• John Ericsson och Erik Burman på Citroën Sverige gläds åt ökande marknadsandelar och framhåller bland annat sin nya fyrhjuldsdrivna Citrën Berlingo.

Citroën visar fyrhjulsdriven Berlingo

I Citroëns monter på Bilar som jobbar var det en fyrhjulsdriven Berlingo som ställts allra längst fram. Tack vare denna fyrhjulsdrivna transportbil fördubblas utbudet av fabriksbyggda bilar i detta segment. Sedan tidigare finns även VW Caddy. -Den kan köras med automatisk omkoppling mellan tvåhjuls- och fyrhjulsdrift, eller med ett reglage på instrumentbrädan, ställas in så att det är pemanent tvåhjulsdrift, berättar Erik Burman, på Citroën Sverige.

John Ericsson på Citroën berättar att intresset för den nya furhjulsdrivna bilen varit stort. Hittills har ett 80-tal ordrar skrivits och borträknat det uppdämda behovet tror han på en årlig volym på mellan 100 till 150 fordon.

Merkostnaden för fyrhjulsdriften i sig, ligger på måttliga 25 000 kronor, vilket innebär att Iveco tagit ett strategiskt beslut att stimulera biltypen. Av den anledningen säljer man den tillsammans med ett så kallat Pro Pack som innehåller bland annat, för en totalkostnad på 174 900 kronor.

Hasplåtar

Pro Pack innebör luftkonditionering, CD-radio med reglage vid ratten, bluetoth, parkeringssensor bak, nedlackerad kaross, farthållare, inklädningav skåpet och LED-varsel- och dimljus.

-Vi tror mycket på försäljning främst på landsbygden. Många av de bilar vi fått beställning kommer att gå till norrländska kunder.

Trots förhjulsdriften har motorn effektiviserats så att bränsleförbrukningen blir lägre än hos föregångaren. Dessutom är markfrigången högre och den är robust uppbyggd med hasplåtar under såväl transmission som motor.

Totalt sett har Citroën hållit sin marknadsandel under 2014 trots en ökad volym totalt sett.

Med den nya fyrhjulsdrivna Citroën Berlingo hoppas företaget dels på kunder som enbart är ute efter den förbättrade framkomligheten, dels på kunder som köper vagnparker, där enstaka fyrhjulsdrivna alternativ efterfrågas.