• Att dosera en kurva korrekt är ett hantverk och extremt viktigt för säkerheten, en feldoserad kurva kan innebära en rejäl kraschlandning för cyklisten. Foto: Järvsö Bergscykelpark
  • Daniel Söråker, DS Entreprenad, gräver cykelparker för downhillcykling över hela Sverige och halva världen. Foto: Angelica Nilsson
  • Gravity Logic från Whistler i Kanada har designat lederna som Daniel sedan gräver. Foto: Järvsö Bergscykelpark
  • En av kurvorna i Järvsö Bergscykelpark. Det gäller att ha tungan rätt i munnen. Foto: Angelica Nilsson
  • Att gräva i en skidbacke kan vara riskabelt om man inte tänker efter före. Foto: Privat
  • Inte så cykelvänligt ännu! Foto: Privat
  • Det går att bygga cykelbanor även på platta marken! Pumptracken blev byns samlingspunkt för ungar i alla åldrar. Foto: Privat
  • Inte så dålig utsikt på jobbet... Foto: Privat

Daniel skapar vinklar som inte finns

Bollande med skoporna imponerade på kanadensarna

Det gick ett sus genom publiken när Daniel Söråker i ett enkelt handgrepp bytte skopa på grävaren innifrån hytten. De bara gapade när han visade hur enkelt man gräver och flyttar massor med rotortilt. Hydrauliska snabbfästen och rotortilt är tekniker som tas för givna i Sverige sen många år tillbaka men i Kanada, på andra sidan Atlanten, var detta en otroligt stor nyhet alldeles nyligen.

Tack vare en grävmaskinist från Sverige som börjat gräva bergscykelparker över halva världen är nu snabbfästen och rotortilten även presenterad för den amerikanska marknaden. Men vi tar det från början.

Vi träffar Daniel Söråker från DS Entreprenad i Järvsö Bergscykelpark. Cyklisterna dundrar ut för berget, kommer i höga hastigheter genom väl avvägda och doserade kurvor, flyger ut över hopp och landar mjukt för att sedan fortsätta i samma hastighet ned för hela berget.

- Det ligger stor noggrannhet bakom varje kurva. Tom Pro från Gravity Logic i Whistler, Kanada, åker runt i hela världen och bygger downhillparker och Järvsö var först i Sverige med att låta honom designa deras leder. Som grävmaskinist handlar det om en förståelse och en känsla för leden om det ska lyckas, säger Daniel.

Livsfarligt

Tom Pro snitslar leden genom skog och sly, sedan är det upp till maskinföraren att tolka banan och göra sitt yttersta för att allt ska fungera. Hela leden baseras på höjdkurvor och medellut, om grävmaskinföraren genar i en kurva kan det sluta med katastrof - en bana med beräknad medellut på 10 procent blir kanske 15 procent, struntar man kanske även i någon kurva eller ett hopp har man snart en dödsfälla.

- Att köra störtlopp på cykel utför ett berg i skogsterräng är livsfarligt. Det gäller att veta vad man håller på med när man gräver lederna och Tom sätter bara sin kvalitetsstämpel på de leder som är byggda exakt enligt hans anvisningar, säger Daniel.

Daniel har alltid varit intresserad av maskiner. Som född och uppväxt på bondgård lärde han sig tidigt att köra traktor, som 13-åring hanterade han grävmaskinen och snart åtog han sig sommarjobb i grävaren. Gymnasiet tillbringade han på Fordonsprogrammet och gick sen vidare till Maskinförarutbildning. Han jobbade åt Riggtech när cykelparken skulle grävas.

- Jag var hemma hos en av delägarna i parken och grävde på tomten och fick frågan om vi inte skulle komma upp till berget och vara med på bygget.

Skippade krattan

Cykelparken anläggs i befintlig skidbacke fast mellan pisterna i skogspartierna. Den befintliga stolliften används för att cyklisterna ska ta sig upp på toppen. Att gräva i en skidbacke är inte helt enkelt.

- Nu är det en vana men visst har man kanat iväg några gånger. Jag har inte slagit runt, det gäller att alltid tänka sig för hur man placerar maskinen så att man inte får fel viktfördelning. Men annars är det ingen fara, armen är så pass tung och tar mycket vikt så har man bara den på ”rätt sida” så går det bra. Det sämsta är snarare metall mot bergvägg, att det kan hasa och glida.

