men våra blad kan man använda till ett maximum, säger marknadschef Erik Sollen.

Även Bruxite - skärstål och slitribbor till grävskopor och maskiner - är en huvudprodukt för Olofsfors. De tre produktlinjerna har växt så pass sedan slutet av1900-talet att företaget sedan ett par år kom till ytterligare ett stort investeringsbeslut. Det har varit viktigt att finnas kvar vid det gamla bruksområdet i Nordmaling där man kan se bruksbyggnaderna genom fönstren, och i slutet av 2015 tog företaget första steget till en utbyggnad.

Flera dotterbolag

– Vi har investerat 34 miljoner i den nya byggnaden på 1 800 m2, cirka 45 miljoner i nya robotar och maskiner och snart kommer en skärmaskin som kostar tio miljoner, berättar produktionschef Tomas Strömberg entusiastiskt.

Tomas kan produktionen på sina fem fingrar efter sina 17 år inom Olofsfors AB. I dag har fabriken i Nordmaling 142 anställda varav 101 arbetare finns ute i produktionen i flera olika skiftformer.

– Många har jobbat här hela sitt liv och de flesta trivs bra, tror Tomas.

Erik Sollen har "bara" varit anställd i 3,5 år och är marknadsansvarig för väg- och slitstålsförsäljningen. Det innebär en hel del resor då Olofsfors har dotterbolag i Kanada, Ryssland och Tyskland samt ett delägt bolag i Finland. Totalt säljs dessa produkter i cirka 30 länder runt om i världen.

– Utlandsförsäljningen växer hela tiden och vi har lager i Finland och Tyskland. I Tyskland har ståldivisionen en exportsäljare som sköter slitstålsaffärerna i Europa och Asien. Men vi har även tillverkning i Estland i en fabrik där vi är delägare, berättar Erik, som strax ska packa för en tripp till Kanada.

Gruvnäringen

Erik visar gärna upp vägstålet i produkten SharqEdges. Det legerade borstålet är ganska billigt att tillverka och lätt att fräsa, borra och svetsa i när det behövs.

– Vi är marknadsledande där och bladen funkar även på grusvägshyvling. Det här behöver man inte förklara för svenska entreprenörer. När det snöar ringer ordertelefonen varm. Men vi är inte lika kända ute i världen än, berättar Erik.

Monteringen av bladen är enkel, dessutom med en passform som gör det möjligt att använda skären på alla typer av plogar och hyvlar. Det finns till och med en gummiklädd variant som passar för röjning i storstadsmiljö nattetid.

Hälften av all produktion finns på lager så man kan skicka ordern samma dag, resten är tillverkningsartiklar som Olofsfors kan skicka inom två, tre veckor.

– Fast just nu har vi en flaskhals i verkstaden och söker mer folk. Dessutom bygger vi på ett större lager inför den här sommarsemestern, berättar Tomas när vi går ut till verkstaden.

Råmaterialet till såväl band, vägstål och slitstål kommer i 250 olika varianter, många av dem från Ovako som är huvudleverantör. Totalt beställs cirka 15 tusen ton stål varje år.

– I dag har vi maskiner som max klarar 6000x500 millimeters stålplankor. I vår nya vägstålstillverkning svetsar vi ihop råmaterialet på längden och klipper sedan till i valda längder. Men nu när vi bygger om satsar vi även på gruvindustrin. Därför har vi skapat möjligheter för att tillverka större applikationer, säger Tomas när vi passerar en rullhärd med vattenbassäng för kylning. Självklart med vatten från Leduån.

Verkstadslinje

Nya byggnaden är ljus och luftig. I ena änden syns en stor stålbur med flera robotar som jobbar i ett stadigt tempo. Detta är den nya linjen för vägstålet och Ulrika Ogenstedt pratar med maskinoperatören. Hon är produktionsteknisk chef och har lett det stora projektet som började med förstudier för tre år sedan.

– Med den nya anläggningen hanterar vi ett stål i minuten, men målet är att dubbla den kapaciteten. Fast vi kör fortfarande på med den gamla linjen året ut som säkerhet, säger hon.

– Det är en unik verkstadslinje som gör vägstålen helt färdiga från råmaterial till färdigt emballerad och märkt produkt som kan gå direkt till kund, intygar Tomas.

Intill den nya linjen ska en ny tysk gasskärmaskin monteras upp under april. Med den kan större plåtar i alla tjocklekar skäras och plåten nyttjas bättre. Därefter ska den gamla skärlinjen ersättas av fräsning.

Vandringen går mot höglagret som byggdes 2012. Mycket av varulagret låg utomhus tidigare men nu kommer en speciell truck åt produkterna även på de högsta hyllplanen.

– På vägstålsområdet har vi 40-45 procent av årsvolymen på hyllan. I år ska vi göra lite annorlunda och försöka ha vägstålet för nästa säsong på plats redan i september, innan trycket stiger, berättar Erik.

"Världens bästa"

Längst in i den gamla lokalen finns bandlagret där rader av sammanvirade band står klara för leverans. Olofsfors tillverkar 90 procent av komponenterna till Eco Track själva och hela 1 200 varianter av band finns till olika skotare och skördare.

Intill lagret finns färgbassänger där banden får sin klarblå färg. Här passar företaget på att återvinna värmen från de stora torkskåpen till lokalen. I början av verkstadslinjen för Eco Track står sju robotceller med totalt 25 robotar. Alla har en viktig uppgift i produktionen. I en pressas och formas tvärjärn, i en annan svetsas olika delar ihop.

– Vi har över 35 ABB-robotar i produktionen. Just nu projekterar vi för att installera fler samt byta ut de äldsta robotarna till nya, berättar Tomas.

I trappen upp till den nyare kontorslokalen kommer Göran Nyberg som började som marknadsansvarig 1990 innan tillträdet som VD 2014. Han ser flera orsaker till Olofsfors resa från smedja på 1700-talet till världsledande tillverkare av slitstål i premiumsegmentet i dag.

– Engagemang, samarbete och utveckling spelar en stor roll. Plus det faktum att vår ägare hela tiden vill investera och satsa regelbundet på att utveckla. Han ser Olofsfors som världens bästa vägstålsfabrik i framtiden. Dessutom vill vi vara leverantör till de mest krävande gruvföretagen. Och där ligger vi absolut geografiskt rätt, menar Göran Nyberg.

Tidningar inom mediagruppen Swepress