• Cats 55-tonnare är en klassiker. Första 988 kom redan 1963. Nu är K-versionen här.
  • 988K har fått en högre motorhuv för att rymma Steg IV-motorn.
  • Även förarmiljön är uppgraderad. Hydrauliken arbetar svarar snabbt, följsamt och exakt.
  • Landets tredje 988K lämnar Pon Equipments anläggning i Upplands Väsby för leverans till Jehanders AB.
  • Cat 988K lanserades visades första gången 2013. Under fjolåret levererades tre stycken till kunder på den svenska marknaden.

Cats nya tungviktare lyfter produktiviteten

Första versionen av Cats stora hjullastare 988 introducerades redan 1963, så modellen är i alla bemärkelser en tung klassiker. Var och en av versionerna har blivit långlivade, så även H-versionen, som introducerades 2006. Under senare år har många väntat på efterföljaren, så det var en uppskattad nyhet när K-versionen gjorde entré på mässa i München 2013. Under 2014 levererades de tre första 988K-lastarna till kunder på den svenska marknaden.

Kristian Johansson, produktchef för hjullastare, dumprar och bandschaktare på Pon Equipment, berättar att 988K uppgraderats på flera viktiga punkter, däribland Steg IV-motor och förbättrad transmission med ny växlingsdator. Även förarhytten bjuder på flera uppgraderingar, i allt från in- och ursteg till förarstol och kontrollpaneler.

– Under ytan bjuder maskinen på åtskilligt nytt, men i handhavandet är maskinen väldigt lik sina föregångare. Det uppskattar kunderna och det har varit en ledstjärna för utvecklingsavdelningen. Den nya tekniken finns där och stödjer föraren, men ställer egentligen inga krav på att göra något annorlunda, säger Kristian.

Smarta styrningar gör hydrauliken snabb och följsam. Spakar och handtag är enkelt justerbara och följer stolen i alla led. Hydrauliken är försedd med funktioner som underlättar lastningscykeln, däribland möjligheten att ställa in ett förutbestämt höjdläge. Maskinen är snabb även i förflyttning.

Hög produktivitet

Vid utvecklingen av K-versionen fanns det ett stort antal parametrar att leva upp till, exempelvis gällande utsläppskrav, ljudnivå, säkerhet, hållfasthet, servicevänlighet och förarmiljö. Ett av de viktigaste områdena har varit produktivitet.

– Maskinen är gjord för att vara igång dygnet runt och göra det med hög produktivitet och god bränsleekonomi. För kunden är det också viktigt att veta vad maskinen kostar i underhåll och vad den har för värde som begagnad, för precis som sina föregångare har 988K flera liv. Det finns med all rätt en förväntan på en modell vars historia går mer än 50 år bakåt i tiden, konstaterar Kristian.

Efterkalkylen ska således inte bjuda på några överraskningar, i varje fall inte negativa sådana.

– Sveriges första 988K gick till Svappavaara. Den används 6 000 – 7 000 timmar per år, så det ger snabbt information om maskinens funktion och produktivitet. Så här långt har erfarenheterna varit mycket positiva.

Sexcylindrig motor

I och med K-serien går Cat tillbaka till en sexcylindrig motor, till skillnad från föregångaren som hade åtta cylindrar. Effekten är nu på 580 hästkrafter. När det gäller lyftaggregatet har Cat för 988K gått tillbaka till Z-länkage med två brytarmar, vilket ökat brytkraften. En annan förändring är att maskinen fått ökad kraft till hjulen. Det sistnämnda ökar risken för onödigt däckslitage, men föraren kan enkelt motverka detta genom ett lätt tryck på vänster bromspedal. Det minskar drivkraften, samtidigt som det ger mer kraft till hydraulsystemet.

– Sammantaget är det förändringar som gör det lättare att fylla skopan och att göra det med vinster i både tid och bränsle, säger Kristian.

Att 988K försetts med Steg IV-motor innebär att utsläppskraven infriats med råge.

– Det är ett uttryck för att Cat jobbar stenhårt med bränsleeffektivitet och avgasrening. Den som gillar svartrök och höga motorljud lär bli besviken. Det här är en maskin som värnar om både produktivitet, ekonomi och miljö.