• När Freightliner Inspiration Truck aktiverar Highway Pilot tänds det automatiskt en blå lampa i de främre parkeringslamporna så medtrafikanter kan se att den är självkörande.
  • Hoover Dam skapade en spektakulär bakgrund för världspremiären av den självkörande Frightliner Inspiration Truck.
  • Frightliner Super Truck förbrukar i snitt 1,91 liter diesel per mil vid en hastighet av 100 km/h.
  • Här har en Freightliner Super Truck precis kommit in från en testrunda och genast öppnar sig lamellerna framför kylaren.
  • Nu har Highway Pilot aktiverats.
  • Nu finns Highway Pilot till förfogande.
  • Vi är i självkörande läge och testingenjören har god tid på sig att förklara vad som sker. Observera videosidspeglarna.
  • Freightliner Cascadia Evolution har funnits på marknaden sedan mars 2013 och är grundstenen till Freightliners stora succé på den nordamerikanska marknaden.
  • Det här märket på en Cascadia indikerar att motorns tomgång är speciellt ren och att den kan stå med motorn i tomgång under längre tid vid ett stopp.
  • Freightliner Inspiration är i grunden en Cascadia dragbil som är modifierad med Highway Pilot-utrustning.

Dags att släppa taget om ratten

Snabbare än vi kunde ana - tio års väntan blev till månader

Då Daimler vid ett stort arrangemang i Tyskland i somras presenterade världens första självkörande lastbil, var min omedelbara tanke att den knappast skulle komma ut på landsvägen under mitt aktiv liv som lastbilsjournalist –jag såg lösningen i fjärran, tio år framåt i tiden. Men, men - där tog jag grundligt fel. Lösningen lurade runt hörnet, och redan nu några månader senare, har jag själv åkt självkörande lastbil. I USA visserligen, men bedömningen är att det inom kort kan lanseras även i Europa.

Vid Daimlers presentation av ”Future Truck 2025” i år på den avspärrade motorvägen vid Magdeburg, var tekniken för ”självkörning” integrerad i en mycket futuristisk dragbil. Den förde tankarna mer än tio år fram i tiden och indikerade därvid tidsplanen för självkörande lastbilar.

Det fick mig att tappa lite av intresset. Jag kunde bara tänka på och bekymra mig om en lång radda av lagstadgade utmaningar som det kommer att ta många år att klara av.

Jag missade dock en sak helt - nämligen, att Daimler är ett mycket stort företag. Samt det faktum att att företaget finns representerade på alla kontinenter.

Flera av dessa kontinenter flera är större till omfånget och dessutom glesare trafikerade än Europa. Detta gäller särskilt för Nordamerika som med de imponerande motorvägarna, Highways, är som skapta för själkörande lastbilar.

Här är myndigheterna, National Highway Traffic Safety Administration (NHTSA), redan i full gång med att förbereda regler och krav för lastbilar som kan utnyttja en eller annan grad av självkörande lastbilar. NHTSA förbereder ett regelsystem för fem nivåer av självkörning. Lite förenklat ser det ut så här:

Steg 0: Ingen automatik, chauffören har full kontroll över bromsar, styrning och motoreffekt hela tiden.

Steg 1: Specifik automatik, t.ex. ABS, ESP eller BAS.

Steg 2: Kombinerade automatiska funktioner, t.ex. ACC eller LGS.

Steg 3: Begränsad automatisk självkörning. Härvid kan chauffören släppa den direkta fysiska kontrollen i vissa trafiksituationer. Fordonen registrerar själv om förhållandena ändrar sig och påkallar full chaufförskontroll. Chauffören skall vara beredd att ta över kontrollen inom en rimlig tid.

Steg 4: Obegränsad automatisk självkörning. Vilket innebär att chaufförens arbete begränsas till att ange GPS-destinationer.

