• Iveco Daily i vanversion, alltså med lastutrymme i aktern, kan beställas med en mänga olika dörrversioner, med skjutdörrar till höger och eller vänster, och med glasade dörrar på sidorna eller bak. Foto: Alf Wesik
  • Den nya åttaväxlade automatlådan är fantastiskt bra. Den växlar fullständigt sömlös och det går att köra med ekonomiläge, eller snabbare respons.
  • Den oerhört robusta Iveco Daily 4x4 passar i extremt krävande arbetsmiljöer...
  • ...som exempelvis för linjearbeten, skogsentreprenörer och liknande. Foto: Alf Wesik
  • Det är muskulösa och svulstiga linjer som gäller i fronten. Liksom grovribbad grill och integrerade huvudlyktor.
  • Bakdörrarna går att ställa upp i 90, 180 eller 270 grader, men är ej låsbara i det yttersta läget, vilket kan ställa till trassel när det blåser eller lutar mycket.
  • Bilen ger ett kantigt intryck och bakstammen är snarare utåtlutande, än tvärtom. Bakljusen är moderna och det är ett ordenligt insteg som håller bra även för välutvecklade chaufförer.
  • Thomas Lykke, product manager Iveco, tror mycket på de nya modellerna av storsäljaren Daily. Foto: Alf Wesik

Daily håller sig inom ramen

Robust transportbil med lastbilskvalitet från Iveco

Klassens bästa åttaväxlade automatlåda

En trend i branschen är att göra transportbilarna så lika respektive tillverkares mest exklusiva personbilar som möjligt, vad avser komfort, köregenskaper och interiör. Hos Iveco resonerar man tvärtom – de tar kunnandet från företagets lastbilar och överför de erfarenheterna till sina transportbilar. Om det är bättre, eller sämre? Omöjligt att svara på. Det beror helt på vad man har för krav på sin transportbil.

Det går trots detta att omedelbart slå fast att det är ett friskhetstecken i branschen att det fortfarande går att hitta bilar som skiljer sig. Ivecos transportbil skiljer sig från de flesta övriga på det sättet att de suddar ut gränserna.

Gränserna mellan lätt och tung transportbil blir allt svårare att hitta när Iveco överför teknik från den tunga sidan till de lättare lastbilarna, samtidigt som allt fler konkurrenter gör bilar med allt högra maxvikter. Och som dessutom – och det kanske är det allra viktigaste – fungerar fullastade i praktiken.

Tidigare har det i allt för många fall varit så att de endast fungerat i teorin.

Viktigt val

Den allra största skillnaden mellan Iveco och de allra flesta jagande konkurrenter är att alltihop baseras på en hederlig gammal ramkonstruktion. En orsak att välja denna lösning, kan säkert vara att Iveco tvärtemot de allra flesta tillverkare i dagens fordonsbransch, står på egna ben och inte ingår i några mer kontrakterade samarbetsgrupper.

När andra övergått till personbilsteknik, det vill säga självbärande kaross- och chassiekonstruktioner som ska främja vikten, lasthöjden och bullernivåerna – så fortsätter Iveco att använda samma teknik med separat ram som i det tyngre lastbils- och bussegmentet.

– Detta gör att hela konstruktionen blir betydligt mer robust än i liknande bilar av annat fabrikat. Det är också just robustheten som Iveco framhåller som en av de största fördelarna.

Tiotusenkronorsfrågan för den som står i begrepp att köpa en transportbil eller en hel flotta är om man ska välja det robusta och hållbara, men kanske mindre komfortabla, alternativet, eller den lättare men lite vekare, och komfortablare modellen.

Även här blir det allt svårare att göra valet. Eftersom de egenskaper som tidigare legat Iveco i fatet, som bullernivå, körkänsla och växellåda, förbättrats radikalt i och med den senaste modellen av Daily. I sanningens namn ska dock tilläggas att de egenskaper som talat emot de andra tillverkarna givetvis också förbättrats i samma takt.

Varaktigt intryck

Det första intrycket vid en testkörning av Iveco Daily utrustad med den nya åttaväxlade automatlådan Hi-Maticär överväldigande. Maken till sömlös, ryckfri och fullständigt ljudlös växling, har vi knappast upplevt tidigare. Därmed är det gränshindret raderat.

Den enda nackdelen med en så avancerad automatlåda som Ivecos nya åttaväxlade variant är givetvis att varje växelsteg opererar på ett mindre varvtalsområde – vilket gör att de högsta växlarna knappt kommer till användning i de fallen bilen är lastad tungt, eller bilen har en för svag motor i förhållande till lastvikten. Vissa vägtyper gör också att bilen gärna opererar på samtliga andra växlar än just åttan.

Men denna nackdel kan vi leva med och eftersom svenska köpare ofta har en tendens att välja skapligt starka motoralternativ, så fungerar automaten på det sättet teknikerna har tänkt sig.

I övrigt ger Iveco Daily ett varaktigt intryck. Det är en kantig design som skiljer sig en del i mängden, men den utstrålar ett muskulöst och starkt intryck. Det är säkert många som tilltalas av detta och det gäller att på något vis skilja sig från ett segment där Mercedes Sprinter, Ford Transit och Volkswagen Crafter huserar. Liksom Renault Trafic, Opel Movano, Citroën Jumper och Fiat Ducato.

