• Testen genomfördes den 1 oktober och började i fint höstväder. Då vi passerade ”bergskammen” vid Rönnede slog vädret emellertid om till regn och rusk. Och så var den bränsletesten förstörd.
  • I- och urstigningsförhållandena kan inte göras mycket bättre än på Scania G-förarhytt.
  • Scania R780 bakvagn med utväxling 2,59:1 betyder att det högre vridmomentet ända ner till 1000 v/min kan användas fullt ut.
  • Även om vi inte kunde övertygas att G 410 Streamline är Scanias hittills mest bränsleekonomiska långtursbil så blev vi varse att den har potential till det. Trots de dåliga vägförhållandena blev resultatet så bra som 25,22 liter per 100 km, vilket motsvarar 3,964 km/l.
  • Scanias nya dubbla batterisystem är en länge saknad finess på den elektriska anläggningen. Den består av fyra underhållsfria 12 voltsbatterier av två olika typer. Två startbatterier av AMG-typ används bara till start och hålls alltid uppladdade. De två andra 12 voltsbatterierna är av gel-typ som passar bättre till långsam och djupare urladdning.
  • Scania Opticruise har en central roll i de fina bränslesiffrorna. Det hela styrs från den välkända vridkontakten under ratten och den aktuella funktionen visas i displayen.

Bränslebesparingen blåste bort i höstvindarna

Vädret satte käppar i Scanias drivhjul Men potentialen finns – det står helt klart

Målet med vår test av Scania G 410 Streamline var att bekräfta den ännu lägre bränsleförbrukningen i Scanias andra generation av Euro 6-motorer. Yttre omständigheter gjorde att vi inte kunde övertygas. Testen blev faktiskt ett rent fiasko på grund av vädret. En kylig höst, med cirka 10 grader, regn och hård blåst på en tredjedel av den 15 mil långa sträckan, betydde att genomsnittsförbrukningen slutade med att liga 3–5 procent över det normala. När vi jagade bränslebesparingar på omkring 2–3 procent så säger det sig självt att denna bränsletest på förhand var dömd att misslyckas.

Även om vi inte kunde bevisa att G 410 Streamline är Scanias hittills mest ekonomiska långtursbil så blev vi ändå övertygade om att den har potential till det. Trots de dåliga vägförhållandena blev resultatet så bra som 25,22 liter per 100 km, vilket motsvarar 3,964 km/l. Det är en imponerande låg förbrukningen men hur den ställer sig i förhållande till konkurrenterna berättar historien ingenting om.

Vi kan dock tänka oss att både Mercedes-Benz Actros och Volvo FH kan svara upp till detta resultat.

Om detta påstående håller i verkliga livet får alla tre märkena möjlighet att testa när den första stora Euro 6 ”1000-point-testen” går av stapeln i oktober månad och vi räknar med att kunna redovisa resultatet i Åkeri & Transport nr 1 2014.

Ett av kriterierna vid denna test är att all bränslebesparande utrustning skall vara ”standardutrustning” på den aktuella modellen och kanske är det just därför som Scania har satt fart med att introducera ”Scania Ecoroll” som standardutrustning på långturslastbilar till marknaden där det finns topografiska förutsättningar för användning av Scania Active Prediction. Det gör det bland annat i Tyskland, där vår tidnings stora 1000-poängstest genomförs.

Många bäckar

Scanias andra generation av Euro 6-mororer skall nu också visa sig vara märkbart mer bränsleekonomiska och kanske ännu mer än de få procent som ställs i utsikt. Och här tänker vi först och främst på den 410 hästarsversionen som vi testade. Till den typ av körning är 410 hk och 2150 Nm helt tillräckligt. Den klarade vår testrutt precis lika bra som den 480 hk-version vi tidigare har kört.

Det speciella med G 410-motorn (DC13 115) är som bekant att den är den enda Scania Euro 6-motorn som inte använder avkylt EGR. Genom att utelämna detta blir rördragningen omkring turbon mycket enklare liksom det kan användas en turbo med fast geometri.

Hela arrangemanget blir både billigare, mera stabilt och omkring 40 kilo lättare. Det enda negativa är att AdBlue-förbrukningen till SCR-katalysatorn blir ett par procent högre och att man har varit tvungen att montera ett elektriskt styrt luftspjäll i insugningen. Det stänger om det behövs för att hålla temperaturen tillräckligt hög i katalysator och partikelfilter.

Ny koppling

Scanias motortekniker har lyckats uppfylla de hårda Euro 6-kraven utan bruk av EGR, det har också lyckats sänka förbrukningen samtidigt som motorns vridmoment har ökats till 2150 Nm vid 1000 v/min. Teknikerna har dessutom gått igenom hela drivlinan för att hitta ställen där man har kunnat minska den inre friktionen.

Till exempel har man lagt till en luftmanövrerad frikoppling av tryckluftskompressorn så att den bara löper med när lufttrycket skall upphöra. Och lufttrycket upphör så vitt möjligt bara när lastbilen ”rullar” och farten ändå skall reduceras. Bara detta ger en bränslebesparing på upp till 1 procent.