När Gravity Logic var på plats i Järvsö för att koordinera grävarna grävde de på armerikanarnas vis. Det vill säga med två grävmaskiner med olika skopor och ett helt gäng som gick efter och krattade. En dag fattades en chaufför på den ena grävaren så Daniel gjorde som han var van, han grävde ur en bit, backade tillbaka, skiftade skopa och planade.

- De blev väldigt imponerande. Med svensk teknik kunde man halvera maskinförarkostnaderna. Och användningen av rotortilten kommer väl till pass när man gräver på trånga utrymmen och framförallt när vägen man bryter är smal och det är mycket kurvor och många doseringar, säger Daniel.

Som slägga

Killarna från Gravity Logic blev eld och lågor. De bjöd över Daniel och svenska maskintillverkare till Kanada för demonstration. De bästa grävmaskinförarena som gick att uppbringa samlades och Daniel visade hur det går till i Sverige.

- De hade aldrig sett något liknande och en av de största maskintillverkarna i Amerika frågade när rotortilten och snabbfästena kom ut på marknaden. De trodde att det vara något alldeles nytt och undrade om grejorna verkligen var testade....

I Kanada håller en maskin i snitt en till två säsonger. Chafförerna är skickliga grävmaskinister men de sliter hårt på sakerna. När maskinerna levereras börjar man med att strippa dem helt, allt från lampor till backspeglar och dörrar monteras bort. Sen kastar man sig in i skogarna och använder maskinen som slägga och brytspett. Ungefär. På så vis håller maskinerna inte mer än ett par säsonger och de skrattade gott åt Daniels alla attrialjer och hydraulslangar... Och på varje jobb har man ofta minst två maskiner samt en bobcat som flyttar material. I cykellederna tvingas man ofta ta hänsyn till de stela maskinernas teknik och det kräver mer utrymme för maskinen.

- Vi har visat dem vår teknik, de har anammat den och beställt grejor. Tack vare det börjar Tom Pro kunna designa lederna på annat sätt och framförallt sparar de pengar!

Startskott

Daniel ska tillbaka ”over there” för att hålla mer utbildningar och demokörningar. Till vardags bygger han numer cykelparker över hela Sverige. Efter Järvsös satsning har byggandet kommit igång rejält och även Europas skidanläggningar har fått upp ögonen för downhill.

- Jag tror att Järvsö Bergscykelpark var startskottet. De satsade på att bygga leder designade av världsledande proffs och de byggde en park för den breda massan, här kan vem som helst cykla från barn till gamla. Man kan vara total nybörjare och ändå med lätthet ta sig ned för de gröna lederna. Annars är många anläggningar i Sverige så avancerade att det bara är proffsen som kan köra och då är det svårt att locka mycket folk, säger Daniel.

Ett slags flöde

Efter att lederna en gång är grävda ska de underhållas varje vår, diken måste grävas, nya hopp byggs, helt nya leder anläggs varje säsong och kurvor ska justeras. Just nu är Daniel i Sälen och bygger cykelpark åt Skistar på Lindevallen, leder som Gravity Logic designat, och jobben fylls på. Fler vill ha cykelparker och allt fler väljer att anlita Gravity Logic och därmed även DS Entreprenad.

- Vi har ett nära samarbete och nu sen jag startat eget kan jag lättare resa utomlands och jobba. Intresset för hela sporten ökar exoplosionsartat, om jag hittar rätt folk som förstår sig på Tom Pros tankar kring ledbygget skulle jag mycket väl kunna tänka mig att anställa. Det är ett roligt jobb att få vara med och skapa något, en led är ett slags flöde och det är utmanande att få till det helt rätt.

 

Kalla fakta - DS Entreprenad

Företag: DS Entreprenad.

Ägare: Daniel Söråker.

Start: 2013.

Sysselsättning: Grävjobb, även trädklipp vintertid.

Maskin: Volvo ECR 88.

Aktuellt: Gräver bergscykelparker över hela Sverige och även utomlands.