• Daimler har investerat nära sex miljarder kronor i en ny sammansättningsfabrik i Oragadam nära Chennai. Här monteras billiga kvalitetslastbilar för den indiska marknaden – och andra länder i Sydostasien. Chassiramar och axlar kommer från MB eller Fuso och allt sätts samman med lokalt producerade komponenter.
  • Förarhytten från den tidigare Axor kommer till sin rätt på denna BharatBenz 3128 8x4 med dumperflak. Motorn är en äldre 6,4 liter turbodiesel med 280 hk vid 2200 v/min och med ett beskedligt vridmoment på 1100 Nm vid 1600 v/min. Men visst ser den imponerande ut.
  • DICV har egen utvecklingsavdelning och testbana vid fabriken i Chennai. Härifrån kör de camouflerade testbilarna ut på de hårda och primitiva indiska vägarna.
  • Vid större anläggningsprojekt användes den kraftiga 8x8 BharatBenz, alltså Axor eller Actros.
  • Här är det en BharatBenz 1217C med 12,8 tons totalvikt som har fångats i ett typiskt trafikmyller. Här förstår man bättre varför genomsnittsfarten på de indiska vägarna är så låg som 25 km/h. Den är byggd på bas av en Fuso och har en 4-cylindrig motor på 140 hk.
  • De indiska chaufförerna och deras medhjälpare är verkligen stolta över sina lastbilar och använder rasten på ett TruckStop för att putsa och rengöra lastbilen.
  • Nylagad mat på en Truck Stop.

Daimler bygger billig kvalitet i Indien

Hopplöst gammal motor, är här toppmodern

Svår ekvation - att bygga billig kvalité

Om man vill sälja lastbilar på den färgrika marknaden i Indien är det viktigt att priset är riktigt – med andra ord, jämförelsevis lågt. Det är en ekvation som oftast inte harmonierar med kvalitetslastbilar från Europa.

En vanligt förekommande lastbil i Indien kostar omkring en tredjedel av vad en motsvarande volymbil kostar i Europa. Dessutom är det traditionella handelsmönstret i Indien så sammansatt att det skall finnas plats för ”oförutsedda extra kostnader” i flera steg.

Då inget av detta låter sig genomföras inom Daimlers, och alla andra europeiska märkens, strama företagsmodell, så har Daimler sett sig tvungen att vidta drastiska åtgärder.

Nämligen att etablera sin helt egna produktions och säljkedja i Indien.

Stor andel inhemskt

Efter att misslyckat försök att skapa ett Joint venture-samarbete med en lokal partner, bildades ett nytt företag, Daimler India Commercial Vehicles (DICV) under 2011 med ändamål att bygga och marknadsföra arbetsfordon för den indiska marknaden.

Förutom att produkterna skulle vara enkla och billiga så skulle de så mycket som möjligt också tillverkas i Indien - för att undvika dyra importtullar. DICV inledde därför ett samarbete med mer än 450 indiska underleverantörer som levererar komponenter till den nybyggda fabriken i Chennai, tidigare Madras, i södra Indien. På så sätt uppnår företaget en inhemsk tillverkning på 85 procent.

DICV är även i full gång med att bygga upp återförsäljningsledet och innan årets slut räknar man med att ha mer än 100 återförsäljare placerade runt om i hela Indien. Det är DICVs intension att återförsäljarna skall leverera alla viktklasser.

Till de mellantunga och lätta viktklasserna levererar Fuso baschassier, medan de tunga chassierna levereras av Mercedes. Redan under innevarande år kommer återförsäljarna alltså att ha hela 17 olika lastbilsmodeller att erbjuda.

Alla byggda av DICV i Indien i hög kvalitet och till ett konkurrensdugligt pris.

Lägre säkerhet

Den som har varit på resa i Indien har säkert lagt märke till de mycket primitivt utrustade lastbilarna som ofta har förarhytt av trä med bänksäten, ofta bemannade av en chaufför, chefen, och två medhjälpare. De sistnämnda har verkligen låg status och blir tilldelade minimala sittplatser.

Då DICV skulle sätta samman BharatBenz lastbilsserien var de största spörsmålen från de lokala samarbetsparterna hur mycket man kunde reducera specifikationerna och utrustningen.

Det var också önskemål att montera bänksäten som absolut inte harmonierar med Daimlers höga säkerhetskrav. Å andra sidan är det också ett faktum att genomsnittsfarten för lastbilar på de indiska motorvägarna är så låg som 25 km i timmen, mot snittfarten 70 km i Europa.

Detta är anledningen till att Daimler har gått med på att sänka säkerhetsnivån.

Hopplöst gammal

Jag har själv haft nöjet att testköra en BharatBenz 3128 8x4 och det var som att förflyttas 30 år bakåt i lastbilstiden. I förstonde ser den inte så gammal ut och det beror nog på att förarhytten är byggd på en bas av Mercedes-Benz Axor-hytten. Och den 2,3 meter breda hytten passar BharatBenz mycket bra.

Motorn är en äldre 6,4 liters turbodiesel på 280 hk vid 2200 varv/min och med en beskedligt vridmoment på 1100 Nm vid 1600 varv.

Den här motorn är så gammal att jag inte kommer ihåg något om den och detsamma gäller växellådan, en 9-stegs synkroniserad växellåda typ G 131 9F. Även om vi tycker att denna drivlina är ”hopplös” till en 8x4 med 31 tons totalvikt så är den ”tillräcklig” för att uppfylla dagens miljökrav i Indien, alltså Euro 3, och de indiska kunderna är helt nöjda.

– De är nämligen vana vid stinkande lastbilar som förbrukar ännu mer av den dieselolja som har blivit dyr även i Indien. Och så är vi framme vid en av de punkter som har gett BharatBenz så stor succé på den indiska marknaden – nämligen den attraktiva bränsleförbrukningen.

Tidigare i år, i april 2014, passerade man nummer 10 000 i sålda BharatBenz och försäljning per månad låg på 1 000 enheter under våren vilket resulterade i en marknadsandel på 5,3 procent i marknaden över 9 tons totalvikt.

Av döma av detta så måste vi säga att Daimler har valt rätt strategi på den indiska marknaden: ”Bygg kvalitet, men billigt”.