Opticruise utan Eco-roll

Även Scanias egen Opticruise växellåda har uppdaterats för att hitta områden som kan förbättra bränsleekonomin. Här visade det sig att den inre friktionen i växellådan kunde reduceras märkbart med något så lågteknologiskt som att sänka oljenivån. Det innebär rent logiskt att det reducerar motståndet och för att uppväga den likaledes reducerade smörjeffekten har det nu byggs in nya oljeföringar som leder oljan till de olika smörjställena. Det är alltså ingen bra idé att bara tappa ett par liter olja från sin egen växellåda.

Även Opticruise mjukvara har blivit optimerad på alla punkter och växelvalet är i ECO mode automatiskt sammankopplat med Active Prediction farhållaren. Det hela sköts från de kända rattkontakterna och reglagen på rattstången. Inställningsmöjligheterna är många men de kan också begränsas om man väljer en basversion – för till exempel långturstrafik.

Men i övrigt kan så gott som alla parametrar ändras av en Scania-verstad. Det förvånade oss dock att Scania fortfarande inte erbjuder en version med EcoRoll. Särskilt i kombination med det GPS-styrda Active Prediction verkar EcoRoll helt förträffligt och den skulle helt säkert ge en extra bränslebesparing på upp mot 1 procent. Under själva testkörningen frågade vi därför den svenske testföraren om när den kom. Svar: ”Snart”!

Det var den 1 oktober. Den 2 oktober kom pressmeddelandet om att Scania introducerar Eco-roll som med hjälp av Active Prediction och ett avancerat styrprogram med information från GPS-positionering och topografiska kortdata kan spara ända upp till 2 procent bränsle. Det var på tiden, men inte i tid för denna testkörning.

Högre verkningsgrad

Tillsammans med de mindre Streamline-förbättringarna på aerodynamiken räknar Scania med att det hela slutar på upp till 8 procents bränslebesparing. På de större 13-litersmotorerna är Scania fortfarande tvungen att använda avkylt EGR, och det kräver samtidigt att turboladdaren är av VGT-typ – alltså två tunga och dyra komponenter, som kan undvaras på den EGR-fria 410 hk versionen. Genom att utesluta EGR får motorn en lite högre verkningsgrad som indikerar lägre dieselförbrukning.

Från själva testkörningen har vi inte mycket att berätta. Bara att den 410 hk starka 13-litersmotorn var passande dragkraft till det 5-axlade fordonet på 40 ton. Då vi nådde den långa stigningen vid Rönnede var vi mycket spända på om Active Prediction-styrningen skulle välja att byta växelsteg – eller ”släpa” sig upp över toppen med 850 v/min. AP valde det första och bytte ganska snart till näst högsta växeln.

De allra sista raderna ska vi ägna Scanias nya dubbla batterisystem som är en sedan länge saknad möjlighet på den elektriska anläggningen. Den består av fyra underhållsfria 12 voltsbatterier av två olika typer. Två startbatterier av AMG-typ som är optimerade för att leverera hög starteffekt på kort tid. Dessa två batterier som har sin helt egna krets används bara till start och hålls alltid fullt uppladdade.

De två andra 12 voltsbatterierna är av gel-typ som passar bättre till långsam och djupare urladdning. De två strömkretsarna har dessutom var sitt eget styrsystem men ryms ändå i befintligt utrymme för batterierna. Vi är säkra på att det blir en mycket populär strömförsörjning som kan ge lugna oroliga chaufförer under de ofta långa pauserna. Startkräm finns det alltid.

 

Tekniska data:

Märke Scania

Typ G 410 LA4x2 MNA

Axeltryck 7.500 kg på framaxel, 11.500 kg på bakaxel

Axelavstånd 3.700 mm

Avfjädring 2x32 mm parabelfjädrar fram, 4-bälg luftavfjädring bak.

Bromsar Skivbromsar på båda axlarna, Bas, EBS, Hill hold

Däckutr. 315/80R22.5 Michelin Savergreen XF på framaxel, 315/70R22.5 Michelin Savergreen XD på bakaxel

Totalvikt 18.000 kg

Chassivikt inkl. påbyggnad 7.040 kg

Nyttolast 10.960 kg

Motortyp DC13 115, 13-liters 6-cylindrig rak motor med ren SCR-teknologi för Euro 6-miljönorm

Effekt 410 hk v. 1.900 v/min

Moment 2.150 Nm vid 1.000-1.300 v/min

Växellåda GRS 895R, 12-stegs helsynkroniserad range/splitväxellåda med helautomatisk Opticruise växelskifte samt integrerad broms

Bakaxel ADA 1302 bakaxel med enkelred. R 780 bak med differentialspärr, utv. 2,59:1

Förarhytt CG 19H sovkabinshytt, mellanhögt tak, 4-punkt luftavfjädring