Om man tänker lite närmare på dessa regler, och tillägger att upp till och med steg 3 gäller det bara för körning på motorvägar – ja, då kan man lätt ana ett ganska snart utnyttjande av reglerna för automatisk självkörning med lastbilar.

Världspremiär i Nevada

Daimler har en mycket stark position i USA när det gäller kommersiella fordon. De legendariska märkena Freightliner och Western Star, som båda ägs till 100 procent av Daimler, har tillsammans en marknadsandel i sin klass på över 40 procent. Alltså en ovanligt stark position på en marknad där lastbilarna år 2012 stod för 70 procent av alla inhemska godstransporter på ett nästan ändlöst nät av Highways.

Det var därför inte överraskande att Daimler hade valt Las Vegas i staten Nevada, för att inrama världspremiären för den första självkörande lastbilen på offentlig väg. Mer överraskande var det emellertid att Daimler hade inviterat ett hundratal mediarepresentanter från Europa till den storslagna världspremiären – häribland eder utsände från Åkeri & Transport.

De inledande festligheterna gick av stapeln i spelstaden Las Vegas medan själva presentationen av den första Freightliner Inspiration Truck skedde på berömda Hoover Dam, ca en timmes körning väster om Las Vegas. Efter mörkrets inbrott skapade den 80 år gamla Hoover Dam en värdig kuliss för den enorma ljusshowen som markerade begivenheten.

Dagen därpå fanns det möjlighet att provköra ett antal olika Freightliner trucks – däribland två fullastade Freightliner Inspiration fordon med Highway Pilot utrustning för självkörning och härmed får nu Åkeri & Transports läsare en tidig inblick i ämnet självkörande lastbilar.

Radar och stereokameror

De lastbilar som nu är i drift i Nevada är modellen Freightliner Inspiration Truck. Det är i princip en serieproducerad Freightliner Cascadia dragbil som är utrustad med den nya Highway Pilotteknologin.

En stereokamera och två radarsystem med upp till 250 meters räckvidd kombineras med en intelligent farthållare. Systemen har var för sig testats i många år men kombineras fullt ut och sköter såväl gas som styrning och bromsar.

För att Nevada skulle kunna godkänna lastbilarna testades de cirka 16 000 km på testbanor. Samma teknologi används också på de självkörande Mercedes lastbilar som just nu testas i Europa.

Lastbilen framförs som en vanlig lastbil, på konventionellt sätt, i städer och på småvägar, men när den kommer ut på motorvägarna kan systemet aktiveras. Lastbilen går därefter över till självkörande läge och kan anpassa sig till trafiken och gällande hastighetsgränser. Samtidigt tänds ett blått ljus i kylargallret för att visa att lastbilen är i självkörande läge.

Vid omkörning, filbyte eller vid sväng ner på vägavfarter, skall föraren själv ta över kommandot för lastbilen. Detsamma gäller vid dåligt väder och vid vägarbete eller liknande.

Om flera lastbilar med samma typ av Highway Pilot-system kör efter varandra är de anslutna digitalt. Det gör det möjligt för dem att hålla ett särskilt kortare avstånd för att reducera vindmotståndet utan att säkerheten äventyras. De bakomvarande lastbilarna får på en bråkdel av en sekund en signal om lastbilen framför till exempel bromsar eller svänger.

- Den stora fördelen för chauffören är att han inte behöver vara konstant på sin vakt vid långa, monotona arbetspass, vilket är nödvändigt i dag. I stället kan chauffören lösa några mer varierande uppgifter. Detta innebär i sin tur att gränsen mellan transportadministratör och chaufför plånas ut. Dessutom kan småföretagare i branschen, till exempel en självkörande åkeriägare, hantera pappersarbete och andra saker medan bilen tar hand om den tråkiga delen av körningen.

