• MAN TGL 12.220 är en stilren distributionsbil som bara blivit bättre med åren.
  • TG-serien täcker hela spektat från 7,5 ton och upp till de tyngsta fordonen. En bedrift särskilt med tanke på att hyttdesignen utgår från fem modulhytter i storlek från minst C-hytten och upp till största sovhytten XXL.
  • Vår testade MAN TGL har isolerat skåp av märke Lavmand och tvåtons Z-lift.
  • Spegelhusen ser rejäla och stadiga ut, men de skymmer dessutom en hel del av utsikten från förarplats, särskilt på högra sidan.
  • Tio centimeter mer plats bakom förarstolen skulle betyda en hel del för känslan av rymd.
  • Efter många år har nu rattjusteringen fått en smartare och bättre lösning.
  • Den kompakta fyrcylindriga D08 motorn ligger långt framme rent tekniskt.

Bra bil från MAN har blivit bättre

Ett fantastiskt vrid i 4,6-litersmotorn

När MAN TGL lanserades för 16 år sedan handlade det om en smärre sensation. På bara ett ögonblick hade MAN lyft nivån för lätta distributionsbilar till en nivå vi inte tidigare sett. Allt sedan lanseringen kring sekelskiftet har modellen hållit sig i framkant och gör så fortfarande. Den bil vi nu tittar närmare på i Åkeri & Transport är nya TGL, med en ny interiör som ter sig ungefär lika läcker som hytterna på de större TGM och TGS.

Även om det var ett färdigt koncept i absolut framkant, som lanserade då kring år 2000, så har bilen helt naturligt daterats upp vid ett flertal tillfällen. Den ingick i den stora satsningen som MAN kallade Truck Technologi och som innefattade en förnyelse av hela lastbilsprogrammet.

Det innebar bland annat att MAN presenterade fem modulariserade hytter, alltså fem olika hytter som bygger på samma grunduppbyggnad och där en stor del av detaljerna används till de olika modellerna. Det handlade om ett ordentligt avtramp in i det nya årtusendet.

Mellanhytt

Rent praktiskt var det så att MAN TGA presenterades först i sin nya skepnad, för att sedan följas år 2005 med de lättare modellerna TGM och TGL.

När hela förvandlingen var genomförd hade Man lyckats med bedriften att samla hela spektrat av fordon från 7,5 tons totalvikt och upp tilld e allra största, under en och samma TG-serie. Dessutom med den gemensamma modulhytten från minsta C-hytten och upp till den den största XXL sovhytten.

Med facit i hand kan vi även konstatera att MAN lyckades mycket väl med sin konstruktion, och med designen, för hyttserien har hållit sig i princip oförändrad genom alla 17 åren. Trots att bilarna i övrigt har uppdaterats eller faceliftats.

Det enda vi har synpunkter på är det faktum att Man inte tagit fram någon lämplig "mellanstorlek", alltså i spannet mellan kort daghytt och lång sovhytt. Det har alla konkurrenter gjort under samma tidsperiod, och det är också något som märks under den testkörning Åkeri & Transport företog.

Ökad rymd

Vi saknar helt klart en hytt i längden cirka 1 800 mm, alltså plus 180 mm i förhållande till testbilens hytt. Det skulle ge den extra rymlighet som konkurrenterna kan uppvisa. Visst finns det plats bakom förarstolen att hänga av sig finkostymen, men absolut inte mer.

En förare år 2017 har rätt att kräva mer. Alternativet är att beställa den långa L-hytten. Den är 660 mm längre och skapar rymd så det blir över.

Så kostar det också en meter av flaklängden. Mitt önskemål är alltså en komplettering med en lite längre hytt, kalla den gärna C+. Det skulle ge chauffören förnimmelsen av rymd men ändå inte påverka lastlängden nämnvärt.

När vi ändå inne och författar en önskelista så bara måste bättre spegelarrangemang noteras. Det bara måste tas fram smidigare spegelhus som inte skymmer så mycket av sikten fram emot A-stolpen. På högersidan är dagens arrangemang på gränsen till att vara oansvarigt.

