• Flaket rände in i bron. Vid tillfället fanns dock varken gående eller cyklande just där. Foto: Räddningstjänsten i Storgöteborg.
  • ”Tekniken måste ha gått snett”, säger åkeriägaren Håkan Alexandersson. Foto: Clas-Göran Sandblom
  • Flaket rände in i bron. Vid tillfället fanns dock varken gående eller cyklande just där. Foto: Räddningstjänsten i Storgöteborg.

Containern lyfte sig och rammade bron

Flaket började plötsligt resa sig under körning. Containern rammade en bro som går över E6. – Scania i Arendal har undersökt och reparerat bilen men inte hittat några fel, säger Håkan Alexandersson, åkare. Å&T har talat med ytterligare en åkare som också drabbats. – Olyckorna beror inte på bilen. Vi har råkat ut för samma sak flera gånger, en av våra Volvobilar har också drabbats, säger Gösta Hanell.

Fyra månader har gått och den mystiska händelsen har ännu inte fått sin förklaring.

Olyckan inträffade på förmiddagen den 2 februari.

– Det hade kunnat sluta riktigt illa men nu fanns det dessbättre varken cyklister eller gående på bron, säger Alexandersson, Wheel Freight & Speditions i Kungälv.

Chauffören hade hämtat lera som skulle tippas söder om Kungsbacka.

Håkan:

– Vittnen såg hur containern lyfte sig bara några meter ifrån bron.

Containern slets loss och kilades fast mot bron.

Bärgningen tog större delen av dagen.

Trafiken korkade igen och släpptes på först vid 18-tiden.

Blev skrot

Alexandersson:

– Svårt säga vad som var orsaken eftersom släpet blev skrot och elkabeln mellan bil och släps slets sönder.

Olyckan blev också en snackis, bland andra chaufförer och bland allmänheten. Och i spåren av detta: rykten och spekulationer.

Håkan Alexandersson utesluter den mänskliga faktorn:

– En chaufför måste trycka på två knappar, en på vardera sida av ratten, samtidigt för att tippa. Den ena knappen är försedd med en slags låsning och det krävs ibland att man använder båda händerna bara för att få ner den.

Även Alexandersson har hört fantasifulla förklaringar.

– En sådan är att chauffören skulle ha suttit med båda fötterna mot rutan och på så sätt fått flaket att lyfta. Omöjligt.

Finns fler

Han är säker på att ett tekniskt fel, elektriskt eller mekaniskt, orsakat olyckan.

– Vi är inte ensamma om detta. En åkare från Mariestad har också drabbats och hört av sig till mig.

Chauffören klarade sig oskadd, men stillestånd och självrisk har orsakat kostnader för åkeriet,

Gösta Hallén, Halléns Transport AB, har haft problem med två olika lastbilsmärken:

– Det är inte bilarna det är fel på. Vi har en egen stor verkstad och försökt reda ut vad olyckorna beror på. Vad vi förstår så uppstår ibland något mystiskt baktryck i pumpar som vi började använda för cirka fyra år sedan.

Vem tillverkaren är vill han inte uppge.

Spärr

Halléns har satt på en manuell spärr på alla sina fordon.

Han berättar om en olycka som drabbade företagets bilar som befann sig i Norrland.

– Föraren såg i backspegeln hur containern gick upp i luften. Han drog loss en kabel och det hände aldrig något allvarligt. Det är något i hydraulsystemet som inte funkar.

Peter Kaméus, informationschef Scania-Bilar, Sverige:

– Våra tekniker har inte hört talas om olyckan i Kungsbacka. Att något sådant här skulle kunna ske finns inte ens på vår lista över tänkbara fel på våra fordon. När det gäller flaken, så är det oftast påbyggarna som har koll. Sandbilar kan förstås höja flaket under körning så att de kan sanda vägarna.

Varken polis eller försäkringsbolag har begärt felsökning om varför olyckan hände.

– Några fel som kan ha orsakat olyckan har inte åtgärdats. Därför tror jag att det inte är en Scaniarelaterad olycka, säger Peter Kaméus.