Robust inredning

Just ramkonstruktionen passar självklart helt perfekt för alla som vill bygga på något lämpligt, för att anpassa bilen bättre till just deras ändamål. Samtidigt som ramkonstruktionen ger duktiga påbyggare chansen att bygga olika bilmodeller, så är de egna lösningarna till nackdel för kompabiliteten. Exempelvis inredningar som skräddarsytts, kan i princip bara användas till just Iveco Daily.

Å andra sidan finns det ingen annan som kan matcha 7 tons totalvikt eller 19,6 kubik lastutrymme.

Interiörmässigt kommer hela grundkonceptet tillbaka återigen. Det är lite kärvare, lite tuffare och lite mer lastbilslikt, medan i princip alla konkurrenter istället presenterar lösningar som är snubblande lika personbilarna i deras respektive märke.

Samma resonemang gäller här. Det är många som tycker denna robusthet vinner över de lite smäckrare lösningarna. Det är rejäla plasthandtag och reglage och så långt ifrån krims-krams det går att komma.

Men det är klart – det kanske år 2016 kunde vara lite tjusigare design på vissa detaljer. När det gäller hjälpmedel för ljud, bild, navigator och uppkoppling via internet, är det toppbetyg rakt över. I dagens läge jobbar Iveco med spegling av displayer, precis som så många andra, så det innebär att surfplattor och mobiler, kan integreras och bli en del av körningen och överblicken.

Härlig körkänsla

Detta kan användas till en uppsjö av saker, det är egentligen bara fantasin, som sätter gränser. Som det så uttjatat brukar heta, i en kombination av styrning via reglage på ratten, eller touchscreen.

Körintrycket förstärks av att bilen i förhållande till sina föregångare fått en helt ny framhjulsupphängning. Det ger en helt annan styrkänsla än tidigare, även om den inte är lika exakt som i några av konkurrenterna i klassen. Precis som tidigare Iveco känns bilen mycket stabil och även om det inte var riktigt fullastat vid provkörningen så kändes körningen trygg och säker.

Vändradien ligger på 10.5 meter och även de största versionerna är smidiga att hantera även i trång stadsmiljö. Dessutom är spegel arrangemangen av "lastbilstyp", det vill säga av högsta klass.

Till drivlinan hör även motorerna och de håller som vanligt högsta klass, vad avser körbarhet. Även de mindre modellerna klarar sina uppgifter med högsta betyg, även om de större givetvis ger en härligare kraft och passar bättre till den åttaväxlade automatlådan.

Lägre lasthöjd

Volymmässigt finns det tre höjder på skåpen att välja mellan, H1 som är 2,20 meter, H2 som är 2,58 meter och H3 som är 2,78 meter. Det finns fem längder på 2,61 meter, 3,13 meter, 3,54 meter, 7,13 meter och fullängdaren på 7,50 meter.

Detta ger lastvolymer från 7,3 meter på lägst och kortast, och till 19,6 på högst och längst. Viktmässigt sträcker sig bilarna från 3,3 och upp till 7,0 ton. När det gäller framkomlighet i dåligt väglag och snö, så är bakhjulsdriften vida överlägsen, liksom när det gäller förmågan att tåla de tyngsta lasterna. Däremot är det en nackdel när det gäller lasthöjd.

Tack vare en ny konstruktion har lasthöjden kunnat sänkas 55 millimeter. Lasthöjden kan ytterligare sänkas om man väljer till luftdämpare baktill. Bilens lastutrymme sväljer lätt en SJ-pall på både längden och tvären, och den kan lastas i alla ledder såväl bakifrån, som via skjutdörren på sidan.

Förbrukning

Motorerna sträcker sig från en 105 hästars 2,3 litersmotor och upp till en 202 hästars 3,0 litersmotor. Dessutom finns det gasalternativ och en elektrisk variant. Vi har testkört såväl dieselmotorer, som gas och även el och kan säga att motormässigt tillhör Iveco de allra bästa i klassen i alla kategorier.

För en mer ekonomisk körning finns en halvautomatiskt EcoSwitch som gör körningen lugnare, håller mer på växlarna och ger mer mil per liter bränsle, liksom det finns start-stop-funktion. Den mest bränsleeffektiva versionen är 2,3 litersmotorn på 144 hästar i 3,3 eller 3,5 tons versionerna, med singelmonterade bakhjul, ligger på 0,83 liter per mil blandad körning, eller 0,81 med start-stop.

Det är långt ifrån bäst i klassen, men ändå en klar förbättring jämfört med tidigare. De som prioriterar bränsleförbrukningen kan dessutom välja EcoPack på tillbehörslistan. Den innehåller EcoSwitch Start-stop och innebär således dels en effektminskning, dels en spärrad reducerad toppfart.

De kraftigaste motorerna använder SCR och AdBlue, för att klara avgasrening godkänd enligt Euro6.

Tidningar inom mediagruppen Swepress