• Opels designfilosofi har givit bilen en stor kylargrill, distinkta strålkastare och typiska ”bladveck” på karossidorna. Varselljusen i LED-teknik har Opels ”vinggrafik” och ger bilen ett omisskännligt utseende.

Bra bränsleekonomi på nya Vivaro

Uppgraderad storsäljare från Opel

Kantig? Avhuggen? Felvända vinklar? Ja, det kommer nog säkert att finnas olika åsikter om huruvida nydesignade Opel Vivaro är snygg eller inte. Själv tycker jag den är så brutalt tuff en skåpbil bara kan bli. Och dessutom snygg.

Men även de som är så pass konservativa att de tycker att inget får ändras, att det i princip alltid var bättre förr – tyvärr brukar jag själv tillhöra den skaran... hm – så tror jag säkert att allt annat under skalet finner nåd. Och om absolut inget annat duger, så måste väl i alla fall det faktum att turbodieslarna fräschats upp så de nu tar plats i någon av de allra första rutorna inför start.

Rubriksättning

Om Opel själva skulle få sätta rubriken så skulle det bli någon i stil med ”Praktisk och elegant kontor på hjul”. Och varför inte?

Praktisk så tillvida att det kryllar av smarta lösningar som inte bara Opel är skyldiga till utan även syskonen, vid ritbordet – alltså Renault och Nissan, med sina modeller Trafic respektive Primastar. Praktiskt också därför att utrymmena har blivit större.

Jag begriper inte riktigt hur det där går till, det där med att innerutrymmena alltid blir större på nya bilmodeller, trots att yttermåtten är desamma, eller näst intill. Personligen tycker jag det är tvärtom, trots att mitt innermått har varit detsamma sedan, typ 18-årsåldern, så blir yttermåtten bara större.

Olika versioner

Nå, när det gälelr elegansen så har vi redan kikat på designen av bilen. Skilllnaderna gentemot tidigare modeller hittas främst i fronten, där grillparti och motorhus fått en ny form. Liksom givetvis alla lysarrangemang.

Och så det sista värdeordet i rubrikförslaget då, nämligen kontor, eller rättare sagt ”kontor på hjul”. Det är ju faktiskt en sak som i stort sett alla bilar idag kan skryta med, och egentligen är det inte kontor på hjul det handlar om, utan helt enkelt helt nya fantastiska uppkopplingsmöjligheter, överföringskapacitet via kabel eller trådlöst, samt displayer så att man kan tillgodogöra sig all denna information från all around the world.

I fallet Opel Vivaro kryddas det hela dessutom med en praktiskt dator-hållare som underlättar livet för kontorsråttan. Vivaro kan som tidigare beställas i två olika höjder och två olika längder. Samt dubbelhytt för den som vill. Samt naturligtvis flak- och chassieversioner.

Reklampelare

Föregångaren såldes i närmare 600 000 exemplar sedan debuten 2001 och blev en populär och långlivad modell bland lätta transportbilar. Med omkring 50 000 sålda Vivaro per år har modellen hittills svarat för tio procent av den totala försäljningen i sitt segment och därmed varit Opels bästsäljare bland lätta transportbilar. När nya generationens Vivaro börjar säljas i sommar kommer den att bygga vidare på den succén.

– Vivaro konkurrerar på en stenhård marknad där dagens kunder kräver mer än någonsin av en lätt transportbil. Den måste vara extremt mångsidigt och fungera både som rullande reklampelare för företaget och som privatfordon. Vårt nya Vivaro-program erbjuder den perfekta lösningen för alla dessa behov. Det är en viktig del i vår stora produktoffensiv och kommer att förstärka vår ställning inom segmentet lätta transportbilar avsevärt, förklarar Peter Christian Küspert, styrelseledamot inom Opel och chef för försäljning och eftermarknad vid General Motors i Europa.

Två turbodieslar

Avancerade kraftkällor gör nya Vivaro till en ekonomisk och kraftfull transportbil för alla ändamål. Två helt nya turbodieslar med fyra olika effektnivåer garanterar snabb acceleration även när Vivaro är fullastad. Motorutbudet omfattar 1,6-liters CDTI med 90 hk eller 115 hk och 1,6 BiTurbo CDTI med sekventiell turboladdning och 120 hk eller 140 hk.

De nya turbodieslarna sänker bränsleförbrukningen med upp till 0,1 liter per mil. BiTurbo-motorn hamnar så lågt som 5,7 l/100 km och ett CO2-utsläpp på 149 g/km, enligt fabrikens uppgifter.

Nya Vivaro erbjuder också rejält med råstyrka. Redan från 1 500 r/min presterar BiTurbo-motorn på 120 hk/88 kW hela 320 Nm vridmoment, medan varianten med 140 hk/103 kW ger ytterligare 20 Nm, alltså 340 Nm.

Praktiska detaljer

Den totala lastvolymen för skåpversionen har ökat till mellan 5,2 och 8,6 kubikmeter beroende på utförande.

Förarmiljön i nya Vivaro är utformad för att vara en modern och mobil arbetsplats. Köparna kan välja komfortstolar med svankstöd och som kan justeras både i längs- och höjdled. För bästa ergonomi är alla viktiga funktioner placerade i siktfältet och lätta att nå. Ett exempel på en praktisk detalj är mittstolen fram, som snabbt och enkelt kan förvandlas till ett litet skrivbord med plats för bärbar dator.