• PSA intar toppositioner i Europa bland annat tack vare sina modeller Peugeot Expert och som här på bilden - Citroën Jumpy. Tanken är att positionen ska bibehållas bland annat med körkomfort i högsta klass, samt en lista av tillgängliga elektroniska hjälpmedel som slår det mesta. Foto: Alf Wesik
  • Den visar låg profil, nya Citroën Jumpy. I likhet med andra transportbilstillverkare väljs de extrahöga versionerna bort, till förmån för låga, smidiga och parkeringsvänliga, 1,9 meter.
  • Det är renare och mer prydligt än någonsin. Men bilden ljuger, här är det späckat med elektroniska hjälpmedel. I övrigt imponerar alla hjälpmedel för att förenkla arbetsdagen, liksom stora mediautrustning, kameror och möjlighet att ställa ifrån sig muggar, telefoner och pärmar.
  • Hela passagerarstolen kan fällas i ett system som kallas Modywork och förhandlar sätet antingen till mobilt kontor eller extra lastutrymme för långt gods.
  • Det riktigt känns att bilden har lågt luftmotstånd. Tack vare nya motorer, nya växellådor och en lättare plattform som bilen byggs på, startar förbrukningen för blandad körning på 0,51 liter per mil.

Citroën flyttar gränserna med nya Jumpy

Ny plattform och mängder av elektroniska finesser imponerar

Körbarhet satt i förarsätet

När Citroën och Peugeot ställer de nya transportbilarna Jumpy och Expert, till förfogande för en första provkörning, så är det en sak som direkt anslår tonen - det finns ingen anledning längre att använda den lika torftiga som slitna klyschan att "bilen är personbilslik". Nu är det nämligen så att tack vare den nya plattformen EMP2 som används på en rad exklusiva produkter - och framför allt tack vare en lång, lång lista med elektroniska hjälpmedel, känns jämförelsen överflödig.

Så är det. I vissa avseende så blir körningen skönare än i vilken personbil som helst. Exempelvis uppsikt, sittkomfort, och körbarhet, är lika bra, eller bättre.

PSA Group, med Peugeot, Citroën och Fiat, lanserar de två bilarna som ett paket. De är i princip helt identiska och slåss istället om kunderna med hjälp av priser, service och tillgänglighet. Till Citroën Jumpy och Peugeot Expert ska även läggas till Toyota Proace som hamnar i samma pokerhand.

Även om livet inte blir skönare med alla dessa elektroniska hjälpmedel så blir det i alla fall säkrare. Om definitivt enklare.

För vem kunde väl drömma om för bara några år sedan att Citroën Jumpy öppnar sin sidodörr automatiskt bara man viftar lite med foten under bakänden på bilen. Ja, inte jag i alla fall.

Elektronisk lista

Men även headup-display som var förbehållet till hälften gatuförklädda racerbilar i det absoluta toppskiktet i prestandalistan. Och med ett lika imponerande pris.

Men vi kan rabbla massor av andra finesser. Vilka som ska hamna i kontot för underhållning, eller "måstekontot", är upp till köparna. En invändning kan göras direkt, och det är att PSA har samma politik som många andra, nämligen att vissa finesser som av säkerhetsskäl bör vara obligatoriska, fortfarande är tillval.

Således kan vi notera Active City Brake på nya Citroën Jumpy av 2016 årsmodell. Liksom dödavinkelvarnare, senaste navigationssystemet, trötthetsvarnare, automatiska avbländning vid möte i mörker, skyltavläsningsautomatik, backkamera med ultravidvinkel, driver alert- varnare, filavläsning som varnar för om bilen korsar linjer, avståndsautomatik i farthållaren, elinfällbara ytterbackspeglar, mellanvägg med siktruta, parkeringssensorer, skjutdörrar på valfria eller båda sidor, dimljus fram med statiskt kurvljus, med mera, med mera.

