• Faktum är att den är lika tuff som den ser ut, nya Volkswagen Amarok Canyon.
  • Produktchef Joakim Höög menar att nya Volkswagen Amarok Canyon tillför ytterligare en dimension i det breda modellprogrammet.
  • Volkswagen Amarok Canyon med 2,0 liters diesel på 170 hästar. Denna bil utrustad med fyrhjulsdrift och åttastegad automatlåda.
  • Kraftiga skärmbreddare, här lackat i antracitgrått, kraftiga stora hjul, med terrängdäck.
  • Tvåfärgad klädsel, grova färgavvikande sömmar, reglering av olika fyrhjulsdriftsalternativ på elektrisk väg med knappar. Den speciella Offroad-knappen gör bilen mycket lättkörd även i svår terräng.
  • Lyktramp på taket med fyra extraljus förbättrar det synbarliga intrycket markant.
  • Volkswagen Amarok Canyon trivs alldeles utmärkt även om de yttre förhållandena inte är de bästa.
  • Nya Volkswagen Caddy Cross i två olika versioner. Till vänster Life-versionen, som har sittplatser även bak, sidorutor runt om och är personbilsregistrerad. Till höger som ren skåpbil med stora plana sidor för reklam och företagslogo.

Caddy Cross och Amarok Canyon, perfekta bilar för riktiga tuffingar

För den som vill skilja sig från mängden

Jo, men visst flirtar den lite med vår fåfänga, nya Volkswagen Amarok Canyon. Hur ska man annars förklara mätaren på instrumentpanelen som mäter lutningen och ger snabbt och exakt besked? Kanske inte den mätare man tittar först på när man handlat fikabröd på den lokala stormarknaden, eller kört till järnhandlar´n för att hämta ytterligare en låda med fyrtumspik. Eller, varför inte, förresten? Handlar det inte om att ha kul, livet, handlar det inte om att ständigt söka maximal lutning på tillvaron? Perfekt, Volkswagen.

Det kanske är lite orättvist att fokusera inledningen på just lutningsmätaren. Det handlar ju helt enkelt om en mycket välbyggt och robust arbetshäst i form av pickupen Amarok, som blivit en succé sedan den presenterades för några år sedan.

Många som köper den här typen av bilar väljer själva att tuffa till dem en smula. Helt enkelt för att de gillar sina bilar och gärna vill göra dem lite mer personliga. Dessutom är det många av denna typ av bilar som används som en viktig del av småföretagarens marknadsföring.

Nu har helt enkelt Volkswagen hjälpt dessa en smula på traven. På ett riktigt proffsigt sätt dessutom. Sedan kan det mycket väl hända att de enskilda Canyon-köparna väljer att gå ett steg till.

Nya färgval

Lanseringen av specialversionen Volkswagen Amarok Canyon skedde i början av juni i helt rätt terräng, uppe i högt belägna trakter i Alperna. Där lutar det friskt.

Samtidigt passade VW på att visa den lilla transportbilen Volkswagen Caddy i en något högre Cross version. Det är första gången Volkswagen för över konceptet med Cross-tillägget till en ren transportbil. Den finns dock tillgänglig även i modellen Touran.

Om vi börjar med Caddy Cross så handlar det om nedlackerade kofångare, annorlunda baklysen och svarta skärmbreddare. Dessutom är fälgarna storleken större i 17 tum, det är bi-xenon ljus kombinerat med taklysen och lite annat smått och gott. I testbilarna stod det vattenflaskor i dörrarna också, men det är inte standard.

Viktigare då är förbättrad säkerhet med fler krockkuddar och förstärkt sidokollisionsskydd. Där finns farthållare, läderratt och den kan slutligen levereras i nya spännande, mycket uppseendeväckande färger. Det märkliga är att den till en början bara finns i standardversion, men vi skulle väl tro att den även kommer i förlängd modell.

Det kanske viktigaste är ändå att den finns tillgänglig med drift på alla fyra. Tillsammans med en något högre markfrigång förbättras villkoren när det kärvar till sig framför fronten.

Åkeri & Transport provkörde bland annat 110 hästaren och fann att den räcker till i de flesta situationer. Om det är lite mer krävande terräng eller ofta fullsmockat med last i skåpet så kanske ändå 140 hästaren är att föredra. För den som intalar sig själv och företagets revisor att det är viktigt att komma snabbt fram mellan alla olika uppdrag finns en riktig tuffing med 170 hästar och DSG-låda, med paddlar. Den sistnämnda kommer dock inte att tas in till Sverige. Ännu.

-Målsättningen är att sälja cirka 150 bilar av den här typen under innevarande år. På sikt tror vi att Caddy Cross komemr att väljas av upp till 5-7 procent av Caddy-köparna. Totalt säljs 7 500 Volkswagen Caddy per år i Sverige och av dessa är 1 200 av personbilsutförande, så kallade Life, förklarar Joakim Höög, produktchef Volkswagen Transportbilar Sverige.

Totalt siktar Volkswagen på att hålla sig över 30 procent marknadsandel i Sverige. Enligt den senaste statisken har VW 31,9 procent.

Fyrhjulsalternativ

Från den ombonade Volkswagen Caddy Cross tog vi steget över till pickupen Amarok Canyon. Och den är..., minst lika ombonad. Finfin körställning, bra kvalitetsintryck, bra runtomsikt.

Men det som imponerar mest är växellådsalternativen, utväxlingarna, de olika diff-alternativen och framför allt off-road-assistenten. Den hjälper till att hålla rätt hastighet oavsett hur vansklig nedförslutorna är, hur mycket utslag mästaren på panelen gör. Allt skötes automatiskt, varken gasen eller bromsen behöver aktiveras.

Vi gjorde provkörningar på vägavsnitt som knappt kan kallas vägar, på sträckor där det knappt gick att gå, i snöstorm fast det var mitten av juni, i lera halare än slipprigt – men överallt tuggade den sig fram. Dock fanns det även sträckor tillgängliga där det mer liknade vanlig hygglig svensk landsvägsstandard, det vill säga med gropar, knölar och beläggningsskador titt som tätt. Vi fick tillfälle att prova bilen såväl med som utan last och den vanliga uppfattningen att just pickuper blir riktigt otrevliga att köra utan last, för att fjädringen då blir för hård, ställdes på skam. Här har man lyckats ta fram en konstruktion som är, näst intill, lika skön med som utan last.

Volkswagen Amarok Canyon finns bara tillgänglig som fyrdörrars dubbelcab och med två olika typer av permanent fyrhjulsdrift. Den levereras standard med en grovmönstrad typ av däck. Växellådan är sexväxlad manuell, men i den mest kraftfulla versionen kan den växlas automatisk med hela åtta steg. Torsen diffen i den enklare fyrhjulsdriften fördelar kraften 40-60 mellan fram och bak. Den grövre versionen aktiveras med en knapp på instrumentpanelen, Off-Road, vilket aktiverar en koppling mellan fram- och bakvagn. Den träder endast i kraft när greppet är verkligen dåligt. Som extra tillbehör kan även beställas en diff på bakaxeln som alltså fördelar kraften även individuellt mellan bakhjulen.

I Off-Road läget sköter bilen själv allt vad gäller fördelöning av grepp, gas- och broms etcetera och gör att föraren helt kan koncentrera sig på körningen. Den ger ett mycket gediget intryck.

Canyon lanseras i början av 2014. På årsbasis tror produktchef Joakim Höög på cirka 100 till 150 bilar av modellen. Volkswagen har 26,9 procent av marknaden i segmentet.