• När Scanian hittades stod den begravd i skogen i Örnsköldsvik.
  • Originalmotorn var sprängd så istället för en DS10 sitter idag en DS11 i den.
  • Tusentals timmar har plöjts för att rädda denna skönhet.
  • Att få tag på delar till en Scania Vabis 75a var minst sagt energikrävande.
  • Mörtstugan har genomgått en rejäl makeover.
  • Stolt ägare är Lars Berglin från Gnarp.
  • Luffarturbo! Volvo monterade turbo på alla sina bilar och Scania-ägarna var inte sena, de monterade denna luftburk på utsidan som sedan sades tillföra så pass mycket luft i systemet att det blev turboeffekt...
  • Fler projekt väntar på gården.

Blev en pärla av ”mörtburen”

Fick jaga delar över halva länet ”Ville ha en vetaranbil som kunde användas också”

Folk trodde att det hade brunnit i huvet på Lars Berglin när han kom hem med lastbilsprojektet. Och man må ju förstå reaktionen när man får se hur illa däran bilen faktiskt var. ”Hytten såg ut som en mörtbur” säger en av kamraterna som kikar in under intervjun.

Lars Berglin har alltid skruvat på bilar och maskiner. När han var blott tio år körde han traktor åt grannen på deras bondgård och skruvade lite på traktorn efter yttersta förmåga. Som 13 åring följde han med pappa och storasyster för att köpa bil åt henne och Lars fick det angenäma ansvaret att laga rosten. Ett par sprayburkar, lite nät och plastikpadding inhandlades och slippapper hittade han i pappas snickeri. På den vägen är det.

- Jag intresserar mig för allt som är gjort av plåt, brummar och rullar vare sig det är nytt eller gammalt. Pappa hade snickeri men det intresserade mig inte, jag tillbringade all min tid hos grannarna som drev åkeriet Andersson och Petersson - det var höjdpunkter att få vara där bland alla lastbilar och maskiner. De hade flera Scaniabilar så endera ville jag ha en Regent eller en L74/75. En boogie, säger Lars.

Renovering

Och efter idogt letande fann han det han sökte. I Örnsköldsvik hos berömde Karl-Erik ”Kebbe” Kristoffersson stod (blivande) skönheten. Dold bakom gran och tall, nedsjunken i lera och med dörrarna hängande som ledsna brutna vingar stod hon och väntade på Lars.

- Han ville ha 40 000 kronor men när han själv insåg det usla skicket prutade han direkt med sig själv till halva priset. Vi fick dra spänband runt hytten för att få upp den på trailern.

Och folk drog efter andan när ekipaget kom hem. Men tusentals timmar senare mullrar hon gott igen! Det har krävt ett oändligt tålamod att rusta henne till den blanka pärla hon är idag.

- När jag köpte en, enligt säljaren, bra och fräsch motor som visade sig inte starta vid nollgradigt och som var riktigt sliten tänkte jag nästan ge upp. Då var jag jävligt less! Men som tur var räckte det med en mindre renovering som att byta ringar, lager och så vidare så då ordnade det sig tillsist, säger Lars.

Fraktat skrot

Originalmotorn DS10, en sugmotor på 170 hästar var sprängd så istället fick Lars sätta in en DS11 och fick även lite mer kraft under huven. Lastbilen nysåldes till ett skogsbolag i Örnsköldsvik, en Forslundskran (grunden till Hiab) nummer 44, monterades år 1957 och lastbilen användes i skogen och hade även tidvis en form av timmerbankar monterade på flaket. Sedan ställdes den undan och tillsist hamnade den hos Kebbe som hyrde ut lastbilen till det militära ett tag tills lastbilen sen hamnade på Kebbes gigantiska kyrkogård för gamla maskiner. Resten vet ni redan.

- Jag ville ha en lastbil som jag kunde använda också och inte bara för att frakta småsaker. Jag har kört både grus och matjord, fraktat undan järnskrot och annat allehanda med hjälp av den, säger Lars.

Aldrig mer, om inte...

Hytten som var i så uselt skick har han fått jaga delar till runt om i halva länet. Innertaket och all klädsel låg på golvet. Öppningarna för rutorna var i så dåligt skick att det var helt omöjligt att få fönster på plats så det var till att lappa och laga med plåt och svetsen i högsta hugg. Dörrarna likaså. Man kan dock inte ana ”lappverket” där hon står nu i sin släta gröna glans.

- Men någon mer lastbil renoverar jag inte! Det skulle vara om det dök upp en Scania 140 då.... säger Lars och ler.

 

Fakta:

Modell: Scania Vabis 75

Årsmodell: 1954

Motor: Original en sugmotor DS 10 men den fick ersättas med en DS 11.

Kran: Forslunds, monterades 1957