• Närmare än så här ska en lastbil aldrig komma en bil som finns framför fronten. Boije Ovebrink testade den nya tekniken ett hundratal gånger under Volvokaravanens besök på ett drygt 40-tal platser. Foto: Clas-Göran Sandblom
  • Spåren efter några tvära inbromsningar med nödbromsen.
  • Kör aldrig över 84, använd rullning och kolla lufttrycket är Boije Ovebrings enkla men värdefulla tips.

Boije är resande i trafiksäkerhet

Handfasta körtips i världsmästarklass

Nödbromsen slår till om föraren tappat kontrollen. Den ska förhindra olyckor i upp till 80 kilometer i timmen. Boije Ovebrink visade hundratals chaufförer och åkare på 40 orter om hur den fungerar. Han var omtumlad i början. – Första gångerna fick jag lite ont i nacken, jag var trots allt inte riktigt förberedd på att det är så här mycket power i en kraftig inbromsning. Jag fick stålsätta mig att vara beredd på vad som väntade. Sedan funkade det bra, säger världsmästaren.

Volvo Lastvagnar har konstruerat ett system som varnar med en röd lampa i vindrutan och sedan, om inte föraren reagerar, först bromsar in försiktigt för att sedan slå till med full inbromsning.

Systemet slår till exempelvis när en påkörning bakifrån hotar – den vanligaste olyckstypen. Ett stöd för förarna i FH-serien.

Boije:

– Nödbromsen är till för att rädda situationen när gått illa och föraren brustit i total uppmärksamhet. Det lagkrav som senare kommer är att sänka hastigheten. Volvos system fungerar så att bilen stannar.

Han tycker att det är fantastiskt att funktionen finns.

– Den kan rädda mycket i en kritisk situation Men jag är samtidigt tveksam om det behövs eftersom det är synnerligen ovanligt att en sådan här händelse inträffar.

Statistiken säger att sådana här situationer egentligen aldrig sker under en lastbils livstid. Jan Strandhed, PR-ansvarig Volvo Lastvagnar:

– Normalt har chauffören förstås den uppsikt som krävs. Så småningom blir den här funktionen ett lagkrav. Redan nu klarar vi det som krävs, och väl det.

Dubbel varning

Carl-Johan Almqvist, trafik- och säkerhetschef på Volvo Lastvagnar:

– Vi vill inte ta över manövreringen från föraren. De har bäst möjlighet att bedöma situationen och kan göra en undanmanöver. Och skulle en kritisk situation uppstå så reagerar de på den blinkande och tjutande varningen.

Återförsäljarna sätter priserna och Jan Strandhede vet inte vad enheten betyder i extra kostnad per bil. Förutom att slippa personskador finns det andra vinster - vid undvikandet av en liten skada.

– Föraren slipper ta bilen in till verkstan, som tar den ur drift. Chauffören kan fortsätta jobba. Premien för självrisk påverkas inte.

Boije:

– Småskador är typiskt på Essingeleden. Småkrockar när trafiken flyter ryckigt. Förarna är inte alltid med på att det plötsligt blir tvärstopp. Ofta går det inte fort, men på en påkörd personbil kan det ändå bli dyra plåtskador.

Strandhede:

– Det är mycket mer som drar till sig uppmärksamheten för en förare i dag, med smarta telefoner och annat.

Bara fantasin sätter gräns för vad en okontrollerad lastbil kan orsaka i 50 km/tim. Alltså långt värre än plåtskador.

”Spara på dropparna”

Ovebrink är PR- konsult för Volvo men anlitas också som förarutbildare. Han har den dubbla rollen att predika smart och varsam körning. Samtidigt som han slukar bränsle med sin Mean Green som han har världsrekord med på flygande kilometern.

– Som åkare i 40 år vet jag förstås att bränslet är en tung utgift. Det här nya systemet som följer körningen från en satellit hjälper till uppför. Växlarna läggs i på exakt rätt ställe och släpper gasen innan backrönet.

Max 84 kilometer i timmen är hans råd:

– Där ökar luftmotståndet markant, i farter däröver blir det som att skjuta en stor luftkudde framför bilen. Då går det tungt, säger han.

Ett annat tips han ger är att alltid ha veb-spaken, Volvo engine breake, i A-läge så rullar bilen själv.

– Många missar att kolla lufttrycket men det är A och O.