• DAF FC 440 med Space Cab förarhytt. Motor MX-11 på 10,.8 liter. Effekt 440 hk, vridmoment 2100 Nm. Växellåda ZF AS Tronic med 12 steg.
  • Med måttet 2,3 meter är CF-hytten bra inredd. Valet av bra material invändigt ger en prägel av kvalité.
  • Med en golvhöjd på 123 cm har CF den lägsta instigningshöjden.
  • Den minimala öppningen till de utvändiga förvaringsutrymmena är en svag punkt.
  • Regleringen av AS Tronic är delvis flyttad till en spak under ratten. Den vanliga manöverknappen sitter på instrumentbrädan.
  • Kojen är förändrad så det finns plats för en 31 liters kyllåda.
  • DAF CF har flera bra hjälpsystem som lätt ställs in och avläses.

DAF CF 440 FT 4x2 med Space Cab

Förarhyttsmässigt har DAF den äldsta förarhyttskonstruktionen av de testade fordonen. När det gäller CF är designansvariga fortfarande bundna till den mer än 20 år gamla grundhytten från Leyland T45 Roadtrain. Men trots detta har de lyckats göra CF-hytten både smart och modern.

På DAF CF kan man fortfarande känna igen några enstaka drag från Leylandtiden. Det gäller t.ex. den lite kilformade hytten som medverkar till att CF har en ovanligt fin vändradie och ett bra Cw-värde.

Dessutom är de delade sidrutorna en relik från Leyland-tiden. Medan vi är kvar vid kilformen så måste jag erkänna att jag i många år har gått och inbillat mig själv att det handlade om en ”äkta” kilformad hytt som var smalare i fronten och klart bredare vid bakväggen - som på nya Renault T.

Toppmodernt

Men det är alltså inte fallet. Hytten håller samma bredd fram och bak och kilformen beror på de utvändiga konstruktioner som får hytten att se kilformad ut. Alltså ett optiskt bedrägeri. Det är dock inte bedrägeri att kilformen förbättrar Cw-värdet. Men det är inte något som ger bättre kojplats vid bakväggen.

Detta designmässiga genidrag visar tydligt att DAF har duktigt folk på designavdelningen. Både den utvändiga och invändiga designen har uppdateras flera gånger så DAF CF framstår som en toppmodern lastbil.

DAF har alltid själv framhållit att man gjort mycket för chaufförens välbefinnande. Det menar för övrigt alla de andra tillverkarna också, och att när det kommer till platsen bakom ratten så är dessa inredda för att kunna tillpassas för såväl stora män och kvinnor, som små män och kvinnor. I samband med en av uppdateringarna förlängdes hytten 14 cm och det gav en klart bättre rymdkänsla och möjlighet till bättre skåpsplats.

En av DAF CFs största tillgångar är den låga instigningshöjden på bara 123 cm, och det är testens lägsta. Men där CF verkligen tar poäng är när det kommer till körning, där den slår alla på körkomfort, väghållning och styrning.