Skivbromsar

På plussidan ser vi således en interiör prescis så läcker som på de större TGM och TGS-modellerna. De nya tvåfärgade inredningarna dyker dock inte upp förrän senare i år på TGL. Manövreringen av den kraftigare motorbromsen och TipMatic växelskiften är placerad just under ratten och fungerar förträffligt.

Handbromsregget sitter dock som vanligt stadigt förankrat på konsollen till höger om föraren. Rattinställningen regleras med fingertoppskänsla uppe från instrumentpanelen. Det är mycket bra.

TGL har skivbromsar runt hela fordonet, liksom reglementsenliga panikbromsen EBA2. testat fordon var utrustad med parabelfjädring på framaxel och luftavfjädring på bakaxeln.

Bra vridmoment

När MAN TGl lanserades 2005 var den mycket avancerad för att vara en lätt distributionsbil. Året efter blev den också utnämnd till Truck of the Year 2006. Fram till dess var det Mercedes-Benz och Atego som på många sätt varit längst fram när det gäller teknisk utveckling av denna typ av fordon.

Från början klarade MAN de skarpare kraven för Euro 5 och EEV utan att behöva ta till AdBlue. Detta kunde åstadkommas tack vare tvåstegs turboladdning och senare även EGR-teknik. Sedan blev emellertid språnget från Euro 5 till Euro 6 så stort att MAN fick ta till alla tre tillgängliga reningsmetoder för att klara kraven.

Testfordonets motor är den "mindre" fyrcylindriga versionen av D 08 motorn, med en slagvolym på måttliga 4,6 liter. Men denna ganska lilla motor gör ändå ett fantastiskt jobb och utvecklar 220 hästar vid 2 300 varv – vilket är detsamma som en litereffekt på nära 48 hästar.

Om vi räknar om det till 16 liter så skulle det innebära 765 hästkrafter. Ännu mer imponerande är ändå vridmomentet som når till 850 Nm i spannet 1 300 till 1 800 varv per minut. Motorupplevelsen är också mycket bra. Den går jämt och fint och har en snabb gasrespons, den är mycket vibrationsfri trots avsaknad av balansaxlar.

Full automat

Den tvåstegade turbon och Common rail systemet gör också att turbotrycket når max efter varje växelskifte. Det har blivit till något av en MAN-specialité, detta med tvåstegs turbo. Det gör att den högkomprimerade insugsluften icke når lika höga temperaturer som på andra Euro 6-lösningar. Det eliminerar risken för kondensation och därmed avlagring i oljetråget.

Den automatiserade TipMatic-lådan var i flera avseende först på marknaden. Och detta i en bil där det är mest behov av en bra arbetande automatlåda. Inte nog med att den avlastar föraren rent fysiskt, den bidrar också till ökad säkerhet eftersom hon eller han kan ägna hela uppmärksamheten åt omgivande trafik.

Det är ZF som levererar den sexväxlade ZF 6 S 800 växellådan till MAN, som i sin tur namngivit den till TipMatic 6 10 OD. Det handlar i botten av en manuell låda som försetts med ett hydrauliskt skiftsystem. Med en automatisk koppling så blir växelskiftena därmed fullt automatiska.

MAN står för mjukvaran och även om den fungerade bra redan från början, så har funktionen blivit ännu bättre med åren.

Det isolerade skåpet på den testade bilen är av fabrikat Lavmand och lyften är en radiostyrd 2-tons Z-lift med 1,80 meters plattform i stål.

 

Tekniska data: MAN TGL 12.220 4x2 BL

Axeltryck: Fram 4400 kg, bak 8400 kg

Axelavstånd: 4850 mm

Avfjädring: Fram parabel, bak luft

Bromsar: Skivbromsar, EBA2 Panikbroms

Däckutrustning: 245/70R17,5

Totalvikt: 11990 kg

Chassie: egenvikt 4150 kg

Nyttolast: 7840 kg

Motortyp: D0834LF68- Euro 6

Effekt: 220 hk vid 2300 r/min

Moment: 850 Nm vid 1300-1800 r/min

Växellåda: MAN TipMatic 6 10 OD

Bakaxel: HY-0925 utv. 3,70:1