I samband med att vi räknar upp alla finesser kan det vara på sin plats att informera om priset på nya Citroën Jumpy. Det hamnar på 189 900 kronor för instegsmodellen. Från Citroën Sverige tror man att storsäljaren blir mellanlängden av de tre, och utrustad med BlueHDi-motorn. Den kommer att kosta från 219 900 kronor.

Ny plattform

Men förutom alla de trevliga elektroniska finesserna är det ändå körbarheten som imponerar allra mest. Det kan vi tacka EMP2 för. Den här bokstavskombinationen säger på ett krångliga sätt vad det är för plattform som bilen är byggd på.

Här handlar det om en ultramodern plattform som används förutom på Citroën Jumpy, och syskonen Peugeot Expert och Toyota Proace – på personbilarna Citroën C4 och Peugeot 308. Det innebär för transportbilarna om axelavstånd på 292 cm eller 327 cm. Totallängderna på bilarna är 460 cm, 495 eller 530 centimeter.

Den nya plattformen är lättare än motsvarande tidigare konstruktion, med mellan 100 och 150 kilo, beroende på motoralternativ. Dessa kilo kommer givetvis såväl körning tillgodo, som extra lastkapacitet.

Det råder en trend inom transportbilsbranschen, som jag personligen inte är helt förstående till, nämligen att bilarna inte görs i extrahöga versioner längre. Istället prioriteras stadskörning, smidighet och att de ska komma in i parkeringshus. Höjden är 190 centimeter för samtliga versioner, med ett plus tre centimeter för den längsta bilen.

Det görs dock inga inskränkningar vad gäller modellutbudet och det innebär att kombinationerna är oändliga. Med skåpbilar med hela plåtsidor som bas, liksom kombiversioner med glasrutor i lastutrymmet, en sittrad, två sittrader – eller som rena chassien. De senare används för olika former av påbyggnader, med flak eller isolerade skåp, kylskåp, eller vad det vara månde.

Adbluetank

När det gäller motorerna så kan de beställas i fem olika effektsteg i två olika storlekar. Den mindre 1,6 litersmotorn kan beställas med antingen femväxlad manuell låda, eller sexstegad automat. Med antingen 95 eller 115 hästar. Förbrukningen ligger för blandad körning, enligt fabrikens egna uppgifter, på från 0,51 liter per mil, samt 133 gram utsläpp per km.

Den större tvålitersmotorn ger 120 hästar, 150 hästar eller 180 hästar. Det handlar om Euro 6 godkända motorer och de kräver Adblue för att klara utsläppskraven. Det klaras av via en särskild Adbluetank på drygt 20 liter som uppges klara 1 500 mil mellan varje tankning.

Körningen är en högst komfortabel historia. Det finns gott om kraft från låga varv, trots att cylindervolymen är förhållandevis blygsam. Det är elhydraulisk styrning som är enormt skön att använda, och till detta bidrar även nya upphängningar av bak- och framvagn – som också kan kopplas till EMP2 plattformen.

I vissa versioner kan driften kompletteras av franska Dangel, som då gör bilen fyrhjulsdriven. Se även provkörning på annan plats i denna tidning.

Spegla mobilen

En ytterligare sak som märks direkt är att det inget hörs. Bilen är verkligen tyst interiört, vilket naturligtvis är skönt för de som ska vistas i bilen hela dagarna. Det kryllar av smarta lösningar som exempelvis passagerarsätet som enkelt fälls om och blir till kontorsplats, alla hållare för pärmar, mobiltelefoner, bluetothteknik, alla mugghållare med mera, med mera. Passagerarsätet kan även trollas bort och istället genom en lucka i komfortväggen expandera lastutrymmet betydligt.

Och automatöppningen då? Jo, genom att bara sträcka fram foten i närheten av stötfångaren höger bak, öppnas sidoskjutdörren. Bra när båda händerna används till att bära verktyg, gods eller matvaror. Eller när man vill imponera på valfri person i omgivningen.

Blåtand ja, det blir sju tums stor display som standard, med stor pekskärm, Apple Carplay och Mirrorlink. Det senare innebär att förarens egen mobildisplay speglas och skötes i bilens mediasystem.

Tidningar inom mediagruppen Swepress