Odramatisk åktur

Själva testkörningarna var naturligtvis begränsade av det faktum att endast två Freightliner Inspiration Trucks hittills finns registrerade på de speciella Nevadavägarna som tillåter körning i ”automatiskt” tillstånd men med stram planläggning lyckades det för alla journalister att få en halvtimmes tur, där körningen styrdes och reglerades tillsammans med en Freightliner testingenjör.

Och jag måste säga att trots dessa ”stressiga” förhållanden blev det en avslappnad och odramatisk upplevelse.

Så snart fordonet svänger ut på Highway:en och kör med jämn fart, meddelar instrumentpanelen att ”Highway Pilot” är tillgänglig. Väljer chauffören att aktivera detta läge, ändras panelen till ”Highway Pilot Active” – och då kan chauffören släppa taget om ratten.

Hur går det då till? Jo, framåtriktade radarstrålar undersöker vägbanan 250 meter framför fordonet och om det är nödvändigt reduceras den tidigare inställda hastigheten. Det är samma princip som vi i Europa känner som Active Cruise Control (ACC).

I sidriktningen styrs lastbilen av impulser från vägstrecken som fångas upp av en stereokamera som sänder signalerna vidare till Lane Guard System (LGS) också kallad Lane Departure Warning (LDW) som är uppbyggd för att vidarebefordra styrsignaler till en Servotwin motor på den normala servostyrningen. Samma princip som Volvo VDS styrning och Mercedes-Benz Arocs hjälpstyrinrättning. Alltså känd teknik.

Vi märkte tydligt att under dessa förhållanden kan den självkörande lastbilen klara sig själv i många timmar. Kommer man nära bakom andra trafikanter justeras farten automatiskt ned - eller upp. Om chauffören vill köra om måste han sätta sig bakom ratten och genomföra en omköring.

Men annars är han inte bunden till sin förarstol.

Jag kan inte se annat än att automatisk självkörning i nivå ”Steg 3” kan praktiseras redan nu i ett begränsat omfång – även i Europa.

Super Truck

Mellan körningarna med Inspiration Truck fanns också tillfälle att testa bland annat den Freightliner Super Truck, som hade världspremiär på den nyligen genomförda Mid-America Trucking Show. Super Truck är ett forsknings- och utvecklingsprojekt som påbörjades 2010 och stöds av USA:s Energidepartement med 40 miljoner US dollar.

Målet för projektet är att påvisa en ökning i transporteffektiviteten för de tyngsta lastbilarna med inte mindre än 50 procent. Det vill säga att man drar tillbaka alla element som har inflytande på den slutliga transporteffektiviteten, t.ex. lastkapacitet, drivlinans effektivitet, bränsleförbrukning, C02 utsläpp och hela fordonets aerodynamik.

På de Super Trucks som kunde testas var alla de nya faciliteterna på plats och det var intressant att testa en förarhytt som delvis var byggd av Carbonfiber. På grund av det höga priset har den tagits ur programmet igen men om priset kan sänkas ser jag det som en god möjlighet till lättviktsbyggnationer.

Bland den teknologi som Super Truck nu lanserar för amerikanarna är det mycket som Daimler och andra tillverkare redan använder i Europa. Det gäller inte minst hela drivlinan med den avancerade DD15-motorn med turbo compound och den automatiska DT12 växellådan (OM473 + Power Shift 3) med GPS-styrt växelskifte (PPC). Det sistnämnda är helt nytt i USA och där heter det bara: ”Predictive shifting”.

Super Truck har ett enormt lågt luftmotstånd som i fronten understöds av aktiva lameller framför kylaren. Förutom att det förbättrar aerodynamiken reducerar det också kylarens aktiva arbete, som på Iveco Glider.

Bakdelen av trailern förses med ställbara spoilers som ger ett fin-fint bidrag till aerodynamiken.

Testbilen var dessutom utrustad med en parallell-hybrid elektrisk drivlina som kan laddas under gång och bromsning, och som samtidigt ger möjlighet att köras längre sträckor med ett minimum av elförbrukning, ungefär samma system som ZF och DAF har visat.